ماهان شبکه ایرانیان

خطبه های نماز جمعه تهران به امامت آیت الله جنتی ۱۸ / ۴ / ۱۳۷۸

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین فاطر السموات و الارضین و باعث الانبیاء و المرسلین و الصلاه و السلام علی خاتم النبیین و شفیع المذنبین و رحمه للعالمین ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی ...

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین فاطر السموات و الارضین و باعث الانبیاء و المرسلین و الصلاه و السلام علی خاتم النبیین و شفیع المذنبین و رحمه للعالمین ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا

اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله با توصیه بتقوی خودم و شما عزیزان نمازگزار محترم جامعه را به تقوی توصیه می کنم تقوایی که همه جا وسیله نجات است تقوایی که زاد و توشه ی راه آخرت است و جز آن زاد و توشه ی انسان در آخرت ندارد و اگر بدون تقوی وارد محشر شود مسافری است که هیچ گونه زاد و توشه ای ندارد و با دست خالی وارد شده و اگر نبود در توصیه به تقوی و فضیلت تقوی جز همین خصلت که و تزودوا فان خیر الزاد التقوی کافی بود که انسان آگاه و هوشیار به فکر آینده ی خودش باشد و زاد و توشه ای فراهم کند در بحث اول خطبه ی اول موضوع عدل الهی مطرح است همچنین که عرض کردم در حاشیه من عرض کنم و در حدود گنجایش حوصله ی نماز جمعه کسانی می خواهند در مسائل اسلامی مطالعه یا تحقیق کنند آنها حتما باید همه مسائل مربوط را در نظر بگیرند یک گوشه را دیدن و گوشه های دیگر را ندیدن جز گمراهی نتیجه ندارد اصول معارف اسلامی همه باید باهم بررسی بشود و یک انسانی که درباره ی اسلام می خواهد دقت و بررسی کند حتما باید قبلا جهانبینی اسلام را در نظر داشته باشد بدون توجه به این جهان بینی هر گوشه مسائل اسلامی مطالعه کنید جز ضلالت خاصیتی ندارد و من اشاره فهرست وار می کنم شاید در این خطبه بیش از این نتوانم صحبت کنم مسائلی که برای شما روشن است یعنی برای کسانی که در مکتب اسلام تربیت شده اند جزو بدیهیات است از نظر اسلام انسان و جهان مخلوق خداست و مملوک خدا و این جهان با همه ی گستردگی و وسعتی که دارد که جز خدا هیچ کس خبر ندارد از پهنای جهان این جهان یک روزی زندگیش پایان می پذیرد و همه چیز برهم می ریزد و زندگی جهان دیگر آغاز می شود و آن جهان با این جهان هیچ قابل قیاس نیست نه خوشیهایش نه ناخوشیهایش نه عمر جاودانش و نه هر چیز دیگراش قابل قیاس با این دنیا نیست و جزء در حد تصور ما قرآن از آن جهان خبرها داده و نکته ی دیگر این است که انسان در این جهان برای آماده شدن برای جهان دیگر خلقت شده و انسان این جهانی نیست و برای اینجا آفریده نشده اینجا آفریده شده برای جای دیگر و در تمام طول عمرش خداوند وسائل این که بتواند زندگی دیگر را زندگی آخرت را که هدف اصلی خلقت اوست تامین کند همه ی مسائل خدا آماده کرده هم در وجود خودش هم در خارج از وجود خودش و باز نکته ی دیگر این که همه چیزی اش در ارتباط با انسان در این دنیا به عنوان وسیله آزمایش این انسان خلق شده این انسان توی این دنیا یک ماده خامی است که با اختیار خودش باید به یک شکلی ساخته بشود سازنده اش هم خودش است و هر چی خارج از وجود خودش باشد کمکی است برای او و خداوند متعال هم می فرماید و کلا نمد هولاء و هولاء من عطاء ربه خدا هم او را کمکش می کند یعنی وسائلش فراهم می کند می خواهد راه کج می رود وسائل برایش آماده است می خواهد راه راست برود خدا وسائل برایش آمده می کند آیات قرآن تعبیرات جالب توجهی دارد «الذی خلق الموت و الحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملا» خدا کسی است که مرگ و زندگی را آفریده تا ببیند شما کدام نیکوکارترید خوش عملترید یعنی اصلا فلسفه حیات و زندگی انسان که به مرگش منتهی می شود در این دنیا برای یک آزمایش است اینجا یک آزمایشگاه است و باید در اینجا آزموده بشود و استعدادهایش شکوفه بشود آنچه بالقوه در وجودش هست فعلیت پیدا بکند و بعد برود به عالم دیگر برای این که از نتایج اعمال خودش و افکار خودش و عقائد خودش بهره مند بشود پس اصل حیات و مرگ جنبه ی آزمایشگاهی دارد «و نبلوکم بالخیر و الشر فتنه » ما شما را می آزماییم هم به شر هم به خیر آن مقصدی که من از این بحث دارم همین شرور است که خوب خدای عادل این همه ی شر را چرا در جهان پدید آورده یا چرا این همه شر در جهان وجود دارد فقرها هست بیماریها هست زلزله ها هست سیل ها هست دردهای بی درمان هست گرفتاریهای گوناگون هست سراپای این عالم را گرفتاری پوشنده یعنی هیچ کس در این عالم نیست که مصون است از این گرفتاریها باشد یک زندگی دلخواه داشته باشد اگر چهار روز هم غافلانه به وضع موجودش خوش باشد عاقبت مرگ می آید همه به هم می ریزد فاتحه ی همه را می خواند خوب خود مرگ هم یکی از همانهاست که بهرحال یک زندگی را که با چه مشکلات کسی برای خودش فراهم کرد یک مرگ می آید همه هستی اش بهم می زند همه چیزش را بر باد می دهد و مشکلات دیگر که خوب اینها چیست قرآن می فرماید و نبلوکم بالشر و الخیر فتنه ما این شر و خیر را هم مثل همان اصل زندگی و مرگ به عنوان آزمایش زحمت داد برای شما فراهم کردیم یعنی بالاخره شما باید اینجا باید ریاضت بکشید باید تمرین بکنید باید سختی تحمل بکنید زندگی اینجور آفریده نشده که یک بهشتی باشد اینجا که هر کسی هر کی دلش می خواهد داشته باشد و پیدا می کند آن زندگی مال عالم آخرت بهشت است آنجا دلخواه است «لهم فیها مایشائون » هر چی بخواهند همان در اختیارشان است «ولدینا مزید» اضافه هم یک چیزی برایشان می دهیم اضافه بر دلخواه یک چیزهایی که عقل خودشان نمی رسد ما به ایشان می دهیم این مال آخرت است ولی اینجا از هنگام انعقاد نطفه تا آخرین نفس که در این دنیا می کشد همه آمیخته ی با دردها ، رنجها ، ناکامیها و نامرادیهاست و اینها قرآن می فرماید «نبلوکم بالشر و الخیر فتنه » اینها بله آزمایش رنج آور و باز در آیه دیگر «ولبلوناهم بالحسنات و السیئات » ما اینها را به خوبیها و بدیها می آزماییم این دعایی که خواندم به این نکته اشاره می کند که تنها مساله شر و بدیها و دردها و رنجها نیست نعمت ها و خوبیها و لذتها هم همین نقش در زندگی دارد یعنی یک کسی را با بیماری می آزماییم که چه می کنی چه برخورد می کنی با بیماری یک کسی را با سلامت می آزماییم که حالا که سالم بودی از این سلامتت چه استفاده کردی یک کسی با فقر می آزماییم که در این بوته چه جور از آب درمی آید یک کسی را با ثروت و غنی می آزماییم که در این کوره چه طور از کوره در می آید چه نتیجه می گیرد یک کسی را با رفاه می آزماییم وسائل مرفهی برایش فراهم می کنیم که دست خدا هست همه اش دست خداست گشایش روزی و ضیق معیشه همه دست خداست فقر دست خداست غنی دست خداست البته عامل تلاش و جدیت و کوشش انسان هم در مسیر مقدرات الهی هست نه این که این هیچ نقشی نداشته باشد ولی این هم جزو عوامل اجرای مقدرات پس یک کسی را با رفاه می آزماییم یک کسی را با رنجها می آزماییم تو که همه چیز داشتی با این داشتن و دارایی چه کردید چگونه عمل کردید چه بهره برداری کردی و تو که خاکنشین بودی و تو که گرسنه بودی با این گرسنگی خاکنشینی چه جور برخورد کردی تو که مصیبت ندیدی یا کم دیدی چه کردی و تو که مصیبت ها بر سرت ریخت با این فشار مصیبت ها چه کردی اینها آدم ببیند مجموعا آنوقت می تواند راجع به عدل الهی در آن حدی که فکرش و معلوماتش و استعدادش می کشد یک چیزی بفهمد اگر اینها نباشد این جهانبینی نباشد این آیات قرآنی نباشد همینجور یک کسی شروع کند که این چه دنیایی است چقدر است چقدر بدبختی چقدر گرفتاری چقدر مرگ و میر چقدر مصیبت چقدر بلای آسمانی چقدر بلای زمینی چقدر قحطی چقدر خشکسالی چقدر گرسنگی و چقدر و چقدر و چقدر اینجوری می خواهد حساب بکند این همه چیز را محکوم می کند دنیا را ملعبه می پندارد و یک حس بدبینی و ناامیدی و یاس و حرمان برای خودش و برای دیگران می آفریند و آن آخرش هم خودکشیها و انتحارها یا یک زندگی له معیشه ضنکا مبتلا می شود و گرفتار می شود این که اگر کسی می خواهد راجع به این گونه مسائل چراها و مقدرات الهی و مخلوقات الهی مطالعه بکند اگر از دیدگاه اسلامی می خواهد مطالعه کند باید این مراحل که من اشاره کردم راجع به جهان بینی اسلامی بررسی بکند باور بکند معتقد بشود ایمان بیاورد آنوقت این سئوال آخرش باشد خوب حالا که خدا همه چیز را آفریده حالا که انسان هم خدا آفریده حالا که این دنیا را آفریده برای مقدمه یک دنیای دیگر حالا که انسان در این دنیا باید آمده بشود برای زندگی جاوید حالا که اینجا یک وسیله ایست برای تقویت انسان تکامل انسان تعالی انسان و رشد و استعدادهای انسان خوب حالا این شروری که در عالم هست این گرفتاریها و این مصیبت ها چه نقشی دارد در زندگی انسان آنوقت راحت تر می تواند به یک حقایق پی می برد در عین این که یعنی ما باید اعتراف بکنیم همه و همه اعتراف کردن که آخرش اینجور نیست که ما به همه چیز عالم پی می بریم و همه سئوالاتمان جواب بگیریم و همه مشکلاتمان را حل بکنیم تمام بشریت را که در این بشریت انبیا و اولیا هم هستن قرآن خطاب می کند «و ما اتیت من العلم الا قلیلا» همه شما انسانها جز اندکی از علم بهره دیگری ندارد خدا بهتان نداده بیشتر «ولا یحیطون بشی ء من علمه الا بما شاء» هر مقداری که خدا بخواهد علمش را و اطلاعش را در اختیار شما می گذارد و آنهایی که نمی دانید و در اختیار شما نیست اصلا قابل قیاس نیست اگر بگوییم یک در هر فقری که بخواهید ببرید باز هم کم گفتیم مگر بگوییم یک در مقابل بی نهایت خوب بله این یک چیزی است که تا حدی می شود گفت ولی ماورای این دیگر نمی شود گفت عدد و رقم نمی شود در مجهولات انسان معرفی کرد این یک مقدمه کوتاهی برای ورود در همین بحث و شروع در هفته ی آینده.

خدایا بحق آل پیغمبر ایمان کامل و یقین یقین خالص و عقیده ی روشن نورانی اسلامی را به ما عنایت بفرما. خدایا همه جا ما را از گمراهی ها را تو حفظ کن. خدا تو هادی و ناصر و یاور ما باش. بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.

خطبه دوم 18 / 4 / 1378

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد الله الواحد الاحد الفرد الصمد الذی لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد و الصلاه و السلام علی البشیر النذیر و السراج المنیر ابی القاسم محمد ، و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین اللهم صل علی مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجه القائم المهدی صلواتک و رحمتک و رضوانک علیهم اجمعین.

اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله با توصیه مجدد به تقوی ، با توصیه به حفظ حرمه خدا حفظ حدود خدا حفظ تکالیف الهی و حراست از حرمتهای خداوند که وظیفه هر مسلمانی است و تقوی بدون حفظ حدود امکان ندارد «والحافظون لحدود الله » و بدون امر به معروف و نهی از منکر تقوی تحقق نمی کند و آن که در مسیر تقواست باید حتما هم خودش حدود الهی حفظ کند هم آنجایی که این حدود و مرزها می خواهد شکسته می شود از این مرزها حراست کند این ایام ما مناسبت خاص چشمگیری نداریم و فرصتی برای من پیش آمد که مسائل کلی خودمان مطرح کنم که بهرحال ما در چه شرایطی هستیم در اوضاع داخلیمان در اوضاع خارجیمان و چه مشکلاتی داریم و چگونه باید با این مشکلات برخورد بکنیم من منظورم این نیست که یک خطبه خوانده باشم و رفته باشم یک مقداری وقت شما بگیرم و شما هم برای رضای خدا شرکت کنید در مراسم نماز جمعه من هم خطبه خوانده باشم و رفته باشم این منظور نمی تواند باشد منظور منظور صحیحی نیست خطیب نماز جمعه باید مخاطبین خودش و ملت اسلام را به مسائل ایشان آگاه کند دلسوزانه و دردمندانه مشکلات را بررسی و راه حلی اگر دارد ارائه کند ما امروز مشکلاتمان کم نیست گرچه من حتما تاکید می کنم که معنیش این نیست که مشکلات لاینحل داریم مشکلاتی نیست که در مقابلش زانو بزنیم ولی مشکلاتی است که اگر به راه حلها نیاندیشد آن مشکلات ما را می شکند و بر ما پیروز می شود مثل همه مواقع که انسان و انسانها در مقابل مشکلات یک حالت تسلیم دارند خود به خود مشکل آنها را میشکند یک وقت حالت مقاومت دارند آنها مشکل را می شکنند مخصوصا در جامعه اسلامی متوکل بر خدا این هم یک جامعه مثل جامعه ما با این سوابق انقلابی مشکل حل ناشدنی ندارد اما مشکل خیلی داریم من اشاره می کنم مثلا یکی از مشکلات الان خشکسالی است که این مساله کم آبی و بحران آب مشکل جهانی است و در آینده پیشبینی می کنند که بزرگترین مشکل بشر کم آبی باشد ولی خوب ما امسال مقدار فوق العاده هم کم داریم که بارندگی خیلی کم بوده خود به خود مقدار زیادی قابل توجه از دیمها رفته آبها پایین رفته و هم در بعد کشاورزی و هم در بعد آب مشروب ما مشکل جدی داریم که همینجا من عرض می کنم که ای برادر و این خواهر عزیز این مشکل را می توانید شما قابل تحملش بکنید با صرفه جویی ها که جزو وظائف اصلی یک جامعه انقلابی و اسلامی است جلوگیری از اصراف و تبذیرها بحداقل مصرف کردنها آب مشروب را فقط در کار وسائل شرب و استفاده های اینجوری بکار گرفتن آن هم در حداقل من مطمئنم که اگر صرفه جویی بشود حداقل اقل یک سوم از مصرف آب مورد استعمال ما کمتر بشود حداقلش و مسلم بیشتر از این است شاید حدود نصف یا بیشتر آبهایی که می توانیم صرفه جویی بکنیم و چرا نکنیم ما این خزینه که دولت دارد بطوری که بعضی از گزارشها نشان می دهد آب متر مکعبش بین 30 تا 35 تومان برای دولت تمام می شود آنوقت بعد برای کشاورزی تا حدود متر مکعب 10 ریال و برای شرب 25 ریال گرفته می شود که مازادش این چیزیش که دولت دارد کمک بکند خوب آبی که اینجوری دارد دولت رویش پول می دهد سرمایه گذاری می کند و سوبسیت می دهد خوب این واقعا درست است که ماشین بشورند و استخر پر کنند و شیر باز کنند و توی حمام که می روند همینجور ولش بکنند تا آب بریزد و امثال اینها بهرحال یکی از مشکلات ما مشکل خشکسالی است. × یکی دیگر مشکل بیکاری است که این بدترین مشکل امروز ماست یا یکی از دو بدترین است بیکاری مساله ایست که واقعا کلافه کننده است مخصوصا برای افرادی که دارای عائله هستند و باید خجالت زن و بچه بکشند و آن نامه هایی که برای ما می آید حالا احتیاج به نامه ندارد بالاخره این چیزهائی ما خبر داریم ولی نامه ها می آید که قلب انسان درد می گیرد حالا نوشته مثلا که عائله ما 5 ، شش نفره است یک آدم محترم و آبرومند نوشته و وضعیت ما اینجوری است که ممکن است گاهی یک ماه نتوانیم نیم کیلو گوشت بخریم آدم چه کار کند وقتی ببیند این مشکل اینجوری است و نمی تواند کار بکند واقعا سوزاننده است قلب را می سوزاند و همینجا باز می گویم که متاسفانه در این وضعیت یک جاههایی پولهایی خرج می شود که ما گاهی خوابش هم نمی بینیم آنجا که مقاصد سیاسی باشد آنجا که مقاصد گروهی باشد آنجا که مقاصد شخصی باشد پولهایی است و خیلیهایش از اموال عمومی مردم همین آدمهایی که پول گوشت ندارند و گاهی پول نان ندارند از جیب اینها خرجهایی کلانی می شود نمی دانم والله این چه وضعیتی است بهرحال این هم یک بیکاری.

بعد خود به خود مساله فقر و کمبود درآمدها ولو این که بعضیها کار هم دارند ولی درآمدشان کافی برای اداره امور زندگیشان نیست و مساله گرانی خوب این گرانی هم گرانی کمرشکنی است برای آنهایی که پول زیادی دارند اهمیتی ندارد ولی برای اقشار بی درآمد و کم درآمد واقعا وقتی آدم فکرش می کند مبهوت می شود که چه کار باید بکند نمی تواند آدم فکرش بکند باید خیال خودش را منصرف بکند چون نمی تواند کاری بکند.

گرانیها مساله ی اختلافاتی که گاهی دامن زده می شود تفرقه ها جامعه ی ماست یکی از چیزهایی که در حد ضرورت به اش نیاز دارد آرامش است و وحدت کلمه اگر تفرقه آمد این یک مصیبتی است که مصیبتهای دیگر را مضاعفش می کند و بسیاری از نیروها ، امکانات ، پولها و امثال اینها که باید خرج رفع مشکلات بشود خرچ ایجاد تفرقه یا حل اختلافات می شود این هم یک مشکل.

یک مشکل دیگر ما مشکل ضعف معنویت باور می کنید یا نمی کنند یک واقعیتی است که مدتی است داریم می بینیم معنویت در قشر جوان و نوجوان و گاهی هم یک خورده هم پایین تر رو به ضعف است مشکلات اخلاقی ، بی بندوباری ، مشکلات اعتیاد، مشکلات توسل به مشاغل کاذب برای حل مشکل زندگی مانند قاچاق و امثال اینها، بسیاری از جوانان و نوجوانان ما گرفتار این مشکل ضعف معنویت که گاهی هم ناشی از ضعف مادیت هست ، و این مشکل کوچکی نیست من اینجا عرض می کنم که ای برادر و ای خواهر عزیز بنشین خودت فکر کن توی خانه خودت ما هم با حرف و شعار که نمی توانیم مملکت اداره کنیم نمی توانیم زندگی تامین بکنیم نمی توانیم اوضاعمان را سر و سامان بدهیم از شما سئوال می کنند خودت این جواب این سئوال را بین خودت و خدا به مومنین می گویم اگر یک بیماریهای واگیر دار مثل حصبه حالا من وبا نمی گویم طاعون نمی گویم مثل حصبه ملاریا و امثال اینها شیوع می خواهد پیدا بکند و زود سرایت بکند به دیگران آیا اینها ارزش اهمیت آن بیماری ضعف معنویت بیماری دروغگویی بیماری بی اعتمادی بیماری سوء ظن و بدبینی بیماری فساد اخلاقی و جنسی بیماری کارهای خلاف قانون و خلاف دین ارزش اینها بیشتر است یا ارزش آنها چطور شد اگر گفتن این بیماری واگیر دار دارد شیوع پیدا می کند همه به دست و پا می افتند ولی این بیماری ضعف معنویت دارد شیوع پیدا می کند و متاسفانه کسی هم به فکر نیست من با صراحت به شما بگویم که مسائل فرهنگی متولی ندارد ، خوب چه باید کرد، بهرحال این هم یکی این هم بیاید رویش.

مشکل دیگر ما مشکلات باندبازیها و دسته بندیها نمی گذارد کارها پیش برود مشکل خارجی داریم شما نمی دانید آمریکا برای ما مرتب خط و نشان می کشد و چنگ و دندان نشان می دهد مسلم نمی گذارد ما آرام باشیم و هر کاری که بتواند می کند و هر کاری که نکرد نمی تواند که نکرده و ای کاش اینها که گاهی زمزمهای نزدیک شدن به این شیطان بزرگ می دهند یک خورده روی این چیزها فکر بکنند عقل باید راهنمای انسان باشد عقل بدون احساس ببینید شما امام برای ما امام است برای قرنها من نمی خواهم بگویم الی یوم القیامه ولی لااقل چند قرن امام امامت خودش را و هدایت خودش را دارد یعنی شرایط اینجور عوض نمی شود که دیگر حتما باید یک امام دیگری پیدا کنیم ببینید چه برخوردهایی داشته با مسائل مختلف چی برخوردهایی داشته با آزادی داشته من می خوانم از بیانات حضرت امام را راجع به آزادی که یکی از بلیات ما هم و گرفتار ما همین عدم کنترل بر آزادیهاست «این آزادی که آقایان می خواهند آزادی که قدرتها دیکته کردند و نویسندگان ما یا غافلند یا خائن » من معتقدم هر خطیب نماز جمعه ای توی این سال امام یک جمله از سخنان امام را بخواند ولی متناسب با شرایط و زمان و اوضاع نه یک جمله که ارتباطی به وضع حاصل ما ندارد جمله دیگر در مملکت ما آزادی اندیشه هست آزادی قلم هست آزادی بیان هست ولی آزادی توطئه و آزادی فساد هرگز «تکبیر نمازگزاران » آزادی قلم و آزادی بیان معنایش این نیست که کسی بر ضد مصلحت بنویسد بر خلاف انقلابی که مردم خون پایش داده اند بنویسند همچین آزادی صحیح نیست دولت و مجلس آنچه که مصلحت جامعه است در نظر بگیرند و کاری کنند که این مستمندانی که در طول تاریخ محروم بودند نجات بدهند بهرحال اینها راهنمایهای امام است اینجا برای من نوشتن من حالا نمی دانم این درست است یا آن گزارشی که من دارم که قیمت هر متر مکعب آب 25 تا 35 تومان است بله همینطورهاست با این که من گفتم خیلی فرق نمی کند عرض کنم اینها مشکلات است مشکلات فرهنگی مشکلات عدم متولی برای مسائل فرهنگی مشکلات عدم کنترل در حد حفظ مصلحت جامعه اگر بنا شد مطرودین انقلاب جذب بشوند مجذوبین انقلاب طرد می شود چی می ماند دیگر چه چیزی می ماند که با آدم سرش را خشک بکند که اگر بیش از 200 هزار ما شهید دادیم چیزی برایمان مانده این همه مجروح داشتیم این همه جانباز داریم که هنوز وضع این جانبازها دل آدم خون می کند آدم دلش خوش باشد خوب حالا اگر اینجور دارند به سختی زندگی می کنند یک چیزی دستمان آمده البته در این 20 سال دستاوردهای داشتیم ، حفظ کنیم اینها را نه این که زود بر بادش بدهیم علی ای حال این مشکلات که هست خوب در مقابل مشکلات یک راه بیشتر نیست و از دیدگاه اسلامی عرض کنم صبر، مقاومت ، و ایمان این دوتا اگر ایمان نباشد صبر تنها هم کافی نیست مشکلات مشکند جامعه را اگر ایمان نداشته باشیم این هم در شرایط ما اگر ایمان باشد ولی ایمان ضعیفی که مقاومت ایجاد نکند پایداری و صبر نیافریند آن ایمان ایمان راهگشایی نیست ایمان ضعیفی است بنابراین تنها سنگری که ما را در مقابل حمله و تهاجم مشکلات حفاظت می کند این سنگر است حالا شما به این وضعیت ببنید آنها که آن سنگر دارند بمباران می کنند چه خیانتی به جامعه دارند آنهایی که عقاید مردم را ایمان مردم را اخلاق مردم را مقدسات مردم را هدف قرار بدهند آیا بالاتر از این خیانت به مردم ممکن است مردم برای همین چیزها خون دادند و من به شما مردم عزیز می گویم ای مردم شریف شما انقلاب کردید شما ندای امام را لبیک گفتید امام رهبری کرد و شما با رهبری امام معجزه آفریده اید شما آمریکا را زمین گیر کردید شما قدرت آمریکا را شکستید و آبرویش بردید شما 8 سال جنگ را عزیزانه و قهرمانانه پشت سر گذاشته اید شما تحریمهای اقتصادی تحمل کردید شما مردم مصیبت جوانانتان را تحمل کردید الان هم شما هستید که باید از این انقلاب از این دستاوردها از این اسلام از این ایمان پاسداری کنید «تکبیر نمازگزاران » اگر مردم در صحنه نباشند نه دولت می تواند کاری بکند نه مجلس می تواند کاری بکند نه هیچ دستگاه دیگری و همینجا من از مجلس عزیزمان تشکر کنم که این طرح را با همه شیطنتها که در خارج شد و رادیوهای صهیونیستی چه مال خود اسرائیل چه مال آمریکا چه مال فرانسه و بعضی دیگر تلاش کردن که این طرح با شکست مواجه بشود که معلوم می شود اینجا آنها منافع داشتن همیجور که در قضیه جاسوسها که اینقدر دارند اصرار می کنند معلوم می شود منافعشان به خطر افتاده اینجا هم با این تلاشها که کردن حرفهای خیلی مزخرفی زدن معلوم می شود منافعشان به خطر افتاده و اینها توی این بی بندوباریها به نام آزادی منافع زیادی داشتن و دارند خوب حالا فعلا مجلس این کار را کرد و قهرا مساله شور دومش هم اهمیتش کمتر از شور اول نیست باید مردم حمایت می کنند مردم دنبال باشند مصلحت مردم است دولت باید در خدمت مردم باشد مجلس باید در خدمت باشد خالصانه مخلصانه برای مردم برای خدا کار کنند تا خدا اجر بدهد تا خدا کمک کند تا خدا حفظ کند همینجا باز مساله ایام فراغت را عرض کنم ای مادر و ای پدر و ای خواهر و برادر بزرگتر در خانه در این ایامی که جوانان و نوجوانان که توی خانه هستند از این وضعیت حداکثر استفاده کنید نگذارید همه اش بنشینند تلویزیون ببینند خوب ببینند بخشهای مفیدش ببینند بخشهای مضرش نبینند نه این که همیشه بخواهند با یک کامپیوتر بازی می کنند با اسباب سرگرمی تمام وقتش نمی شود خانواده عاطفه می خواهد روابط خانوادگی می خواهد باید این پدر و مادرها با این بچه ها احساس پدر و مادری را فرزند و عرض شود که خواهر و برادری را اینها داشته باشند اگر تمام همشان رفت توی این سرگرمیها دیگر اصلا این چیزها برایشان مطرح نیست عواطف خانوادگی می میرد دیگر نمی تواند اصلا باهم زندگی بکنند این می خواهد برای خودش یک فیلمی ببیند این هم می خواهد برای خودش فیلم ببیند این می خواهد اتاق جدا داشته باشد اینها مقدمه فروپاشی خانواده هاست که یکی از گرفتاریهای غرب است و ما متاسفانه داریم یک قدری متبلا می شویم و این یکی از گرفتاریهای تجرد تجردها و تلاشی خانواده ها که به یک مناسبتها که در سال می پاشد خوب باید پدر و مادرها بزرگترها از این ایام فراغت ها بهترین استفاده بکنند با آنچیزی که با ذائقه ی فرزندانشان سازگار است با زور و تحکم نمی شود با حرکتهای آمرانه همه کارها قابل انجام نیست خیرخواهی می خواهد و کودک زبان کودک گشودن لازم دارد و جوانان و نوجوان زبان جوان و نوجوانی به کار بگیرند بهرحال آن فیلم متناسب آموزنده را برایش تهیه بکنند ان کتاب آموزنده و جاذبه دار برای جوان برایش تهیه بکنند چه قصه باشد چه تاریخ باشد چه هر چی می خواهد باشد بهرحال اینها وظایفی است که اگر شما می بینید که من یک خورده دارم توی این خطبه طول می دهم صرفا برای این است که علاوه بر این که این حرفهایست که داشتم بزنم برای این که وقت برسد و ما یک مقداری یک مشکل وقتی داریم یک بخشی ولو اندک از خطبه باید در موقع ظهر و بعد از زوال ظهر باید انجام بگیرد از این جهت من یک خورده دارم طولش می دهم و چیزی نمانده و من می دانم شما گرمتان است و من دلم نمی خواهم یک مستمع مخاطب آن هم در نماز جمعه یک حالت زدگی پیدا بکند خستگی پیدا بکند من به بعضی از دوستانمان این اعتراض را داشتم که مراعات اضعف مامونین باید کرد نه تنها در نماز در خطبه ها هم باید مراعات اضعف مامومین کرد باید بدانیم بعضیها استعداد نشستن ندارند بهردلیل یا گرما یا سرما یا جهات شخصی ولی از نظر فقهی باید رعات احتیاط را داشته باشیم، بهرحال این مشکلات ما داریم و در مقابل مشکلات عرض کردم سنگر مقاومت ایمان است و پایداری چرا ایمانها را هدفگیری بکنند خوب خود مردم که صاحبان و اولیای انقلابند و ولی نعمتهای ما هستند خود اینها باید مراقب باشند آگاه باشند مردم ما باید در حد اعلای هوشیاری باشند با این امامی که داشتیم با این رهبری که ما داریم با این افرادی مسئول مخلص خدمتگزار که واقعا می خواهند خدمت کنند من کاری ندارم حالا اگر یک افرادی هم یک کارهایی می کنند که خیلی قابل قبول نیست یا قابل قبول نیست ولی بحمدالله در مسئولین ما افراد خدمتگزار مخلص و دلسوز و مردم دار هستن خوب با این وضعیت ما نباید دیگر تماشاگر صحنه ها باشیم و بنشینیم که چه پیش می آید و باز هم اشاره می کنم که توطئه های دشمن کم نیست بسیاری اگر نگوییم همه ی این بی بندوباریها و هرج و مرجهای فرهنگی یا اخلاقی و غیره ناشی از همان توطئه های دشمن و همان تهاجمی است که مقام معظم رهبری مکرر فرمودند بهرحال ما باید مراقب وضعیت باشیم.

خدایا اسلام و مسلمانها در این جهان پر فتنه و پر شر و فساد پناهی جز تو ندارند خدایا بحق اولیای خودت ای خداوند قادر متعال فتنه ها را از سر اسلام و مسلمان باز گردان. خدایا شر دشمنها را به خودشان برگردان. خدایا ایمان و تقوی و صبر و پایداری به همه ی مردان عزیز و شریف ما عنایت فرما. خدایا ما را در حل مشکلات جامعه مدد فرما. پروردگارا گناهان ما را بیامرز. آبروی ما را دنیا و آخرت مریز. مرضای ما شفا کرم فرما. امواتمان رحمت فرما. عاقبتمان ختم به خیر فرما. فرج حضرت ولی عصر ارواحنا فداه برسان. ما را از انصار و یارانش مقرر فرما. مقام معظم رهبری را با عزت و قدرت تا ظهور آن حضرت مستدام بدار.

بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملواالصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان