نمونه‌های جهانی مشابه درگذشت هوادار ملوان

با بررسی نمونه‌های مشابه اتفاق ناگوار ورزشگاه فولادشهر، می‌توان نتیجه‌گیری بهتری نسبت به آنچه رخ داده است داشت.

نمونه‌های جهانی مشابه درگذشت هوادار ملوان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بعد از اتفاق ناگوار مربوط به ورزشگاه فولادشهر و از دست رفتن جان یکی از هواداران تیفوسی ملوان، در ساعات گذشته جنجال‌های زیادی پیرامون این موضوع ایجاد شده است. بگو مگوی تند مازیار زارع سرمربی ملوان با داوود رفتی، ناظر مسابقه، یکی از مهم‌ترین حواشی شب گذشته فوتبال ایران بود و هر دو طرف یکدیگر را به دروغگویی متهم می‌کردند.
 
به گزارش ورزش سه، اما اختلاف اصلی رفعتی و زارع بر سر چه موضوعی بود؟ مازیار زارع مدعی بود که بعد از ایست قلبی هوادار ملوان، بارها از رفعتی درخواست داشته که بازی توقف و یا حتی لغو شود چون آن‌ها شرایط ادامه دادن به این رقابت را نداشتند و داوود رفعتی این موضوع را نپذیرفته است و مدعی شده که هوادار زنده است. در مقابل داوود رفعتی هم با استناد به قانون می‌گوید اصلا لزومی برای توقف بیشتر مسابقه وجود نداشته است.
 
اما با نگاهی کوتاه و اجمالی به حوادث مشابه در سراسر جهان متوجه می‌شویم که در صورت رخ دادن چنین حادثه‌ای، مسابقه متوقف و تمام امکانات موجود در اختیار بیمار قرار می‌گیرد؛ در ادامه این گزارش به چند مورد مشابه اشاره می‌کنیم که خواندن آن خالی از لطف نیست:
 
• نوزدهم آذر سال 1402، تقابل گرانادا و اتلتیکو به دلیل ایست قلبی یک هوادار نیمه تمام باقی ماند و برگزاری مجدد آن به تاریخی دیگر موکول شد. در میانه دیدار اتلتیک بیلبائو و گرانادا یک هوادار میزبان روی سکوها از ‏هوش رفت. تیم اورژانس ‏حاضر در استادیوم به سراغ این هوادار رفت و بازی توسط داور متوقف شد. ‏کادر پزشکی ‏گرانادا هم با دستگاه شوک قلبی به سراغ هوادار این تیم رفت و بازی چندین دقیقه ‌‏متوقف بود. ‏

درحالی‌که 18 دقیقه از بازی می‌گذشت، داور مسابقه، اورتیز آریاس، با مشاهده تحرکاتی که ‏روی سکوها ‏وجود داشت در سوت خود دمید و بازی را متوقف کرد. تیم پزشکی گرانادا که ‏متوجه شده بودند یکی ‏از هواداران دچار مشکل شده است خودشان را به او رساندند و با ‏دستگاه شوک برقی سعی کردند این ‏هوادار را احیای قلبی کنند. ‏تا پیش از توقف مسابقه برای رسیدگی به وضعیت این هوادار بیلبائو با نتیجه 1-0 از حریف پیش افتاده ‏بود. گلی که توسط اینیاکی ویلیامز به ثمر رسیده بود. ‏

2080735

بعد از گذشت چند دقیقه داور به این نتیجه رسید که بازی تا مشخص شدن وضعیت هواداری که دچار ‏حمله قلبی شده است متوقف شود و بازیکنان به دستور او زمین را ترک کرده و راهی رختکن شدند‏. به درخواست داور و ناظر بازی دیدار اتلتیک بیلبائو و گرانادا نیمه‌کاره ماند و ‏در تاریخی دیگری برگزار شد. ‏
 
• دیدار تاتنهام و نیوکاسل، یکی دیگر از مسابقاتی است که حادثه‌ای مشابه آنچه دیشب در فوتبال ایران اتفاق افتاد را در پی داشت و داور و ناظر مسابقه تصمیم گرفتند تا زمان بهبود یافتن موقت هوادار و مشخص شدن وضعیت او، بازی را متوقف کنند. در جریان دیدار بین‌های نیوکاسل و تاتنهام در دقیقه 41 بازی با دستور داور متوقف شد. پس از سکته قلبی یکی از تماشاگران روی سکو، سرخیو رگیلون، مدافع تاتنهام به داور مسابقه اعلام کرد که بازی باید برای بررسی وضعیت این هوادار متوقف شود. پس از توقف بازی، با کمک اریک دایر، مدافع تاتنهام، تیم پزشکی این تیم روی سکوها به وضعیت هوادار رسیدگی کرد و پس از معاینه او بازی با 20 دقیقه توقف دوباره از سر گرفته شد.

2080736

 *مصاف واتفورد و نیوکاسل، یکی دیگر از مسابقاتی بود که در فصل گذشته با مشکل مشابه مواجه شد و داور ان را متوقف کرد. در دقیقه 85 مسابقه و در حالی که بازی به اوج خود رسیده بود ناگهان کار متوقف شد. در واقع ماجرا از این قرار بود که یکی از هواداران حاضر در جایگاه‌ها دچار حمله قلبی شده و به همین خاطر بازی متوقف شد تا کادر پزشکی به وضعیت این هوادار رسیدگی کند. بعد از انجام مداواهای لازم روی این هوادار و پس از اینکه داور از بهبود حال او مطمئن شد مسابقه ادامه پیدا کرد و نهایتاً تاتنهام در لحظات پایانی گل پیروزی‌بخش را به ثمر رساند و سه امتیاز ارزشمند را کسب کرد.

2080744

بدون شک با کمی جست‌وجوی بیشتر، نمونه‌های مشابه دیگری وجود دارد که می‌توان به آن‌ها رجوع کرد. اما ذکر و در نظر گرفتن یک نکته در برگزاری مسابقات ورزشی ضروری است. اینکه برای برگزاری یک رویداد ورزشی، پیش از همه چیز رعایت ایمنی و حفظ امنیت افراد حاضر در آن رقابت، در اولویت قرار دارد.

258 258

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان