حضور سربازان اوکراینی در خاک روسیه یک‌هفته‌ای شد

روایت دست‌اول از غرب روسیه

شماره روزنامه: ۶۰۷۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ...

در گذرگاه، یک سرباز اوکراینی که در کنار جاده مستقر شده بود، چند روز پس از اینکه رئیس ستاد کل روسیه اعلام کرد که به حمله پاسخ داده شده است، برای نیروهای در حال عبور اوکراینی دست تکان داد. در مرز، بقایایی که وجود داشت، حکایت از یک شکست و نشانه‌هایی از سربازانی که غافلگیر شده بودند، داشت. فشنگ‌‌‌های گلوله در زیر پاها صدا می‌‌‌دادند. در چند نقطه زره لباس سربازان روسی پراکنده شده بود. نبرد در خاک روسیه لحظه مهمی برای اوکراین در جنگ بود. این اتفاق دو سال و نیم پس از آغاز یک حمله تمام‌عیار توسط روسیه و 10 سال پس از مداخله نظامی روسیه برای تصرف قلمرو و حمایت از بخش‌های جدایی‌‌‌طلب در شرق اوکراین رخ داد. در ماه اول جنگ، اوکراین با یک حمله هلی‌‌‌کوپتری فرامرزی به حملات روسیه پاسخ می‌‌‌داد و به‌‌‌طور منظم پالایشگاه‌‌‌های نفت و فرودگاه‌‌‌های روسیه را با ناوگانی از پهپادهای غیر‌نظامی (که به بمب مجهز شده بودند) بمباران می‌‌‌کرد.

همچنین دو یورش کوچک‌تر به روسیه توسط گروه‌‌‌های تبعیدی روسی با حمایت ارتش اوکراین با عقب‌‌‌نشینی سریع پایان یافت. اما تا هفته گذشته، نیروهای اوکراینی به روسیه حمله متقابل نکرده بودند. سربازان اوکراینی به راحتی از مرزهای با دفاعِ دارای عمق کم عبور کردند، ده‌‌‌ها کیلومتر داخل روسیه پیشروی کردند و روایت جنگ را پس از یک سال سخت که در آن اوکراین، اغلب بیهوده، تلاش می‌‌‌کرد تا جلوی پیشروی‌های روسیه در جبهه شرقی خود را بگیرد، تغییر داد. تا روز دوشنبه، فرمانده اوکراین به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌‌جمهوری این کشور گفته بود که نیروهای او 628 کیلومترمربع از خاک منطقه کورسک جنوب شرقی روسیه را در اختیار دارند. به ادعای فرمانده اوکراین چند ده شهرک تحت سلطه کی‌‌‌یف قرار گرفتند. یکی از سربازان اوکراینی که با نیویورک‌‌‌تایمز مصاحبه کرد، گفت: «من خوشحالم که سوار تانک به روسیه می‌‌‌روم و خیلی بهتر از آن است که تانک‌‌‌ها را به داخل کشور ما برانند.»

همه درگیری‌‌‌ها به نفع اوکراین نبوده است. در امتداد جاده، تریلی‌‌‌های بزرگ یدک‌‌‌کش نیز خودروهای زرهی «مکس‌‌‌پرو» ساخت آمریکا را در جهت مخالف می‌‌‌بردند. در نزدیکی جاده، چند خانه توسط بمب‌‌‌های هوایی روسیه با خاک یکسان شده بود، که شاهدی بر حملات هوایی بی‌‌‌رحمانه‌ای است که تاکنون توسط روسیه پاسخ داده شده است. جایی که جاده از دشتی مرتفع و باز می‌گذشت، دود از هر طرف به هوا برخاسته بود. رایسا اوسنکو، 77 ساله، روز دوشنبه از خانه خود در روستای یوناکیوکا در منطقه «سُومی» اوکراین، در حدود پنج مایلی مرز روسیه تخلیه شد. خطرات برای اوکراین بسیار زیاد است.

هدف از این حمله، وادار ساختن روسیه به انحراف نیروها از یک نبرد سخت در منطقه دونباس شرقی اوکراین است که تاکنون اتفاق نیفتاده است. همچنین اوکراین سعی دارد که بتواند به یک اهرم فشار برای مذاکرات صلح دست یابد. ولادیمیر وی. پوتین، رئیس‌‌‌جمهوری روسیه قول داده است که این حمله موجب نخواهد شد که روسیه در مذاکرات ضعیف ظاهر شود. همچنین شرایط نشان می‌دهد که روسیه تلاش‌‌‌های جنگی خود را در شرق اوکراین کاهش نخواهد داد و همزمان با حمله اوکراین به روسیه، مسکو در پاسخ به آن، تلاش‌‌‌های جنگی خود را در شرق اوکراین افزایش داده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان