ماهان شبکه ایرانیان

پنجره ها

شبکه جهانی اطلاع رسانی نوربه خط دریافت ماهواره ای مجهز شد

شبکه جهانی اطلاع رسانی نوربه خط دریافت ماهواره ای مجهز شد

به منظور تقویت خط ارتباطی با اینترنت و تسریع در دستیابی به اطلاعات، با نصب آنتن ویژه ارتباط با ماهواره (دیش) یک خط ماهواره ای در شبکه جهانی اطلاع رسانی نور راه اندازی شد.

بدین ترتیب برای دریافت اطلاعات از اینترنت (Recieve) با به کارگیری خط ماهواره ای، سرعت برداشت اطلاعات از طریق این شبکه جهانی به مراتب افزایش یافته است.

این کانال موازی ماهواره ای باعث خواهد شد تا ترافیک نقل و انتقال داده ها کاهش یافته و در وقت و هزینه کاربران صرفه جویی به عمل آید.

پدر خردسال ترین حافظ قرآن در جهان:

حفظ قرآن با CD های قرآنی با سهولت بیشتر انجام می پذیرد

پدر خردسال ترین حافظ قرآن در جهان در یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن معرفی دو کودک خردسال 5/5 و 7 ساله خود که حافظ کل قرآن کریم هستند با بیان روش خود در حفظ قرآن، بر مزایای استفاده از کامپیوتر و CD های قرآنی در حفظ سریع تر قرآن تاکید کرد.

حجة الاسلام حسن منصوری پدر محمدباقر منصوری 5/5 ساله که خردسال ترین حافظ کل قرآن در جهان می باشد، گفت: محمدباقر از سن 3 سالگی شروع به فراگیری قرآن کرده و با کمک حافظه قوی خود علاوه بر حفظ قرآن نحوه صحیح قرائت قرآن، تفسیر موضوعی و شان نزول آیات و همچنین مقداری صرف و نحو و 200 شعر مختلف در مدح ائمه: را آموخته است. این کودک خردسال قادر است جایگاه دقیق هر آیه از قرآن را بر حسب سوره و آیه بیان کند و مکان آن را در صفحه، جزء و حزب مربوط به سرعت مشخص نموده و ادامه آیه مورد نظر را بخواند.

حجة الاسلام منصوری که خود نیز حافظ کل قرآن است، اعتقاد دارد که کامپیوتر بهترین ابزار برای تحقیقات بوده و موجب تسریع و دقت زیاد محققان در امر تحقیق و پژوهش می باشد. از این رو به عقیده او با کمک کامپیوتر می توان فراگیری و آموختن علوم قرآنی را با شتاب بیشتری انجام داد.

های قرآنی مانند نور الانوار/2 گفت: CD های آموزش قرآن، برنامه های بسیار شگفت انگیزی هستند که روش حفظ و ترجمه و قرائت قرآن را با سهولت ارائه می دهند. با کمک این برنامه ها نه تنها می توان با حفظ و قرائت و ترجمه آشنا شد بلکه با استماع صوت های مختلف از طریق آن می توان روش صوت و لحن را به حافظ و قاری قرآن آموزش داد که این امر موجب دقت و سرعت کار و جلوگیری از اتلاف وقت می گردد.

حافظ کل قرآن و پدر خردسال ترین حافظ قرآن در جهان در انتها به خانواده ها و علاقه مندان به فراگیری علوم جامع قرآن توصیه کرد که در صورت توان حفظ قرآن را با برنامه های رایانه ای قرآنی آغاز کنند و در صورت نیاز با حضور در مراکز قرآنی از اساتید مجرب در این رشته بهره بگیرند.

در پنجمین نمایشگاه تجارت و صنعت استان گیلان

استقبال گسترده مردم گیلان از غرفه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

در پنجمین نمایشگاه تجارت و صنعت استان گیلان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقی رایانه ای خودرا به معرض نمایش گذاشت.

این نمایشگاه با حضور 70 شرکت تولیدی تجاری و 17 مرکز تولیدی زیر پوشش سازمان صنایع دفاع در بندر انزلی از نهم تیر ماه به مدت یک هفته برگزار شد. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تنها مرکز ارائه کننده نرم افزار بود که در این نمایشگاه شرکت کرده بود.

مرکز تحقیقات در این نمایشگاه نرم افزارهای متعدد تولید شده بویژه نورالانوار/2 را به بازدیدکنندگان عرضه کرد که با استقبال بی نظیر علاقه مندان به علوم اسلامی مواجه شد.

این نمایشگاه با هدف نمایش توانمندیهای ایران در زمینه توسعه اقتصادی و آشنایی بازدیدکنندگان با آخرین دستاوردهای علمی صنعتی با همکاری استانداری گیلان، کمیته توسعه و صادرات و مجمع نمایشگاهی و بازرگانی گیلان برگزار شده بود.

از سوی مرکز آموزش و تحقیقات حوزه علمیه اصفهان

دو نرم افزار جدید قرآنی طراحی و آماده عرضه شد

مرکز آموزش و تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در سال جاری موفق به طراحی و تولید دو نرم افزار جدید قرآنی شده است.

حجة الاسلام سجادی مسئول این مرکز در رابطه باتولید دو CD جدید قرآنی گفت: یکی از این برنامه ها که بصائر نام دارد نعمتها و آیات الهی را که در قرآن به آنها اشاره شده است در قالب عکس و فیلم به صورت پویانمایی (انیمشن) نمایش می دهد که شامل بخشهای آب، آتش،باد، کوه، آسمان و... است. در هر بخش همراه با تلاوت موضوعی آیات قرآن، تصاویر مناسب آنها نیز نمایش داده می شود. وی افزود: برای نشان دادن ارتباط ناگسستنی قرآن و عترت و هماهنگی علم و دین، در هر موضوع علاوه بر آیات قرآن، احادیثی از ائمه(ع) بیان شده و یک مقاله علمی نیز به آن ضمیمه گردیده است.

مسئول مرکز آموزش و تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان CD قرآنی دیگری را که در این مرکز تهیه شده است، این گونه معرفی کرد: نرم افزار «ترجمه منظوم قرآن » هم که حاوی حدود 90 ساعت قرائت قرآن همراه با برنامه های گرافیکی زیباست در آینده نزدیک به بازار عرضه می شود. اشعار این برنامه از ترجمه منظوم قرآن اثر امید مجد اقتباس گشته است و دارای قابلیتهای متفاوت برای جستجوی لفظی قرآن است.

حجة الاسلام سجادی در باره برنامه های آتی این مرکز گفت: در نظر داریم کلیه مفاهیم قرآنی را همراه با تصاویر متحرک و زیبا در هفت موضوع و طی چند CD عرضه کنیم و امیدواریم از این طریق خدمت کوچکی به قرآن کریم و جامعه اسلامی انجام داده باشیم.

مرکز آموزش و تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان که زیر نظر دفتر آیة الله مظاهری فعالیت می کند علاوه بر تولید نرم افزارهای قرآنی به تحقیقات اسلامی و آموزش طلاب و سایر علاقه مندان نیز اشتغال دارد. بخش تحقیقات مرکز یاد شده تا کنون ضمن انجام فعالیتهای تحقیقاتی مربوط به نرم افزارهای قرآنی جزوه یوم الطف (احادیث مربوط به عاشورا) و جزوه حضرت فاطمه(س)(کلیه احادیث نقل شده از طریق اهل سنت در فضیلت حضرت فاطمه(س)) را تهیه کرده است.

بخش آموزش این مرکز نیز با کمک اساتید مبرز خود طی دوره های آموزشی متنوع خود موفق به آموزش حدود 1000 نفر از خواهران و برادران علاقه مند به آشنایی با کامپیوتر شده است.

این مرکز همچنین با راه اندازی بانک اطلاعات با ارائه دهها برنامه اسلامی و عمومی از طریق حضوری و شبکه تلفنی، خدمات رایانه ای و اطلاع رسانی خود را در زمینه علوم اسلامی، گسترش داده است. بانک اطلاعات مرکز با 7 دستگاه رایانه دارای 497 عضو است و در 8 ماه گذشته در حدود 1700 ساعت در اختیار مراجعه کنندگان بوده است.

«بریتانیکا» دیگر فقط روی CD منتشر می شود

دائرة المعارف جهانی «بریتانیکا» دیگر به صورت نسخه های چاپی که از سال 1768 به طور پیوسته منتشر می شد، انتشار نخواهد یافت و از این پس این منبع عظیم اطلاعاتی فقط به صورت لوح فشرده (سی دی) تکثیر و توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن به دلیل توسعه روز افزون استفاده از رایانه در سطوح مختلف جوامع، در حال حاضر تنها در قاره اروپا سالانه 150 هزار نسخه سی دی از این دائرة المعارف توزیع می شود که این رقم بسیار بالاتر از فروش نسخه های چاپی آن است!

کتاب دائرة المعارف بریتانیکا در 32 جلد 1000 صفحه ای منتشر می شود و در مجموع دارای 72 هزار عنوان است.

به علت ارزان بودن قیمت لوح فشرده این دائرة المعارف نسبت به نمونه چاپی آن، تقاضا برای خرید سی دی این دائرة المعارف بیشتر است.

دبیر شورای عالی انفورماتیک:

کسی باید ابهام های شرعی مالکیت معنوی را رفع کند

دکتر سپهری راد دبیر شورای عالی انفورماتیک کشور در گفت وگو با خبرنگاران از مسکوت ماندن طرح قانون حق التالیف (کپی رایت) در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.

وی اظهار داشت:

پیشنهاد قانون کپی رایت که توسط شورای عالی انفورماتیک به دولت داده شد پس از یک وقفه نسبتا طولانی به مجلس رفت که شور اول طرح در مجلس به تصویب رسید اما تصویب کلیات آن در شور دوم تا امروز بی نتیجه مانده است. واقعیت این است که فضای سیاسی کشور مسائل دیگری را فرا روی مجلس شورای اسلامی قرار داده است.

وی در ادامه گفت وگو افزود; نکته دیگر اینکه در تصویب این قانون، برای عده ای ابهام شرعی داشتن آن نیز ممکن است مطرح باشد. محصول مادی کاملا مفهوم است و در مالکیت آن ابهامی وجود ندارد. اما متاسفانه محصول معنوی و فکری که ممکن است سرمایه هنگفتی برای آن صرف شده باشد برای عده ای چندان روشن نیست. در حالی که در جهان امروز میان محصولات مادی و معنوی از نظر مالکیت و برخورداری از مزایای آن تفاوتی وجود ندارد.

وی افزود:

این مشکل باید با استدلال عقلی و منطقی از بین برود; یعنی باید کسانی بیایند و ابهامات شرعی در مورد مالکیت معنوی را به شکلی مستدل و منطقی رفع کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان