آغاز پرورش بلوط با کاشت ۳۰۰۰ گلدان در دالاهو

در سال ۱۳۹۸ پرورش بلوط با کاشت تعداد سه هزار گلدان در شهرستان دالاهو آغاز شد.

آغاز پرورش بلوط با کاشت 3000 گلدان در دالاهو

خبرگزاری خبرآنلاین-سارا موسوی: مجموعه بلوط دالاهو در بهمن سال 1395 با پرورش هزار نهال بومی بلوط در روستای بزمیرآباد واقع در شهرستان سرپل ذهاب شروع به کار کرد که با ورود یک گردشگر به نام نیما ایرانگرد و با توجه به درخت‌های فراوان بلوط در منطقه و کوه دالاهو پیشنهاد نام بلوط دالاهو را برای گروه داد و فعالیت خود را به نام بلوط دالاهو ادامه دادند.

در سال 1396 پس از زلزله 7.3 ریشتری یک سال فعالیت گروه متوقف و سپس از سال 1398 با پرورش سه هزار گلدان شروع به فعالیت کرد و انتشار فعالیت گروه در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت و مورد استقبال مردم و روستاهای همجوار قرار گرفت، این مجموعه در سال 1400 نه تنها در سراسر ایران بلکه در کشورهای خارجی مخاطب‌گیری فعالیت را گسترش داد.

در کنار درختکاری برای حفظ طبیعت درخت داری هم از فعالیت گروه بلوط دالاهو است، این گروه در طی این سال‌ها بیش از پنج هزار درخت بلوط و مازو آفت لورانتوس را پاکسازی می‌کند و با توجه به این که این کار نیرو انسانی و هزینه بردار است تمام کسانی که حمایت مالی و حضوری داشته‌اند به نام آن‌ها درخت کاشت شده و شناسنامه درخت را به عنوان هدیه به آنها داده‌اند.

 گروه بلوط دالاهو درسال 1400 بیش 30 هزار چاله بذر بلوط کاشت و پنج هزار گلدان آماده سازی و به نهال تبدیل کرده و به زمین هدیه داده است و از تمام این نهال ها مراقبت و نگهداری می‌کنند. 

فعالیت این گروه در سال 1401، 2 برابر شد و 12 هزار نهال بومی اعم  از مازو، بلوط، بنه، و ... پروش  و در مناطق تخریب شده توسط فیبر نوری، لوله کشی آب و ... کاشته‌اند.

 امسال نیز  30 هزار نهال از گونه‌های مختلف زاگرس پروش داده‌اند تا با همکاری مردم منطقه برای سرسبزی زاگرس و آبادانی ایرانی سبز کشت کنند.

فعالیت گروه بلوط دالاهو فقط در کاشت بذرهای بومی زاگرس و تولید نهال نیست و این گروه در مبارزه با آفت لورانتوس نیز بسیار موثر بوده است و توانسته در طی این چند سال نزدیک به 2 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در استان کرمانشاه را پاکسازی کنند.

گروه بلوط دالاهو در فصل تابستان به صورت 24 ساعته در کنار مردم منطقه در کوه دالاهو مستقر و آماده برای اطفاء حریق است.
 
سال‌های گذشته مناطق تحت پوشش گروه بلوط دالاهو پایین‌ترین میزان صدمه و خسارت در آتش سوزی را داشته  است.

گروه بلوط دالاهو امسال در روستای بزمیراباد توانسته است بیشتر روستاییان را تحت پوشش برای تولید نهال‌های بومی قرار دهد و بیشتر خانواده با آموزش کامل به تولید نهال بومی از جمله بلوط، بنه، مازو، گلابی وحشی، سیاتلو ، آلبالو وحشی  و ...  بپردازند تا در زمان مناسب در زاگرس و کوه‌های دالاهو کشت و مراقبت کنند.

نقش بانوان در گروه بلوط دالاهو 

در گروه بلوط دالاهو بانوان نقش بسیار موثر و تاثیرگذار در اهداف و فعالیت‌های گروه دارند.

نقش بانوان در این گروه مواردی از جمله پر کردن گلدان‌ها از خاک، بذر کاری گلدان‌ها، وجین گلدان‌ها، آبیاری و نگهداری از نهال‌ها در داخل حیاط و آموزش خانواده‌های خود است.

اهداف دوست‌داران طبیعت بلوط دالاهو شامل حفظ و نگهداری از جنگل‌های بلوط، گسترش به احیای مناطق جنگلی از بین رفته، احیای گونه‌های جنگلی سازگار با اقلیم، کاشت و نگه‌داری نهال‌های بومی از جمله  بلوط، بنه، زازالک، بادام وحشی، آلبالو وحشی، سیا تله، گل ژاله، کارآفرینی و کمک به  اقتصاد نواحی کم برخوردار، تولید و پرورش یکصد هزار از این نهال‌های بومی در روستاهای استان کرمانشاه در سال 1402، مراقبت از گونه‌های گیاهی و جانوری، جلوگیری از کشتار پرندگان و جانوران، جلوگیری  از بین بردن پوشش گیاهی کمیاب، آموزش به مردم منطقه برای حفظ و نگهداری از طبیعت و محیط زیست در راستای اعتلای آرمان‌های زیست محیطی، آموزش کودکان و پرورش نسلی حساس به ارزش‌های طبیعت است.

موضوع فعالیت گروه بلوط دالاهو نیز شامل تلاش در جهت حفظ محیط زیست (گیاهی و جانوری) منطقه دالاهو از طرق  اجتماعی، فرهنگی، تخصصی، آموزشی، پیشگیری، نهال کاری، حفظ و نگهداری از درختان بلوط و سایر گونه‌های گیاهی، پاکسازی کوه، رودخانه و معابر عمومی با مشارکت شهروندان شهر و روستا، جلوگیری از آتش سوزی و کمک به مهار آتش در مواقع اضطراری است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان