یعقوب جعفری‌نیا خبر داد:

جلد ۹ تفسیر «کوثر» با روش اجتهادی زیر چاپ است

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر کوثر گفت: تاکنون هشت جلد از این مجموعه چاپ شده و جلد نهم آن نیز در دست چاپ قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوب جعفری‌نیا، قرآن‌پژوه و مفسر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: تاکنون هشت جلد از تفسیر کوثر منتشر شده و جلد نهم آن نیز در دست چاپ قرار دارد و به زودی انتشار خواهد یافت.

وی عنوان کرد: جلد نهم این تفسیر تا سوره زمر را شامل است و تلاش بر این است که این تفسیر تا پایان قرآن کریم در 12 جلد منتشر شود.

اجتهادی جامع؛ روش تفسیر «کوثر»

جعفری نیا روش تفسیر کوثر را تفسیر «اجتهادی جامع» برشمرد و تصریح کرد: این تفسیر از آن جهت اجتهادی است که وقتی در ذیل آیات وجوه و دیدگاه‌های تفسیری گوناگون مطرح می‌شود، در نهایت اینجانب به یکی از نظرات تمایل پیدا کرده و یا نظر جدیدی داده‌ام و تفسیر همراه با گزینش یک رای است و اجتهاد در آن صورت گرفته است.

این قرآن‌پژوه بیان کرد: در این تفسیر آیات قرآن براساس آیات دیگر تفسیر شده و به روایات نیز نظر داشته‌ایم و ابهامات آیات برطرف شده است.

جعفری نیا اظهار کرد: این تفسیر از آن جهت که به موضوعات گوناگون فقهی، اخلاقی، اجتماعی و ... نظر دارد جامع است و تلاش کرده‌ام تا تفسیری ارایه شود که بتواند ناظر به پاسخگویی به سؤالات روز هم باشد.

برای خوشایند غربی‌ها از مبانی اسلامی عدول نکرده‌ام

این محقق قرآنی تصریح کرد: اگرچه بنده تلاش کرده‌ام تا این تفسیر، پاسخگوی سؤالات روز باشد در عین حال به خاطر خوشایند غربی‌ها از حقایق اسلامی و قرآنی تنزلی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در مصر برخی از روشنفکران برای اولین بار برای جذب و جلب عده‌ای از جوانان که نسبت به دین بدبین شده بودند تلاش کردند تا تفسیری جدید از قرآن ارایه کنند به همین دلیل به تفسیر مادی از قرآن و تفسیر به رای رو آوردند.

یعقوب نیا بیان کرد: اگرچه نیت و هدف علمای الازهر در رو آوردن به این نوع تفاسیر خوب بود اما نهایتا به نتیجه خوبی منجر نشد و در این تفاسیر نسبت‌های ناروایی به قرآن داده شد.

وی تاکید کرد: من در تفسیر کوثر سعی کرده‌ام تا با بررسی همه جانبه لغات و الفاظ و جداسازی آن از تفسیر و براساس شواهد قرآنی و روایی نظری را مطرح کنم و گاهی برای یک آیه شاید یک هفته وقت گذاشته باشم.

ارایه نظر ظنی نزدیک به یقین

این مفسر قرآن اظهار کرد: در مواردی که وجوه مختلف بیان شده و نظری قطعی ازسوی هیچ مفسر بیان نشده است من تلاش کرده‌ام تا با استدلال نظر ظنی نزدیک به قطع را عنوان کنم زیرا در تفسیر نمی‌توان نظر قطعی داد.

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوب جعفری‌نیا فرزند محمد حسین در 11 بهمن ماه 1325 در شهر مراغه در یک خانواده متوسط مذهبى به دنیا آمد و از سنّ 6 سالگى در یکى از مکتب خانه‌هاى قدیمى شهر به خواندن قرآن مشغول شد. وى در سال 1342 به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و ادامه تحصیل داد. برخى از اساتید ایشان در سطح عبارت بودند از: آیت‌الله‏ آقاى حاج شیخ محسن دوزدوزانى، آیت‌الله‏ آقاى حاج سید یوسف مدنى، آیت‌الله‏ آقاى شیخ یدالله‏ دوزدوزانى، آیت‌الله‏ آقاى ستوده، آیت‌الله‏ آقاى مکارم، آیت‌الله‏ آقاى سبحانى و مرحوم آیت‌الله‏ آقاى سیدرضا صدر.

همچنین اساتید ایشان در درس خارج که حدود 15 سال ادامه داشت عبارت بودند از: مرحومان آیت‌الله‏‏ شیخ هاشم آملى، آیت‌الله‏ فیروز آبادى، آیت‌الله‏ شیخ کاظم تبریزى، آیت‌الله‏ شریعتمدارى و آیت‌الله‏ گلپایگانى. و نیز از دروس آیت‌الله‏ میرزا جواد تبریزى و آیت‌الله‏ وحید خراسانى هم استفاده کرد و در دروس عقلى از شهید مفتح و آقاى انصارى شیرازى و آیت‌الله‏ حسن زاده آملى بهره برد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر