آیت‌الله‌العظمی مظاهری:

هدف نهایی خلقت، رسیدن انسان به نفس مطمئنه است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد برجسته حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه بهشت مقصد نهایی طراحی شده برای انسان نیست، گفت: ارزش روح انسان از بهشت والاتر است و خداوند او را برای رسیدن به نفس مطمئنه آفریده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی حسین مظاهری، 23 تیرماه در درس اخلاق در اصفهان گفت: نحوه ترکیب روح و جسم را خدا می‌داند و جمع بین ضدین است و کلیه تمایلات روح الم و رنج برای جسم است و همه  لذات جسم الم و رنج برای روح است، اما خدا جمع بین ضدین کرده و انسان را آفریده است که هم بعد ملکوتی و هم بعد ناسوتی دارد.

وی افزود: در بعد ناسوتی چهار پیامبر در درون انسان به نام عقل، فطرت، قلب و صدر را آفریده است و روح ما با این چهار پیامبر درونی کار می‌کند که چهار مرتبه از یک چیز است و یا ابزاری برای ورح هستند.

آیت‌الله مظاهری عنوان کرد: در درون ما یک لشکر برای استکمال روح آفریده شده و روح با این لشکر می‌تواند به جاهای والا و بالا برسد که در علم اخلاق به آن فضایل گویند و در کتب اخلاقی بیش از 40 فضیلت در درون انسان شمرده شده است.

این مرجع تقلید اظهار کرد: بالاترین لذت روح استکمال و صحبت کردن با خدا و معاشقه و مکالمه او با خدا و خدا با اوست و از این رو خدا اکتفا به پیامبر درونی و جنود عقلی نکرده بلکه 124 هزار پیامبر را نیز فرستاده است.

این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: انسان برای بقاء خلق شده که در روایات هم آمده است که «خلقتک للبقاء»؛ خلق نشده برای بازیچه و اینکه چند روزی به دنیا بیاید و بعد هم بمیرد و فنا شود بلکه خلق کردم تا به آسایش روحی برسد و من جمله معاشقه و مکالمه با خداست و به تعبیر امام خمینی(ره) مناجات شعبانیه بسیار با حال است و همه ائمه آن را می‌خواندند؛ در وسط دعا می‌گوید خدایا من دلم می‌خواهد مانند بندگان تو با تو مکالمه داشته باشم.

آیت‌الله مظاهری با اشاره به فرازی از این مناجات عنوان کرد: بنده‌ام متابعت کن و آنچه را می‌گویم بشنو و تشخیص هدف بده و وظیفه خود را بشناس و عمل کن در این صورت به مقام عبودیت می‌رسی و در این مقام می‌توانی هر کاری را که من می‌کنم تو هم بکنی؛ من می‌توانم بگویم باش هر چه بخواهم وجود می‌یابد و برعکس و دلم می‌خواهد تو هم مثل من باشی.

وی تاکید کرد: یکی از حسرت‌های جهنمی‌ها این است که حرف نشنیده‌اند و برای هوس خود کار کرده‌اند و می‌گویند ای کاش من متابعت از احکام الهی و آنچه پیامبران فرموده بودند کرده بودم تا گرفتار جهنم نمی‌شدم و علت جهنمی شدن او این است که استکمال نیافته است، خدا و را هیزم جهنم نکرده است بلکه خودش این کار را کرده است، خدا روح مقدس را در این بدن آورده تا از لشکرش استفاده و استکمال یابد.

وی ادامه داد: پیامبر حریص بر هدایت انسان‌ها بود ولی کفار و جهنمی‌ها او را با سنگ و چوب می‌زدند و این اختصاص به آن دوره هم ندارد؛ الان هم پیامبر و ائمه زنده هستند و اگر کسی این عقیده را نداشته باشد مسلمان نیست.؛ در زیاتنامه آنان می‌خوانیم «تسمع کلامی و ترد سلامی» الان هم زنده‌اند و دلشان برای ما انسان‌ها می‌تپد و می‌گوید چرا تابع قرآن و ولایت نیستید؛ چرا تابع روایات نیستید.

مظاهری تصریح کرد: انسان باید منازل هفتگانه را بپیماید تا به مقصد برسد و خدا جنود روح داده تا آن را با اراده خود بپیماید لذا روایات منابر ما تا زمان ظهور و بعد از ظهور را اوصیاء خدا می‌داند تا انسان حرکت کند و متوقف نشود؛ اولین حرکت انسان برای بهشت است اما برای بهشت خقل نشده زیرا انسان را افریده‌ام برای خودم.

استاد برجسته حوزه عنوان کرد: جبر در کار نیست، یا متوقف می‌شویم سقوط و هیزم جهنم است و یا حرکت می‌کنیم که به بهشت و بالاتر از آن می‌رسیم و جهنمی می‌گوید ای کاش حرف انبیاء و اوصیاء و روحانیت را شنیده بودم و از منابر استفاده می‌کردم و در مسیر حرکت بودم برای رسیدن به این منزل از آن منزل تا به مقصد که «یا ایتها النفس المطمئنه» است که یکی از مصادیق آن امام حسین(ع) است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر