ببینید ؛ ظریف: به دولت وفاق ملی امیدوار هستم؛ مردم باید با حاکمیت احساس یگانگی کنند

فرازهایی از گفتگوی محمدجواد ظریف با خبرآنلاین را می خوانید:

در مورد دولت وفاق ملی مقداری این موضوع برای مردم گیج‌کننده است. دولت وفاق ملی چیست؟ قرار است چه کاری کند؟ آیا از همه جناح‌ها قرار است در آن باشد یا اگر تصمیم راهبردی کلانی گرفت، یعنی این پخت و پز در بین همه تفکرات و جناح‌ها و طرز فکرهای مختلف شده و لذا کسی به آن اعتراض نکند؟ چرا قبلاً این اتفاق رخ نداد؟ آیا می‌توانست در دولت قبل هم رخ دهد یا این دولت این ویژگی را داشت؟

این دولت جناح و مسائل جناحی برایش ملاک نبود. حتی در پیشنهادهای کمیته‌ها هم این‌طور بود. با این که در کمیته‌ها وزن اصلاح‌طلب‌ها زیاد بود، ولی نتیجه کار کمیته‌ها این نبود که همه کاندیداها اصلاح‌طلب باشند. بسیاری از وزرای غیر اصلاح‌طلبی که الان در دولت هستند از کمیته‌ها هستند. البته قبلاً هم عرض کردم این به معنی ائتلاف نیست. به این معنی است که کسانی که عضو دولت هستند باید گفتمان رئیس‌جمهور را قبول داشته باشند. یکی از نکات مهم گفتمان رئیس‌جمهور، نگرش ملی است. البته من در مورد وفاق ملی قبلاً گفته‌ام که فعلاً وفاق در سطح ساختار حکومتی است. نیاز است که این وفاق گسترده شود و به وفاق بین حاکمیت و مردم هم گسترده‌تر شود. لذا باید قدم‌های مهمی را برداریم و فکر می‌کنم در این چند روزه آقای دکتر پزشکیان اقدامات مهمی را به همراه همکارانشان در دولت انجام داده‌اند که به سمت این دولت ملی حرکت کنیم و حتماً این مورد عنایت همه خواهد بود. از رهبری تا دیگران همه دوست دارند ببینند که مردم بار دیگر با حاکمیت احساس یگانگی کنند. دوگانگی نیست ولی فاصله‌ای که ایجاد شده هر چه بیشتر کاهش پیدا کند.

در دیداری که مقام معظم رهبری با دولت چهاردهم داشته‌اند، معظم له 13 محور را به دولت توصیه کرده‌اند. انتظار داریم این 13 مورد در معاونت شما بیاید که تبدیل به راهبرد شود. یکی از توصیه‌های ایشان که خیلی مهم است و آخر هم مطرح کردند این بود که ما اولویت‌بندی کنیم. چون هم وقت کم داریم و هم پول. این یعنی این که فرصت‌هایی در حال گذشتن است و آیا می‌توانیم این توقع را از معاونت راهبردی داشته باشیم که اجازه ندهد در این کشور چرخ از نو اختراع شود و کارهایی که قبلاً به شکست رسیده دوباره تکرار شود و کارهایی را پیش ببریم که می‌دانیم نتیجه مطلوب برای منافع ملی دارد؟

حتماً این تلاش را خواهیم کرد. ولی نه به جای دستگاه‌ها، بلکه در کنار دستگاه‌ها. یعنی یکی از کارهایی که بنده همیشه در زمان وزارتم از آن فرار کرده‌ام یکی کشورگشایی بوده و دومی انجام کارهای دیگران. لذا قصد نداریم این کار را به جای دستگاه‌ها انجام دهیم. شاید بهترین کارشناسان ما کارشناسانی باشند که در دستگاه‌ها هستند. ولی بدنه کارشناسی ایران محدود به دستگاه‌های دولتی نیست. ما تلاش می‌کنیم پلی بشویم بین این کارشناسان.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان