دلیل کمتر گفته شده درباره از دست دادن حافظه

خواب کافی و سالم نه تنها فرصتی را برای استراحت و شارژ شدن بدن فراهم می‌کند، بلکه در ارتقای توانایی مغز برای یادگیری و به خاطر سپردن نیز بسیار مهم است. در مقابل «بی‌خوابی» فرایند زوال و از دست دادن حافظه را تسریع می‌کند.

دلیل کمتر گفته شده درباره از دست دادن حافظه

به گزارش خبرآنلاین، در طول خواب، در حالی که بدن استراحت می‌کند، مغز مشغول پردازش اطلاعات روز و تشکیل خاطرات است. اگر «کم‌خواب» یا «بی‌خواب» هستید، بهتر است بدانید که در معرض خطر جدی ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها مانند فشار خون بالا، چاقی و دیابت قرار دارید. حتی توانایی شما برای یادگیری و حفظ اطلاعات جدید نیز ممکن است مختل شود.

بدون خواب کافی، مغز مه‌آلود می‌شود، قدرت قضاوت و تصمیم‌گیری کاهش می‌یابد و مهارت‌های حرکتی نیز ممکن است مختل شوند.

بیشتر بخوانید:

مه مغزی چیست؟/ 8 ماده غذایی که باعث ایجاد مه مغزی می‌شوند

خواب چگونه بر حافظه اثر می‌گذارد؟

کمبود خواب، توانایی فرد برای تمرکز و یادگیری کارآمد را مختل می‌کند. مطالعات مربوط به تست‌های حافظه نشان می‌دهد که افراد پس از یک خواب شبانه یا حتی یک چرت کوتاه عملکرد بهتری دارند. هم‌چنین خواب برای تثبیت یک خاطره ضروری است تا حافظه بتواند آن را در آینده به خاطر آورد.

دانشمندان دقیقا نمی دانند خواب چگونه حافظه را تقویت می‌کند، اما به نظر می رسد که این عمل، هیپوکامپ و نئوکورتکس مغز را درگیر می‌کند - بخشی از مغز که در آن خاطرات طولانی‌مدت ذخیره می‌شود. تصور می‌شود که در طول خواب، هیپوکامپ وقایع روز را برای نئوکورتکس تکرار می‌کند. نئوکورتکس بخشی است که خاطرات را مرور و پردازش می‌کند و به ماندگاری طولانی‌مدت آنها کمک می‌کند.

منبع: webmd

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان