ادعای شهرداری تهران: مناسب‌سازی ۴۸۷ کیلومتر از معابر، ۱۳۶ پارک و ۵۰ ساختمان عمومی/ مدیر کمپین معلولان چه می‌گوید؟

شهرداری تهران مدعی است که مناسب‌سازی ۴۸۷ کیلومتر از معابر، ۱۳۶ پارک و ۵۰ ساختمان عمومی انجام شده است.

ادعای شهرداری تهران: مناسب‌سازی 487 کیلومتر از معابر، 136 پارک و 50 ساختمان عمومی/ مدیر کمپین معلولان چه می‌گوید؟

رویا بابائی: مدیر کمپین معلولان، ادعای شهرداری تهران‌ در حوزه مناسب‌سازی را آمارسازی دانست و اظهار داشت: واقعیت زندگی روزمره افراد دارای معلولیت در تهران نشان می‌دهد که این گروه در دسترسی به این فضاها همچنان با مشکل مواجه‌اند.

 بهروز مروتی بیان کرد: شهرداری تهران به تازگی مدعی شده که در راستای مناسب‌سازی معابر، پارک‌ها و ساختمان‌های عمومی برای افراد دارای معلولیت، اقدامات گسترده‌ای انجام داده، این در حالیست که بررسی‌ها نشان می‌دهد شهروندان دارای معلولیت در سطح شهر تهران در دسترسی به این فضاها همچنان دچار همان مشکلات قبلی هستند.

وی گفت: مناسب‌سازی 487 کیلومتر از معابر، 136 پارک و 50 ساختمان عمومی و شهرداری از جمله ادعاهای اخیر شهرداری تهران است اما بررسی ما و همچنین حال عمومی شهر صحت این ادعا را رد می‌کند.

ادعای شهرداری تهران: مناسب‌سازی 487 کیلومتر از معابر، 136 پارک و 50 ساختمان عمومی/ مدیر کمپین معلولان چه می‌گوید؟

مروتی با اشاره به حکایتی از ملانصرالدین که گفته بود مرکز زمین همین‌جا که من ایستاده‌ام و به مردم گفته بود اگر این مطلب را باور ندارید، اندازه بگیرید، بیان کرد: آمارسازی شهرداری تهران در خصوص مناسب‌سازی مصداق همین حکایت است‌.

این فعال حوزه معلولان افزود: ماده 3 مصوبه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با شناسه 2757 مصوب اسفند 1399 شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری را مکلف کرده تا «نقشه راهنمای مکان‌های مناسب‌سازی‌شده را به‌صورت آنلاین منتشر کند»، اما با گذشت چهار سال، این وعده نه‌تنها عملی نشده، بلکه به‌نظر می‌رسد به‌طور کلی به فراموشی سپرده شده است. 

مدیر کمپین معلولان ادامه داد: عدم اجرای این مصوبه نه‌تنها نشان‌دهنده عدم تعهد شهرداری به حقوق معلولان است، بلکه حاکی از بی‌توجهی به شفافیت و پاسخگویی در برابر شهروندان نیز هست.

کدام گزارش؟

مروتی در ادامه اظهار داشت: شهرداری تهران باید به جای ارائه آمارهای بدون پشتوانه و گزارش‌های سطحی، با شفافیت بیشتری به ارائه جزئیات دقیق‌تری از پروژه‌های انجام‌شده و نتایج واقعی آنها بپردازد. ضروری است که این گزارش‌ها توسط نهادهای مستقل و کارشناسان متخصص مورد صحت‌سنجی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که منابع مالی و تلاش‌های صورت‌گرفته، واقعاً در جهت بهبود زندگی معلولان به کار رفته است یا خیر!

ماده 3 مصوبه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با شناسه 2757 مصوب اسفند 1399 شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری را مکلف کرده تا «نقشه راهنمای مکان‌های مناسب‌سازی‌شده را به‌صورت آنلاین منتشر کند»، اما با گذشت چهار سال، این وعده نه‌تنها عملی نشده، بلکه به‌نظر می‌رسد به‌طور کلی به فراموشی سپرده شده است. 

وی تأکید کرد: شهروندان و به‌ویژه افراد دارای معلولیت حق دارند بدانند که آیا شهرداری و شورای شهر واقعاً به تعهدات خود عمل کرده‌اند یا خیر.

ادعای شهرداری تهران: مناسب‌سازی 487 کیلومتر از معابر، 136 پارک و 50 ساختمان عمومی/ مدیر کمپین معلولان چه می‌گوید؟

به گفته مروتی تا زمانی که شهرداری تهران اقدام به انتشار نقشه راهنمای مکان‌های مناسب‌سازی‌شده به‌صورت آنلاین نکند و از اجرای کامل مصوبه سال 1399 خودداری کند، نمی‌توان ادعاهای آن در زمینه اجرای قوانین‌ مربوط به معلولان را جدی گرفت. 

این فعال حوزه معلولان تصریح کرد: وقت آن رسیده که شهرداری و شورای شهر به جای پنهان شدن پشت اعداد و ارقام، به واقعیت‌های موجود توجه کنند و اقدامات ملموسی برای بهبود شرایط زندگی افراد دارای معلولیت انجام دهند.

مروتی خاطرنشان ساخت: در این میان، شورای شهر تهران نیز به‌عنوان نهاد نظارتی اصلی، وظیفه دارد که بر اجرای این مصوبات نظارت دقیق‌تری داشته باشد اما متأسفانه به نظر می‌رسد که این شورا نیز در انجام وظایف نظارتی خود کوتاهی کرده و نسبت به عدم اجرای مصوبه حمایت از حقوق معلولان بی‌توجهی نشان داده است.

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان