![](/Upload/Public/Content/Images/1396/04/05/2242020445.jpg)
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: حوزه علمیه یکی از مهمترین نهادهای توسعه و ترویج دین در سطح جامعه است و مهمترین ابزار آن برای تبلیغ در بین آحاد مختلف جامعه، بحث آموزش و توسعه معارف قرآن و حدیث است.
وی افزود: رسیدن به سطح شاخص و الگو شدن در عرصه قرآنی یکی از نیازهای بزرگ کشور است که در این زمینه باید سعی کنیم فرهنگ قرآنی را به بهترین شکل در جامعه پیاده کنیم. از این رو تبلیغ قرآنی از اولویت خاصی برخوردار است.
وی گفت: اگر بخواهیم تبلیغ قرآنی داشته باشیم، باید طلاب نیز به قرآن مسلط شوند و هم بتوانند قرآن را با تسلط بالا قرائت کنند و هم در عرصه مفهومی و تفسیری مباحث را برای مردم بیان کنند تا آن توشههایی که قرار است جامعه از قرآن برگیرد از این منابر و برنامههای تبلیغی تامین شود.
توجه بیشتر به قرآن در حوزه
معاون تبلیغ حوزه بیان کرد: سالها صحبت از این بود که حوزه کار چندانی در عرصه قرآن انجام نداده است ولی در سالهای اخیر با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و مراجع و تلاش گسترده مدیران ارشد حوزه به خصوص مدیر و اعضای شورای عالی حوزه، این مسئله در حوزه علمیه مورد توجه واقع شده است.
رشد قرآنی طلاب؛ زمینه اصلاح جامعه
وی گفت: توسعه فعالیتهای آموزشی در حوزه از آن جهت اهمیت دارد که اگر به دنبال اصلاح جامعه هستیم باید ابتدا حوزویان ما خود از ابتدا به قرآن و معارف قرآنی تسلط داشته باشند و در مرحله بعد است که میتوانند مباحث تربیتی و اخلاقی و اصلاحی را با پایه قرآن و حدیث برای مردم بیان کنند.
وی افزود: به همین دلیل مدیریت حوزه در چند لایه ورود کرد و ضمن برگزاری جلسات متعدد تفسیر و دروس تفسیر توسط مراجع عظام تقلید و اساتید برجسته حوزه، تلاش گستردهای برای نهادینه کردن مباحث مفهومی قرآنی در دروس طلاب نیز انجام شده است.
نبوی بیان کرد: صرف برگزاری دروس تبلیغ در حوزه نیز نمیتواند کمبودهایی را که در گذشته بوده است، جبران کند. از این رو باید یک کار نظام مند در عرصه آموزشی حوزه انجام میشد تا بتوانیم نسل جدید حوزویان را با آموزشهای تخصصی قرآن همراه سازیم.
وی گفت: به همین منظور فعالیتهای آموزشی قرآنی با مشاوره با مراجع و بزرگان و اساتید قرآنی در یک دسته آموزشی تدوین و مقرر شد که طلاب در طول تحصیل خود حتما این دروس را در کنار دروس خود بگذرانند و از رهگذر این تحصیل قرآنی بتوانند یک طلبه قرآنی در جامعه تربیت شود.
تدریس تفسیر 15 جزء
نبوی اظهارکرد: در این زمینه از دو سال پیش برنامه عملی در این راستا آغاز و مقرر شد که طلاب در ابتدا با روخوانی و روانخوانی و تجوید قرآنی آشنا شوند و در عرصه قرائت هیچ مشکلی نداشته باشند و همزمان با آن سطح یک باید حتما درسطح کارشناسی تا 15 جزء قرآن را به شکل منظم مطالعه تفسیری کنند، یعنی تفسیر این 15 جزء، جزیی از دروس آنها باشد.
وی گفت: طلابی که از سطح یک فراتر میروند و کارشناسی ارشد یعنی سطح دو و سه را میگذرانند نیز حتما باید دوره تفسیری 15 جزیی دیگر را نیز بگذرانند و به تفسیر قرآن اهتمام بورزند تا در سطح کارشناسی ارشد چه در سفیران، چه مرکز تخصصی تبلیغ و چه در حوزه علمیه حتما طلابی تربیت کنیم که یک دوره کامل تفسیر قرآن را طی کرده باشند.
آموزش مناهج تفسیری
معاون تبلیغ حوزه بیان کرد: یکی از دروسی که در حوزه تدریس میشود، آموزش مناهج تفسیر است که طلاب در این زمینه نیز اطلاعات کافی را کسب خواهند کرد و میتوانند با شناخت بهتر در زمینه تفسیر تطبیقی به خصوص در زمینه شبههزدایی و پاسخ به شبهات قرآنی و حتی عقیدتی ورود کنند.
استنادات قرآنی در دروس حوزوی
وی گفت: از فعالیتهای بسیار مهمی که همیشه به عنوان یکی از نقاط ضعف در آموزش پایهای قرآن در حوزه ذکر میشد بحث آموزش پایهای علوم حوزوی بود که در آن قرآن جایگاهی نداشت به همین دلیل مقرر شده است که به مرور تمام کتب و منابع دروس صرف و نحو و منطق و بلاغت با مثالهای قرآنی برای طلاب تبیین شود که آنها از رهگذار تفسیر و ترجمه و قرائت بتوانند به نکات کاربردی قرآنی نیز دست یابند.
وی اظهارکرد: این برنامهها مستمر خواهد بود و قطعا در آینده ثمرات مبارک آن در همه حوزههای علمیه و بعد در کشور به چشم خواهد خورد.