فرصت‌های تازه پیش روی ارتباط تهران ـ اربیل

مسعود پزشکیان اولین رئیس جمهور اسلامی ایران است که در یک سفر رسمی به کشور عراق، از اربیل و سیلمانیه هم دیدن می کند و به همین دلیل است که نچیروان بارزانی رئیس حکومت اقلیم، این مهم را یک اتفاق تاریخی و روز انجام این سفر را یکی از تاریخی ترین روزها در اقلیم عنوان کرد.

فرصت‌های تازه پیش روی ارتباط تهران ـ اربیل

حضور یک روزه پزشکیان در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور در دو شهر اربیل و سیلمانیه و دیدار با مسئولان محلی، سران احزاب و گروه های دینی و مذهبی و دو جریان اصلی در این منطقه فصل نوین و جدیدی را در روابط دو طرف رقم خواهد زد، موضوعی که با توجه به اظهارات دو طرف مورد توافق قرار گرفته و بر ارتقاء سطح همکاری ها در تمامی حوزه ها نیز تاکید شده است.

نگاهی به گذشته ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کردهای عراق نشان می دهد، که مردم این منطقه در بحران های مختلف به کشورمان روی آورده و ایران نیز با روی باز از آنها استقبال کرده است که البته این نوع رویکرد بارها از سوی مسئولان گذشته و فعلی اقلیم هم مورد تمجید قرار گرفته  و آنها ایران با بهترین دوست و همراه خود عنوان می کنند.

تحولات دو دهه اخیر ارتباط اربیل و تهران نشان می دهد که روابط دو طرف با چالش ها و پستی و بلندی های زیادی همراه بوده است و به همین دلیل دشمنان کشورمان نیز تمامی تلاش خود را به کار گرفته و از فرصت های ایجاد شده برای دامن زدن به اختلافات با هدف دور کرردن تهران و اربیل از هم تلاش کرده اند.

وجود اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین دو طرف ایران و اقلیم کردستان عراق ظرفیت های بسیاری را پیش روی ارتباط و تعامل بهتر بین دو طرف ایجاد کرده است و هر چند که امروز بخش زیادی از فضای افتصادی و حتی فرهنگی در اقلیم تحت تاثیر کشورهای دیگر از جمله ترکیه است، ولی در صورت وجود برنامه ریزی درست می توان سطح ارتباط و تعامل بین دو طرف را باز هم ارتقاء داد.

حضور متفاوت پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران در اقلیم کردستان عراق و نشست های وی با سران محلی و حتی جریان های مذهبی و سیاسی فعال در این منطقه و استقبال گسترده از وی در فضای رسانه ای و فرهنگی نشان داد که عزم جمهوری اسلامی ایران برای تعامل بهتر با کشور عراق به ویژه اقلیم کردستان عراق ویژه و خاص است و به همین دلیل باید در روزهای آینده منتظر تحولات جدی در این بخش بود.

حضور جریان ها و گروه های معارض کردی در اقلیم کردستان عراق یکی از چالش های جدی و پیش روی روابط دو طرف بوده است و هر چند که طی یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی در حوزه امنیتی برای مدیریت و کنترل این روند صورت گرفته است ولی به نظر می رسد که همچنان این مهم بر روی روابط دو طرف در آینده نیز تاثیرگذار باشد.

امضای توافق نامه امنیتی بین تهران بغداد با اولویت حل مسائل امنیتی کشورمان با اقلیم کردستان عراق از سال 1400 تاکنون یکی از دستاوردهای مهم در راستای رفع این مسئله بوده است که گزارش های منتشر شده از سوی مسئولان اقلیم نشان دهنده حل بخش زیادی از این چالش و مشکل است.

از سوی دیگر و بر اساس اعلام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر پزشکیان به کشور عراق، 14 یادداشت همکاری و تفاهم بین دو طرف به امضا رسیده است که بر اساس اخبار رسانه های کردی در اقلیم، بخش زیادی از یاداشت های امضا شده به اقلیم کردستان عراق نیز مربوط می شود.

رئیس جمهور نیز در جمع بندی سفر خود به کشور عراق به موضوع ایجاد معابر جدید مرزی بین استان کردستان و اقلیم کردستان عراق خبر داد که این مهم نشان دهنده زمینه سازی برایی گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی است.

امروز اقلیم کردستان عراق شریک تجاری شماره یک برای کشور ترکیه به شمار می رود و بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان اقلیم، از مجموع بیش از دو هزار و 500 شرکت خارجی حاضر در اقلیم بیش از 75 درصد از آنها شرکت های ترکیه ای هستند و سهم کشورمان و دیگر کشورهای جهان حداقلی است.

با توجه به انجام سفر رئیس جمهور به اقلیم کردستان عراق، استقبال طرف های عراقی و کردهای این کشور از ارتقاء سطح همکاری های بین دو طرف، وجود اشتراکات متعدد در زمینه های فرهنگی و اجتماعی بین ایران و اقلیم، وجود بازار مناسب در اقلیم همگی نشان دهنده وجود ظرفیت های مناسب در راستای ارتباط و تعامل بهتر بین تهران اربیل طی روزهاه و هفته های آینده است.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان