به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، پاسخ به سؤالِ یک پرسشگر از مرکز پاسخگوئی به سوالات دینی ارائه شده است:
پرسش:
ادعای اشتباه قرآن در رابطه با حضرت مریم چقدر صحیح است؟
پاسخ:
مقدمه
خداوند در قرآن از یهودیان نقل کرده که آنان حضرت مریم، مادر حضرت عیسی علیهماالسلام، را با عنوان «خواهر هارون» مورد خطاب قرار دادهاند. برخی از خاورشناسان مدعی شدهاند که مادر عیسی برادری با نام هارون نداشته تا از او با عنوان «أخت هارون» یاد شود؛ بنابراین، پیامبر در این آیه بین مریم مادر عیسی با مریم خواهر حضرات هارون و موسی علیهمالسلام اشتباه کرده است!
در این نوشتار این ادعا بررسی و نقد خواهد شد.
دو مریم در قرآن
در کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان از هشت زن با نام «مریم» یاد شده است. از این میان دو تن از دیگران مشهورتر هستند: 1. مریم خواهر بزرگتر حضرات موسی و هارون؛ 2. مادر حضرت عیسی علیهمالسلام. از اولی در قرآن نه با نام «مریم»، بلکه با عنوان «اخته: خواهر او» یا «اختک: خواهر تو» یعنی خواهر حضرت موسی علیهالسلام یاد شده است. براساس قرآن زمانی که مادر حضرت موسی علیهالسلام او را در سبدی گذاشت و به آب انداخت، خواهرش به فرمان مادر، از کنار رود سبد را دنبال کرد و متوجه برداشتن او توسط همسر فرعون شد. زمانی که حضرت از هیچ زنی در قصر شیر نخورد، خواهرش که در آنجا بود مادر خود را به عنوان دایه به آنان معرفی کرد و بدین شکل وعده الهی مبنی بر برگرداندن نوزاد به مادرش محقق شد.
اما قرآن از دومی 31 بار با اسم «مریم» نام برده و به تفصیل زندگی او را بیان کرده است. مطابق قرآن، همسر عمران و مادر مریم، پس از بارداری به گمان پسر بودن فرزندش، نذر کرد که او را خادم معبد کند. با این حال پس از تولد کودک، او را به کاهنان مسجد سپرد و به دلیل وفات پدر مریم، قرار شد از میان کاهنان معبد برای او کفیلی مشخص شود. حضرت زکریا علیهالسلام به قید قرعه عهدهدار این مسئولیت شد. هر بار که زکریا به سراغ مریم میرفت، نعمتهایی از خدا در نزد او مییافت. زمانی که مریم به سن بلوغ رسید، روح خدا به شکل انسانی نزد او آمد و بشارت داد که به اذن خدا پسری بدون پدر خواهد داشت. مریم بلافاصله حامله و به مکانی دور منتقل شد. پس از زایمان، هنگام برگشت مریم به میان بنیاسرائیل با سرزنش آنها مواجه شد: ای خواهر هارون! نه پدرت مرد بدی بود و نه مادرت بدکاره؟! در این هنگام، عیسی در گهواره لب به سخن گشود و از پاکدامنی مادرش دفاع کرد.
خواهر هارون
هرچند «اخت هارون» نه سخن قرآن بلکه نقل قول قرآن از یهودیان است، اما ذکر آن در قرآن و رد نکردن آن، نشانه این است که قرآن با کاربرد این عنوان برای حضرت مریم مخالفتی نداشته است. درباره چرایی این خطاب توجیهات مختلفی مطرح شده است:
1. مریم، مادر حضرت عیسی علیهماالسلام، برادری به نام ﻫﺎرون داشته است.
2. در ﻣﯿﺎن ﺑﻨﯽاﺳﺮاﺋﯿﻞ ﻣﺮدی ﺻﺎﻟﺢ به نام «هارون» ﺑﻮد و ﻫﺮ فردی از این قوم که اﻫﻞ ﺻﻼح ﺑﻮد، ﺑﻪ او نسبت داده میشد.
3. مریم را چون از نسل هارون علیهالسلام بود، اﺧﺖ ﻫﺎرون ﻧﺎﻣﯿﺪهاﻧﺪ؛ چنانکه ﻋﺮب افراد ﻗﺒﯿﻠﻪ تمیم را «اﺧﻮ ﺗﻤﯿﻢ: برادر تمیم» مینامد.
4. مریم خواهر موسی علیهالسلام زن صالحی بود و در کنار موسی و هارون علیهماالسلام نقش مهمی در تاریخ بنیاسرائیل داشت. بنیاسرائیل او را با عنوان «اخت هارون» صدا میزد؛ چراکه اولاً هارون برادر بزرگتر بود و ثانیاً وی با مریم بزرگ شده بود؛ برخلاف موسی که در کاخ فرعون و سپس در مدین زندگی کرد. این از یک طرف و از طرف دیگر، مطابق حدیث نبوی، بنیاسرائیل رسم داشتند که افراد را با نام صالحان آن قوم مورد خطاب قرار بدهند و بههمیندلیل، از مریم مادر عیسی علیهالسلام با عنوان «اخت هارون» یاد کردند. بهویژهکه به باور برخی مادر حضرت مریم او را به این اسم نامید تا به کاهنان بگوید: وقتی در گذشته زنی از بنیاسرائیل به همراه برادرانش این قوم را رهبری میکرده، چرا امروز دختری از همین قوم نتواند خادم معبد شود؟
با قطعنظر از صحت و سقم این اقوال، مهم برای ما این است که گمان اشتباه قرآن در این زمینه بههیچوجه پذیرفتنی نیست؛ چراکه:
1. قرآن الهی است و ادله متعددی نشانگر این امر هستند: 1. تحدی و عدم معارضه با آن؛ 2. نبودن تناقض در آن به رغم نزول قرآن در بیستوسه سال با شرایط مختلف و درسناخواندگی آورندهاش؛ 3. اخبار متعدد قرآن از غیب که همگی محقق شدهاند؛ 4. اعجاز علمی قرآن در زمینههایی که بشر بیش از هزار سال بعد به آنها دست یافته است. این از یک سو و از سوی دیگر، قرآن به یُمْن تواتر آن و به گواهی مصاحف کهن متعلق به قرن اول هجری، از هرگونه تحریف و تغییر مصون مانده است. آسمانیبودن قرآن و تحریفناپذیری آن مانع از این میشوند که وجود خطا در این کتاب را بپذیریم.
2. حتی اگر باوری به الهی بودن قرآن نداشته باشیم، بررسی قصص قرآن، بهویژه دو ماجرای تولد حضرات موسی و عیسی علیهماالسلام، برای اینکه بپذیریم خالق قرآن از داستان زندگی این دو پیامبر با جزئیات کامل اطلاع داشته و ممکن نیست این دو مریم را که بیش از هزاروپانصد سال با هم فاصله زمانی داشتهاند را با هم اشتباه بگیرد، کفایت میکند.
نتیجهگیری
قرآن از یهودیان نقل کرده که آنان حضرت مریم، مادر حضرت عیسی علیهماالسلام را با عنوان «خواهر هارون» خطاب قرار دادهاند. برخی از خاورشناسان مدعی شدهاند که قرآن مریم مادر عیسی را با مریم خواهر موسی اشتباه گرفته است! درباره چرایی کاربرد عنوان «اخت هارون» برای مادر عیسی وجوه متعددی بیان شده است؛ اما با قطعنظر از صحت و سقم و همچنین قوت و ضعف این وجوه، مهم این است که اولاً الهیبودن قرآن و تحریفناپذیری آن مانع از این میشود که گمانة وجود خطا در آن پذیرفتنی باشد؛ ثانیاً بررسی قصص قرآن بهویژه دو ماجرای ولادت حضرات موسی و عیسی، حاکی از اطلاع کامل خالق قرآن از تاریخ و جزئیات آن است و در نتیجه، حتی با قطعنظر از آسمانی بودن قرآن، نمیتوان مدعی اشتباه آن در این زمینه شد. بنابراین، هرچند ما امروزه بهطور قطع نمیدانیم چرا قرآن از مادر عیسی علیهالسلام با عنوان خواهر هارون یاد کرده، اما این ندانستن ما دلیل اشتباه قرآن نیست.
برای مطالعه بیشتر
شبانی، اعظم سادات و فروغ پارسا، مقاله «تحلیل انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره تعابیر قرآنی «اخت هارون» و «بنت عمران»، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، دوره7، شماره1، فروردین 1402ش، صص97-73.
نقد نقد قرآن ویکی پدیای فارسی:
https://fa.wikipedia.org/wiki/نقد_قرآن
چکیده پاسخ
قرآن بهنقل از یهودیان، مادر حضرت عیسی را «خواهر هارون» معرفی کرده. برخی خاورشناسان مدعی شدهاند که پیامبر خدا مریم، مادر عیسی، را با مریم، خواهر موسی، اشتباه گرفته است! این ادعا درست نیست؛ زیرا هرچند بهطور قطع چرایی این خطاب برای ما آشکار نیست، اما الهیبودن و تحریفناپذیری قرآن اجازه نمیدهند ادعای وجود خطا در آن را بپذیریم. چنانکه با قطعنظر از آسمانی بودن قرآن، بررسی قصص این کتاب نشاندهنده آگاهی کامل خالق قرآن از تاریخ و جزئیات آن است و چنین خطای فاحشی را نمیتوان به او نسبت داد.
پینوشتها
1. سوره مریم، آیه 28.
2. هاکس، جیمز، قاموس کتاب مقدس، تهران، انتشارات اساطیر، 1377ش، ص794-796.
3. سوره قصص، آیه 11.
4. سوره طه، آیه 40.
5. سوره قصص، آیههای 7-13.
6. شکری، محمد و علی نظری، پاسخی به شبهه اطلاق عنوان «اخت هارون» بر مریم در قرآن کریم، پژوهشهای قرآنی، سال21، تابستان 1395ش، شماره2، ص99، 100 و 104.
7. توسرکانی، روزبه، «مریم مقدس خواهر هارون نیست»، https://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/15413/مریم-مقدس-خواهر-هارون/.