آغاز مرمت گنبد آرامگاه شاه‌ نعمت‌الله ‌ولی ماهان

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی ماهان گفت: مرمت گنبد آرامگاه شاه‌نعمت‌الله‌ولی در ماهان کرمان با تخصیص ۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی، وارد فاز جدید عملیاتی شد.

آغاز مرمت گنبد آرامگاه شاه‌ نعمت‌الله ‌ولی ماهان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امین ماهانی در مصاحبه ای افزود: با توجه به اولویت برنامه مرمت در این مجموعه در این فاز که ادامه روند مرمت کاشی‌کاری مجموعه این آرامگاه با اجرای داربست و تراشیدن بستر فرسوده قدیمی و اجرای دوباره تَرک‌بندی جدید کاشی‌کاری، عملیات مرمت اجرا می‌شود.

او اعلام کرد :گنبد آرامگاه شاه نعمت‌الله، دارای 11 تَرک کاشی‌کاری شده با رنگ فیروزه ای و نقوش هندسی سفید و حَمیل‌های مشکی (خط های حاشیه کاشی های قدیمی) است، که با مصالح سنتی ملات گچ اجرا شده است، این گنبد دو پوسته بوده وطی دوره های مختلف تقریبا هر 25 سال یک بار مرمت شده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی ماهان وابسته به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، اظهار کرد: اصل این گنبد با این فرم مربوط به دوره تیموری است که در دهه 60 به دلیل زلزله و فرسودگی چوب‌های گنبد، بخش خشخاش گنبد با مصالح جدید اجرا شده، همچنین با توجه به سایر اقدامات مرمتی در بخش کارگاه داخلی نیز طی بررسی آسیب‌های شناسایی شده در بخش مأذنه دو گلدسته سردرب وکیل الملکی این بنا نیز در دستور کار استادکاران مرمت قرار گرفته است.

آرامگاه یا آستانه شاه نعمت‌الله ولی بنایی مربوط به دوره تیموری است که در شهر ماهان در استان کرمان جای گرفته‌ است.  

این اثر در 15 دی 1310 با شماره ثبت 132 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است و مساحت این آرامگاه 35 هزار مترمربع است.

اولین بنا که گنبدخانه است در سال 840 قمری و در زمان شاهرخ تیموری و آخرین توسعه آن در سال 1384 هجری قمری بوده‌ است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان