ماهان شبکه ایرانیان

تحول در برنامه‌ریزی شهری باید مبتنی بر نیاز شهروندان باشد

سرپرست دفتر برنامه ریزی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: تحول در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شهری باید مبتنی بر توجه به نیازها و ظرفیت‌های شهروندان باشد.

تحول در برنامه‌ریزی شهری باید مبتنی بر نیاز شهروندان باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ «رامین ساعد» سرپرست دفتر برنامه ریزی شهری و طرح های توسعه ‌و عمران وزارت راه و شهرسازی در چهل و پنجمین نشست تخصصی معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرهای ایران که به میزبانی قزوین در حال برگزاری است، اظهارکرد: تحول در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شهری باید مبتنی بر توجه به نیازها و ظرفیت‌های شهروندان باشد، در راستای تحق این مهم استفاده از بافت‌های موجود و کاهش اثرگذاری بافت‌های غیرکاربردی باید در اولویت قرار گیرد.

وی به مشارکت شهروندان جهت پیشبرد مطلوب تر مدیریت شهری تاکید نمود و اصفهان را به عنوان کلانشهر پیشکسوت و موفق در این مورد معرفی کرد.

این مقام مسئول در ادامه به بیان چالش‌ها و ضرورت‌های مرتبط با بافت‌های ناکارآمد شهری پرداخت و اظهارکرد:  بافت شهری کارآمد و ناکارآمد به معنای تبلور سیاست گذاری صحیح و ناصحیح است که اصلاح ناکارآمدی آن مورد توجه ویژه قرار دارد.

ساعد تصریح کرد: بازآفرینی حاصل تصویرسازی های مختلفی است و تلاش بر این است سیاست هایی مانند پرداختن به موضوع توسعه میان افزا و افزایش تراکم و کاربری های ترکیبی به خصوص در کلانشهرها در اولویت کاری باشد.

وی خاطرنشان کرد:  سیاست گذاری صحیح،  شهر را به سمت پویایی سوق خواهد داد و بافت شهر تبلور تصمیمات و سیاست گذاری های درست خواهد بود و تلاش ما اصلاح بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری است.

سرپرست دفتربرنامه ریزی شهری و طرح های توسعه ‌و عمران وزارت راه و شهرسازی در خاتمه از تمامی مسئولین حوزه شهرسازی و معماری خواست تا به همکاری نزدیک و تبادل تجربیات در جهت بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد بپردازند و بر ضرورت توجه به مسائل محوری مانند محیط زیست و مشارکت شهروندان تاکید کرد.

نظرات کارشناسان قبل از اجرای پروژه ها مدنظر قرار گیرد

در ادامه این نشست «محمد عزتی» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با ارائه نقدی جامع به سیاست‌های موجود در حوزه مدیریت شهری و ساخت‌وساز، بر لزوم بازنگری در دستورالعمل‌های فعلی تأکید کرد.

وی افزود: پنج سال گذشته، محدودیت‌هایی بر افزایش ارتفاع ساختمان‌ها و تراکم اعتباری اعمال شده است که ساخت‌وساز در بسیاری از شهرها را به حداکثر هفت طبقه محدود کرده است.

تحول در برنامه‌ریزی شهری باید مبتنی بر نیاز شهروندان باشد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی تصریح کرد: سیاست‌ها، به‌جای کاهش فشار بر زمین‌های شهری، به سازندگان مسکن راهی برای دور زدن محدودیت‌ها ارائه داده است سازندگان به‌جای کاهش سطح اشغال، با استفاده از طرح‌هایی به سطح اشغال 70 درصد پناه آورده‌اند، که نیازمند اصلاح جدی است.

عزتی به نقد عملکرد نهادهای بالادستی پرداخت و اظهارکرد: بسیاری از پروژه‌ها در استان‌ها و شهرها، پس ازچند ماه بررسی و اصلاح در کارگروه‌های زیربنایی،  با یک تصمیم ساده از سوی کارشناسان وزارتخانه‌ها متوقف یا رد می‌شوند.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری نهایی بدون در نظر گرفتن نظرات مدیران و کارشناسان محلی و استانی که به‌خوبی با شرایط شهرها آشنایی دارند، به نفع مدیریت شهری نیست.

این مقام مسئول بیان کرد: شهرداری‌ها نباید صرفاً براساس مقررات سخت‌گیرانه و بدون انعطاف عمل کنند، چرا که اگر این‌گونه بود، بسیاری از پروژه‌های شهری هرگز به مرحله اجرا نمی‌رسیدند.

عزتی در خاتمه خواستار آسیب‌شناسی این مشکلات شد و پیشنهاد داد: راهکارهایی برای تسهیل فرآیندهای تصمیم‌گیری و تصویب پروژه‌های شهری با مشارکت نهادهای محلی و استانی ارائه شود تا روند توسعه شهری سریع‌تر و مؤثرتر پیش برود.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان