از نقش وکلای تجار در شورش تنباکو تا لات‌های تهران

شماره‌ی ۲۶ تا ۲۹ فصل‌نامه‌ی مردم‌نامه منتشر شد... عناوین برخی مقالات و گفت‌وگوهای شماره‌های جدید: «مجلس وکلای تجار و نقش آنان در شورش تنباکو و انقلاب مشروطه» به قلم احمد اشرف، «قرائتی دیگر از منازعه‌ی لرد مینتو و سر هارد فورد جونز» به قلم غلامحسین زرگری‌نژاد، و...

از نقش وکلای تجار در شورش تنباکو تا لات‌های تهران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شماره‌ی 26 تا 29 فصل‌نامه‌ی مردم‌نامه منتشر شد. داریوش رحمانیان، عضو هیأت‌علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران و سردبیر و مدیرمسئول این فصلنامه، به مناسبت انتشار شماره‌های جدید در یادداشت کوتاهی نوشت:

«مردم‌نامه» یک پویش علمی و فکری و فرهنگی است. مجله‌ی «مردم‌نامه» این پویش را نمایندگی می‌کند و یکی از اجزای آن است. خطای بزرگی است اگر مردم‌نامه را تنها یک مجله بدانیم. مردم‌نامه متکی بر یک شخص نیست. پویش یا حرکت و جریانی است که خواه‌ناخواه پیش خواهد رفت؛ حتی اگر مجله‌ی مردم‌نامه هم نباشد و از انتشار بازبماند. این حرکت می‌ماند حتی اگر این مجله و گردانندگان آن نباشند و از گام‌ زدن در این راه بازمانند. ایرانیان، در ادامه‌ی کوشش‌های ارزشمندی که تاکنون داشته‌اند، سرانجام تاریخ را از زندان سیاست و شخصیت‌ها آزاد خواهند کرد. تاریخ را از شخصیت‌زدگی و سیاست‌زدگی نجات خواهند داد. تاریخ‌نگاری ایرانی این دگرگونی بزرگ و بنیادی را دیر یا زود رقم خواهد زد. در پی آن، سیاست نیز از شخص‌باوری و شخص‌محوری خواهد گسست و به راهی تازه خواهد افتاد. مردم‌نامه در حد توان و امکان - که البته بسیار اندک است و چندان نیست - به عنوان یک حرکت و نیز به عنوان یک مجله و نهاد، در این راه می‌کوشد.

عناوین برخی مقالات و گفت‌وگوهای شماره‌های جدید فصل‌نامه‌ی مردم‌نامه، به شرح زیر است:

مجلس وکلای تجار و نقش آنان در شورش تنباکو و انقلاب مشروطه/ احمد اشرف

قرائتی دیگر از منازعه‌ی لرد مینتو و سر هارد فورد جونز/ غلامحسین زرگری‌نژاد

چون‌وچرا در اعتبار فتوت‌نامه بنایان/ مهرداد قیومی بیدهندی

فوتبال ایرانی، نخستین پیامدها/ حبیب‌اله اسماعیلی

آخوندزاده و ادبیات کودک/ سید علی کاشفی خوانساری

لات‌های تهران/ نعمت‌الله فاضلی

تاریخ بیهق و تاریخ مردم/ مقصودعلی صادقی

مورخان باید میان‌رشته‌ای فکر کنند/ داریوش رحمانیان و محسن آزموده در گفت‌وگو با عباس کاظمی

همچنین در شماره‌ها، گفتارهایی در تاریخ جنسیت، تاریخ زنان، تاریخ نهادهای آموزشی و تاریخ نهادهای مذهبی از اشکان شریعت، محمدعلی علوی‌کیا، بهزاد کریمی و الیاس پیراسته آمده است.

از نقش وکلای تجار در شوروش تنباکو تا لات‌های تهران

259

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان