خفقان حکومتی در دوران امام حسن عسکری

امام حسن عسکری علیه السلام بعد از ۶ سال امامت در دوران سخت حکومتی به دستور معتمد عباسی مسموم و در سن ۲۸ سالگی شهید شد.

خفقان حکومتی در دوران امام حسن عسکری

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، حضرت حسن بن علی بن محمد (ع) مشهور به امام حسن عسکری (ع) فرزند امام هادی (ع)، پدر حضرت مهدی (عج) و یازدهمین پیشوای شیعیان است. آن حضرت بعد از شهادت پدرش در 22 سالگی به امامت رسید و به مدت 6 سال امامت شیعیان را بر عهده داشت.

امامت ایشان در زمان خلفای عباسی و تحت کنترل شدید حکومت وقت قرار داشت. سرانجام امام حسن عسکری (ع) در تاریخ هشتم ربیع الاول سال 260 قمری به دستور معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسید و در همان شهر سامرا و در کنار مزار پدرشان به خاک سپرده شد و امروزه دارای حرم و بارگاهی است که محل زیارت و عبادت زائران است.

زندگی نامه امام حسن عسکری (ع)
امام حسن عسکری (علیه‌السلام) فرزند امام علی النقی (ع)، پدر حضرت مهدی (عج) و یازدهمین پیشوای شیعیان است. مادرش بانویی پارسا و شایسته به نام «حدیثه» (س)، بود که برخی، از او به نام «سوسن» یاد کرده‌اند.

نام ایشان حسن و کنیه شأن ابومحمد بود. در بعضی منابع کنیه‌های ابوالحجه، ابوالحسن و ابوالقائم نیز برای ایشان ذکر شده است. امام حسن عسکری (ع) در سال 232 هجری قمری (سال 847 میلادی) و در شهر مدینه منوره به دنیا آمد.

القاب
مشهورترین لقب حضرت، «عسکری» است. از آن‌جا که پیشوای یازدهم به دستور خلیفه عباسی در «سامرا»، در محله «عسکر» سکونت اجباری داشت، «عسکری» نامیده می‌شود. از مشهورترین لقب‌های آن حضرت، «نقی»، «زکی»، «فاضل»، «امین» را می‌توان نام برد.

همسر و فرزندان
نام‌های متعددی مانند نرجس، ریحان، سوسن، صقیل و مریم برای همسر امام حسن عسکری (ع) در منابع گفته شده است و اطلاعات دقیق در این موضوع در دسترس نیست.

شاید یکی از دلایل آن پنهان نگه‌داشتن تولد امام مهدی (عج) بوده است. در روایت رایج بین مردم گفته می‌شود که نرگس خاتون دختر امپراطوری روم شرقی، همسر امام یازدهم و مادر مهدی موعود (عج) است.

شیعه معتقد است که امام حسن عسکری (ع)، به جز مهدی موعود (عج)، فرزند دیگری نداشتند. مفید در کتاب الارشاد می‌نویسد: «حسن بن علی عسکری (ع)، به جز صاحب‌الزمان، فرزند دیگری از خود به جای نگذاشت.»

مدت امامت امام حسن عسکری (ع)
امام حسن عسکری (ع) در سال 254 هجری قمری و پس از شهادت پدر بزرگوارشان، بر طبق وصیت و احادیث امام هادی (ع) به امامت رسیدند. امامت ایشان به مدت شش سال ادامه داشت.

شهادت امام حسن عسکری (ع)
امام حسن عسکری (ع) در 8 ربیع‌الاول سال 260 هجری قمری در شهر سامرا، به دستور معتمد عباسی به وسیله خوراندن زهر به ایشان به شهادت رسیدند.

محل دفن امام حسن عسکری (ع)
پیکر پاک این امام بزرگوار در کنار مرقد پدرش در سامرا دفن شد. بعدها در این مکان زیارتگاهی ساخته شد که به حرم عسکریین مشهور است و از زیارتگاه‌های شیعیان در عراق به شمار می‌آید.

خفقان حکومتی در دوران امام حسن عسکری

معرفی حضرت مهدی (عج) به شیعیان
یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین اقدامات امام حسن عسکری (ع)، معرفی فرزندشان به جامعه شیعه بود. این موضوع از آن جهت دارای حساسیت بود که از طرفی دشمنان امام زمان (عج) در صدد پیدا کردن و به شهادت رساندن آن حضرت بودند؛ چون طبق روایات متعددی می‌دانستند که فرزندی از خاندان اهل بیت (ع) به دنیا خواهد آمد که منجی عالم و درهم کوبنده ستمگران خواهد بود و همچون پدران خود با دستگاه ظالم بیعت نخواهد کرد.

بنابراین، اقدامات متعددی برای جلوگیری از تولد آن حضرت انجام دادند و حتی نقشه قتل امام حسن عسکری (ع) را کشیدند؛ چنانچه در روایات، تولد امام زمان (عج) به ولادت حضرت موسی (ع) تشبیه شده است.

امام عسکری (ع) وظیفه داشت فرزند خود را به گروهی از بزرگان شیعه و افراد مورد اعتماد معرفی کند. آنان نیز خبر ولادت او را به دیگر پیروان اهل بیت علیهم السلام می‌رساندند تا ضمن معرفی آن بزرگوار، تهدیدی متوجه آخرین سفیر حق نگردد.

محمد بن عثمان و چند تن دیگر از بزرگان شیعه نقل می‌کنند: چهل نفر از شیعیان نزد امام یازدهم گرد آمدیم. آن حضرت، فرزندش را به ما نشان داد و فرمود: «پس از من، این امام شما و جانشین من است. از او فرمان برید و بعد از من در دین خود پراکنده نشوید که هلاک خواهید شد و از امروز به بعد او را دیگر نخواهید دید».

امامت حضرت مهدی (عج)
روز نهم ربیع الاول، یک روز پس از به شهادت رسیدن امام حسن عسکری (ع)، روزی است که شیعیان آغاز ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) را جشن می‌گیرند و برخی با توسل به امامشان حاجت روا می‌شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان