جدی‌ترین مناظره دو رقیب سرسخت امریکایی/ ایران،غزه و اوکراین چالش برانگیزترین بحث‌ها در مناظره

دو رقیب سر سخت جمهوری خواه و دموکرات در امریکا در جدی ترین مناظره انتخاباتی به مصاف هم رفتند. ایران، اسرائیل و سیاست خارجی امریکا محور حملات ترامپ و هریس را تشکیل می داد. خبرآنلاین گزارش می دهد.

جدی‌ترین مناظره دو رقیب سرسخت امریکایی/ ایران،غزه و اوکراین چالش برانگیزترین بحث‌ها در مناظره

رسول سلیمی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری در نخستین مناظره خود به عنوان نامزدهای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2024 امریکا  به میزبانی شبکه خبری «ای‌بی‌سی» در فیلادلفیا رو به روی یکدیگر قرار گرفتند.

اولین مناظره دو رقیب اصلی انتخابات امریکا در حالی برگزار شد که پس از مناظره «ناموفق» جو بایدن با دونالد ترامپ که در نهایت به کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات انجامید. به همین دلیل مناظره شب گذشته برای حزب دموکرات و کامالا هریس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. برای بسیاری از آمریکایی‌ها این نخستین بار خواهد بود که به طور جدی با کامالا هریس و دیدگاه های سیاسی و برنامه‌هایش برای آینده این کشور روبرو می‌شوند.

برخلاف مناظره سرد بایدن و ترامپ، نخستین مناظره «کامالا هریس»، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا در برابر رقیب جمهوری خواهش، «دونالد ترامپ»، بسیار پرحرارت بود. مناظره‌ای که در آن دو طرف بارها یکدیگر را به دروغگویی متهم کردند و پس از پایان آن، ستادهای هر دو نامزد انتخاباتی مدعی پیروزی در این مناظره شدند.

پس از برگزاری این مناظره «هریس» خواهان برگزاری مناظره دیگری شد و ترامپ هم با اعلام اینکه برنده مناظره شده گفت چرا باید مناظره دیگری برگزار شود و تلویحا مناظره دیگر را منتفی کرد.

جدی‌ترین مناظره دو رقیب سرسخت امریکایی/ ایران،غزه و اوکراین چالش برانگیزترین بحث‌ها در مناظره

با وجود این، سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد در مناظره، هریس از ترامپ بهتر بود. در این گزارش آمده است 63 درصد از بینندگان مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کردند که در این مناظره کامالا هریس عملکرد بهتری در مقایسه با دونالد ترامپ داشت.

این در حالی است که حزب جمهوری‌خواه آمریکا پس از مناظره دونالد ترامپ، نامزد این حزب، در مقابل کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات، در پستی در ایکس با انتشار عکس رییس‌جمهور پیشین، او را «برنده مشخص» مناظره با هریس خواند.

تمام تلاش دو طرف برای جذب آرای مردد در ایالت های کلیدی بود. تقریبا هر نامزد سبد رای ثابتی دارد که رآی دهندگان از قبل تصمیم خود را برای انتخاب یکی از این دو نامزد گرفته اند. به ویژه اینکه سیستم سیاسی آمریکا دو حزبی است و رویکردهای این دو حزب شناخته شده است.

با وجود آنچه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعیین کننده پیروز انتخابات است، آرای مردد است. یعنی افرادی که تصمیم به انتخاب نگرفته اند. هز نامزدی که بتواند این آرا را جذب کند پیروز انتخابات است. این آرا عمدتا در 6 ایالت کلیدی وجود دارند.

ستادهای انتخاباتی با چه قوانینی موافقت کردند؟

اما آنچه از هفته ها قبل محل منازعه بود، قوانینی بود که طرفین باید می پذیرفتند تا در چارچوب آن مناظره ها برگزار شود. از این رو قوانین مربوط به این مناظره محل اختلاف بین این دو کمپین بود؛ برای اولین مناظره بایدن و ترامپ، ستاد انتخاباتی بایدن خواسته بود که میکروفون هر دو نامزد در حالی که دیگری در حال صحبت است خاموش شود تا از وقفه جلوگیری شود. اما برای مناظره اخیر، کمپین هریس با این فرض که این قانون به نفع ترامپ عمل می‌کند، خواست تا این شرط را لغو کند. ترامپ به دلیل طغیان‌ها و وقفه‌ها در طول مناظره‌ها شناخته می‌شود و استراتژیست‌های هریس پیشنهاد کردند که میکروفون خاموش ممکن است ترامپ را منضبط‌تر از آنچه است، نشان دهد.

هر دو کمپین در نهایت موافقت کردند که وضعیت میکروفون‌های خاموش را حفظ کنند. تنها ترامپ و هریس روی صحنه ظاهر شدند، هیچ مخاطبی در پخش زنده حضور ندارد و تنها دو وقفه در طول مناظره برای تبلیغات وجود دارد. نامزدها برای هر سوالی که با آن مواجه می‌شوند، دو دقیقه فرصت داشتند تا پاسخ دهند؛ رد کردن نیز در دو دقیقه محدود خواهد شد و امکان یک دقیقه اضافی برای پاسخ بیشتر وجود دارد. هریس و ترامپ در پایان مناظره دو دقیقه فرصت داشتند تا بیانیه پایانی خود را ارائه کنند. در حال حاضر، هیچ مناظره دیگری برنامه‌ریزی نشده است؛ رویارویی اخیر ترامپ و هریس می‌تواند تنها زمانی باشد که رای‌دهندگان این فرصت را دارند که پیش از انتخابات، به تماشای مناظره آن‌ها بنشینند.

محور اصلی بحث های ترامپ

دونالد ترامپ و کامالا هریس در جریان مناظره به‌ شدت بر سر موضوعاتی مانند تورم، سقط جنین، مهاجرت و سیاست خارجی با یکدیگر بحث کردند. ترامپ که در هفته‌های اخیر به هریس حملات شخصی کرده بود که شامل توهین‌های نژادی و جنسیتی می‌شد، در لحظات ابتدایی مناظره تا حد زیادی از اینگونه حملات اجتناب کرد، اما تحت فشار حملات هریس به وضوح ناآرام‌تر شد.

دونالد ترامپ، هریس را به دلیل سیاست‌های جو بایدن، به‌ویژه خروج ایالات متحده از افغانستان و بحران جدی در مرزها و موضوع مهاجران مقصر دانست. دونالد ترامپ در سخنان پایاین خود به عدم اجرای طرح‌های هریس در دوران مسئولیتش انتقاد کرد. او به‌طور مکرر گفت: «چرا او این کار را نکرده است؟»ترامپ افزود: «ما یک ملت در حال شکستیم. ما ملتی هستیم که به شدت در حال نزول است. در سراسر جهان به ما می‌خندند.»

جدی‌ترین مناظره دو رقیب سرسخت امریکایی/ ایران،غزه و اوکراین چالش برانگیزترین بحث‌ها در مناظره

محور اصلی بحث های هریس

هریس در طول این مناظره جنجالی، ادعا کرد که رهبران خارجی، دونالد ترامپ را مسخره می کنند و گفت او مردم را تحقیر می‌کند. همچنین، هریس ترامپ را به دلیل حمله به هویت نژادی‌اش مورد انتقاد قرار داد. کامالا هریس، که سابقه دادستانی دارد، چندین بار ترامپ را به شدت به چالش کشید و به واکنش‌های عصبی و پر از اشتباه از ترامپ منجر شد. او در بخشی از مناظره به این موضوع اشاره کرد که مردم در میتینگ‌های ترامپ به دلیل خستگی و کسالت زودتر از سالن خارج می‌شوند، که موجب عصبانیت ترامپ شد.

کامالا هریس ترامپ را به خاطر پرونده‌های حقوقی‌اش، از جمله محکومیت او برای پرداخت‌های مخفیانه به یک بازیگر پورن و اتهامات دیگر مورد انتقاد قرار داد. هریس با بیان اینکه ترامپ تلاش می‌کند «ما را به عقب برگرداند، اما ما به عقب نمی‌رویم»، بیانیه پایانی خود را آغاز کرد. او بار دیگر به نکات کلیدی خود در مورد سقط جنین، کسب‌وکارهای کوچک و خانواده‌های طبقه متوسط اشاره کرد. او گفت: «من قصد دارم رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها باشم.»

ترامپ و هریس درباره ایران چه گفتند؟

از مهمترین محورهای مناظره دیشب، مسئله ایران در سیاست خارجی امریکا بود. ترامپ گفت ایران در دوران ریاست جمهوری من ورشکسته بود. ایران حالا 300 میلیارد دلار دارد چون همه تحریم‌هایی که من گذاشته بودم را برداشتند. در دوران من، ایران هیچ پولی برای حماس یا حزب‌الله یا هیچ یک از 28 کانون تروریستی نداشت. هریس هم معتقد بود همیشه به اسرائیل توانایی دفاع از خود را خواهم داد، به خصوص در ارتباط با ایران و هر گونه تهدیدی که ایران و نیروهای نیابتی آنها متوجه اسرائیل خواهند کرد.

مناظره چه تاثیری بر رای امریکایی ها داشت؟

آمریکایی‌ها پنجم نوامبر 2024 (15 آبان 1403) برای انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی ایالات‌متحده، پای صندوق‌های رای می‌روند. کسی که در کاخ سفید بر صندلی قدرت تکیه می‌زند، تاثیر قابل توجهی بر زندگی مردم، هم در داخل آمریکا و هم خارج آن، دارد و به همین دلیل نتایج این انتخابات اهمیت جهانی دارد.

بر اساس نتایج نظرسنجی مراکز امریکایی، پیش از مناظره در 6 ایالت کلیدی آریزونا، ویسکانسین، میشیگان، جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا، «کامالاهریس» نسبت به ترامپ در میان رای‌دهندگان احتمالی در ویسکانسین و میشیگان برتری داشت، در حالی که ترامپ در آریزونا پیشتاز بود. ترامپ و هریس رأی‌دهندگان احتمالی را تقریبا به‌طور مساوی در جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا تقسیم کرده بودند. در هر یک از آنها، به طور متوسط ‌15 درصد از رای‌دهندگان احتمالی می‌گویند که هنوز به طور قطعی در مورد انتخاب خود تصمیم نگرفته‌اند.

رای‌دهندگان احتمالی در ویسکانسین 50 درصد برای هریس در برابر 44 درصد برای ترامپ و در میشیگان 48 درصد برای هریس در برابر 43 درصد برای ترامپ بود. در آریزونا، نتیجه نظرسنجی نشان می‌داد که ترامپ 49 درصد در مقابل هریس 44 درصد است، در جورجیا و نوادا، 48 درصد برای هریس در برابر 47 درصد برای ترامپ و در پنسیلوانیا، نامزدها با 47 درصد مساوی بودند.

حال باید تاثیر مناظره بر آرای مردد در این ایالت ها بر اساس نظرسنجی هایی که احتمالا از امروز در آمریکا صورت می گیرد مورد بررسی قرار گیرند.

311213

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان