غربزدگی اقتضا جوانی و هیجان اجتماعی جلال است/ آل احمد منتقد همه چیز و همه کس بود

پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت جلال آل احمد به همت انجمن دوستداران سیمین و جلال در نشستی با عنوان «به یاد آن که جلال آل قلم بود» با حضور اندیشمندان و علاقه‌مندان به آل احمد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

غربزدگی اقتضا جوانی و هیجان اجتماعی جلال است/ آل احمد منتقد همه چیز و همه کس بود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گردهمایی «به نام آن که جلال آل قلم بود» با مشارکت انجمن دوستداران سیمین و جلال، به مناسبت پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت جلال آل احمد، روز یک‌شنبه هجدهم شهریور 1403، از ساعت 17 تا 19 در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
در این گردهمایی که با حضور علاقه‌مندان و اعضای انجمن سیمین و جلال در سالن آفرینش فرهنگسرای فردوس برگزار شد، دکتر محمد بقایی(ماکان)، دکتر غلامرضا خاکی و دکتر کنعان کیایی، در خصوص اندیشه‌های آل احمد در آثار منتشر شده‌ی ادبیات داستانی و غیر داستانی و همچنین نگاه اجتماعی فلسفی عام وی به سخنرانی پرداختند.


بر اساس این گزارش، دکتر بقایی در سخنرانی خود با عنوان «تأملی بر تأملات آل احمد»، با تحلیل و بررسی برخی نظرات و اندیشه‌های وی در آثاری از جمله غربزدگی، آنها را ناشی از عواملی همچون اقتضائات جوانی و هیجان اجتماعی دانست و ضمن رد آنها، بر تفکر بیشتر در بیان، انتشار و اشاعه‌ی نظرات تأکید کرد.

دکتر خاکی، نویسنده‌ی کتاب «جلال ناخوانده» گفت: «اینکه از جلال برداشتهای گوناگون می‌شود، می‌توان او را جزء اندیشمندان مکتب انتقادی فرانکفورت دانست. جلال همه چیز و همه کس را نقد می‌کرد. یکی از قلمروهای نقد او، نقد متولیان رسمی دین بود و از این رهگذر، به نقد تصوف نیز پرداخته است و شاید بتوان گفت به دنبال یک معنویت سکولار بود».

دکتر کیایی نیز به عنوان سخنران پایانی مراسم، به تشریح بحث کلی دورنمای ادبیات داستانی جلال آل احمد پرداخت و در خصوص موضوع، سبک و فرم داستانی و همچنین رسالت جلال در ادبیات داستانی سخن گفت.
محمدحسین دانایی، رئیس انجمن دوستداران سیمین و جلال نیز در آغاز این گردهمایی گزارشی را از فعالیتها و عملکرد سالانه‌ی انجمن و همچنین بیان برنامه‌های آینده‌ی آن ارائه کرد.
 

«غربزدگی» اقتضا جوانی و هیجان اجتماعی جلال است/ آل احمد منتقد همه چیز و همه کس بود

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان