ماهان شبکه ایرانیان

معاون تبلیغ حوزه عنوان کرد:

برنامه‌ریزی نظام‌مند حوزه برای آموزش تخصصی قرآن/ آموزش مناهج تفسیری به طلاب

گروه حوزه‎های علمیه: معاون تبلیغ حوزه گفت: یکی از دروسی که در حوزه تدریس می‏‎شود، آموزش مناهج تفسیر و ورود به تفسیر تطبیقی است تا طلاب بتوانند برای پاسخ به شبهات قرآنی ورود کنند.

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) گفت: حوزه علمیه یکی از مهمترین نهادهای توسعه و ترویج دین در سطح جامعه است و مهمترین ابزار آن برای تبلیغ در بین آحاد مختلف جامعه، بحث آموزش و توسعه معارف قرآن و حدیث است.
وی افزود: رسیدن به سطح شاخص و الگو شدن در عرصه قرآنی یکی از نیازهای بزرگ کشور است که در این زمینه باید سعی کنیم فرهنگ قرآنی را به بهترین شکل در جامعه پیاده کنیم. از این رو تبلیغ قرآنی از اولویت خاصی برخوردار است.
وی گفت: اگر بخواهیم تبلیغ قرآنی داشته باشیم، باید طلاب نیز به قرآن مسلط شوند و هم بتوانند قرآن را با تسلط بالا قرائت کنند و هم در عرصه مفهومی و تفسیری مباحث را برای مردم بیان کنند تا آن توشه‎هایی که قرار است جامعه از قرآن برگیرد از این منابر و برنامه‎‌های تبلیغی تامین شود.

توجه بیشتر به قرآن در حوزه

معاون تبلیغ حوزه بیان کرد: سال‎ها صحبت از این بود که حوزه کار چندانی در عرصه قرآن انجام نداده است ولی در سال‎های اخیر با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و مراجع و تلاش گسترده مدیران ارشد حوزه به خصوص مدیر و اعضای شورای عالی حوزه، این مسئله در حوزه علمیه مورد توجه واقع شده است.

رشد قرآنی طلاب؛ زمینه اصلاح جامعه

وی گفت: توسعه فعالیت‎های آموزشی در حوزه از آن جهت اهمیت دارد که اگر به دنبال اصلاح جامعه هستیم باید ابتدا حوزویان ما خود از ابتدا به قرآن و معارف قرآنی تسلط داشته باشند و در مرحله بعد است که می‎توانند مباحث تربیتی و اخلاقی و اصلاحی را با پایه قرآن و حدیث برای مردم بیان کنند.
وی افزود: به همین دلیل مدیریت حوزه در چند لایه ورود کرد و ضمن برگزاری جلسات متعدد تفسیر و دروس تفسیر توسط مراجع عظام تقلید و اساتید برجسته حوزه، تلاش گسترده‎ای برای نهادینه کردن مباحث مفهومی قرآنی در دروس طلاب نیز انجام شده است.
نبوی بیان کرد: صرف برگزاری دروس تبلیغ در حوزه نیز نمی‎تواند کمبودهایی را که در گذشته بوده است، جبران کند. از این رو باید یک کار نظام مند در عرصه آموزشی حوزه انجام می‎شد تا بتوانیم نسل جدید حوزویان را با آموزش‎های تخصصی قرآن همراه سازیم.
وی گفت: به همین منظور فعالیت‎های آموزشی قرآنی با مشاوره با مراجع و بزرگان و اساتید قرآنی در یک دسته آموزشی تدوین و مقرر شد که طلاب در طول تحصیل خود حتما این دروس را در کنار دروس خود بگذرانند و از رهگذر این تحصیل قرآنی بتوانند یک طلبه قرآنی در جامعه تربیت شود.

تدریس تفسیر 15 جزء

نبوی اظهارکرد: در این زمینه از دو سال پیش برنامه عملی در این راستا آغاز و مقرر شد که طلاب در ابتدا با روخوانی و روانخوانی و تجوید قرآنی آشنا شوند و در عرصه قرائت هیچ مشکلی نداشته باشند و همزمان با آن سطح یک باید حتما درسطح کارشناسی تا 15 جزء قرآن را به شکل منظم مطالعه تفسیری کنند، یعنی تفسیر این 15 جزء، جزیی از دروس آنها باشد.
وی گفت: طلابی که از سطح یک فراتر می‎روند و کارشناسی ارشد یعنی سطح دو و سه را می‎گذرانند نیز حتما باید دوره تفسیری 15 جزیی دیگر را نیز بگذرانند و به تفسیر قرآن اهتمام بورزند تا در سطح کارشناسی ارشد چه در سفیران، چه مرکز تخصصی تبلیغ و چه در حوزه علمیه حتما طلابی تربیت کنیم که یک دوره کامل تفسیر قرآن را طی کرده باشند.

آموزش مناهج تفسیری

معاون تبلیغ حوزه بیان کرد: یکی از دروسی که در حوزه تدریس می‏‎شود، آموزش مناهج تفسیر است که طلاب در این زمینه نیز اطلاعات کافی را کسب خواهند کرد و می‎توانند با شناخت بهتر در زمینه تفسیر تطبیقی به خصوص در زمینه شبهه‎زدایی و پاسخ به شبهات قرآنی و حتی عقیدتی ورود کنند.

استنادات قرآنی در دروس حوزوی

وی گفت: از فعالیت‎های بسیار مهمی که همیشه به عنوان یکی از نقاط ضعف در آموزش پایه‎‏ای قرآن در حوزه ذکر می‏‎شد بحث آموزش پایه‎ای علوم حوزوی بود که در آن قرآن جایگاهی نداشت به همین دلیل مقرر شده است که به مرور تمام کتب و منابع دروس صرف و نحو و منطق و بلاغت با مثال‎های قرآنی برای طلاب تبیین شود که آنها از رهگذار تفسیر و ترجمه و قرائت بتوانند به نکات کاربردی قرآنی نیز دست یابند.
وی اظهارکرد: این برنامه‎ها مستمر خواهد بود و قطعا در آینده ثمرات مبارک آن در همه حوزه‎های علمیه و بعد در کشور به چشم خواهد خورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان