درخشش سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه در هند

مانور نظامی اخیر نیروی هوایی هند (IAF) شهرت آسیب‌دیده سامانه اس-۴۰۰، که با درگیری‌های جاری در اوکراین تشدید شده بود را احیا کرد.

درخشش سامانه موشکی اس-400 روسیه در هند

امیرمسعود عابدین_ در سال 2018، هند و روسیه قراردادی برای تأمین پنج اسکادران موشک‌های دفاع هوایی اس-400 امضا کردند. تا به امروز، هند سه اسکادران را به خدمت گرفته و قصد دارد دو اسکادران باقیمانده را در چند سال آینده دریافت کند. اگرچه تاریخ تحویل در سال 2024 بود، اما به دلیل تعهدات روسیه در اوکراین، جدول زمانی تا سه‌ماهه سوم سال 2026 تمدید شد.

در 26 ژوئیه، هند با ادغام کامل سامانه موشکی در نیروی هوایی خود، رزمایشی ویژه را اجرا کرد. در این رزمایش از هواپیماهای جنگنده برای آزمایش اس-400 استفاده شد.

درخشش سامانه موشکی اس-400 روسیه در هند

این سامانه در برنامه شبیه‌سازی طراحی‌شده، 80 درصد از بسته تهاجمی دشمن را سرنگون کرد. هواپیماهای باقی‌مانده مأموریت خود را برای حمله به اهداف داخل خاک هند متوقف کردند و توسط سیستم دفاع هوایی رهگیری شدند.

تاریخ و مکان دقیق این رزمایش نیز مشخص نشده است. با این حال، این تمرین نشان می‌دهد که اس-400 به‌خوبی با سیستم دفاع هوایی یکپارچه ارتش ادغام شده است و افسران به‌طور مؤثر برای استقرار آن آموزش دیده‌اند.

این نمایش موفقیت‌آمیز قابلیت‌های اس-400، اعتبار این سامانه را احیا کرده و ارزش استراتژیک آن را در میان چالش‌های ناشی از درگیری‌های اوکراینی تضمین کرده است.

عملکرد اس-400 در جنگ اوکراین

اس-400 با هزینه بیش از 600 میلیون دلار در هر واحد، یکی از گران‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی در روسیه است. این سامانه که به‌عنوان دستاورد برجسته در صادرات دفاعی روسیه شناخته می‌شود، شهرت آن به دلیل جنگ مداوم با اوکراین ضربه خورده است. این درگیری نقاط ضعف قابل‌توجهی را در این سیستم آشکار کرده و کیف چندین پرتابگر اس-400 را با موفقیت منهدم کرد.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که موفقیت‌های اوکراین صرفاً به توانایی‌های آن نسبت داده نمی‌شود. کارشناسان بر نقش حیاتی حمایت اطلاعاتی غرب تأکید می‌کنند.

درخشش سامانه موشکی اس-400 روسیه در هند

ماهواره‌های غربی به‌طور مداوم، اطلاعاتی را در مورد مکان دارایی‌های روسیه در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

در حالی که S-400 یک سیستم دفاع هوایی قدرتمند است، عملکرد آن در اوکراین نقاط ضعف قابل‌توجهی را آشکار کرده است. آسیب‌پذیری‌های این سیستم، به‌ویژه در برابر حملات به‌خوبی هماهنگ شده با پشتیبانی اطلاعات پیشرفته، چالش‌های اثربخشی عملیاتی آن را در مناطق جنگی برجسته می‌کند.

منبع: eurasiantimes

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر