جمعه خونین نجف

شهادت جانگداز و دلخراش آیة الله سید محمد باقر حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و بیش از صد نفر از نمازگزاران، پس از نماز جمعه در کنار حرم امیرمؤمنان علی علیه السلام با عملیات بمب گذاری و تروریستی جنایت کارانه، حادثه ای تکان دهنده و جانکاه بود که در تاریخ خونبار مبارزات ضد استبدادی و آزادی خواهانه و ضد اشغالگری تاریخ معاصر عراق، با خطوط خون ...

شهادت جانگداز و دلخراش آیة الله سید محمد باقر حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و بیش از صد نفر از نمازگزاران، پس از نماز جمعه در کنار حرم امیرمؤمنان علی علیه السلام با عملیات بمب گذاری و تروریستی جنایت کارانه، حادثه ای تکان دهنده و جانکاه بود که در تاریخ خونبار مبارزات ضد استبدادی و آزادی خواهانه و ضد اشغالگری تاریخ معاصر عراق، با خطوط خونین و سرخ نوشته می شود و هرگز از یاد و خاطره ملت مظلوم عراق و آزادیخواهان منطقه نخواهد رفت .

این حادثه تکان دهنده که در روز جمعه هفتم شهریور رخ داد، حکایت از توطئه های شوم و بسیار خطرناک در جهت شکستن وحدت صفوف ملت عراق و ایجاد موانع بر سر راه استقلال این کشور و خنثی سازی حرکت های ضد اشغالگری این ملت می کند . از زمان تسلط بعثی ها و حکومت صدام در کشور عراق، خاندان شریف و دانش پرور حکیم، این دودمان بزرگ مرجعیت و روحانیت، شهیدان فراوانی در مبارزه با این حکومت جنایتکار تقدیم کرده است که یاد و خاطره آنها در تاریخ مبارزات مردم مسلمان عراق همواره عزیز و گرامی است اما شهید سیدمحمد باقر حکیم جایگاه و موقعیت ممتازی داشت .

آیة الله مجاهد سید محمد باقر حکیم فرزند ارجمند آیة الله العظمی سید محسن حکیم (قدس سرهما) در سال 1358ه ق برابر 1318ه ش در شهر نجف اشرف در یک خانواده علمی دیده به جهان گشود . او نخست در مکتبهای قدیمی نجف به تحصیل پرداخت . سپس وارد مدارس رسمی شد و در مدرسه «منتدی النشر» تا سال چهارم به تحصیل پرداخت . علاقه شدید او به علوم حوزوی سبب شد که در سال 1370 یعنی در 13 سالگی وارد حوزه علمیه نجف شد . مقدمات و منطق و معانی بیان را از محضر علما و دانشمندان حوزه فرا گرفت . آنگاه به تحصیل سطوح عالیه پرداخت و رسائل را نزد سید محمد حسین حکیم و جلد اول کفایه را نزد برادر بزرگوار خود آیت الله سید یوسف حکیم فرا گرفت . تا آنجا که آماده شرکت در درس خارج شد و در محضر آیة الله العظمی خوئی قدس سره و متفکر بزرگ آیت الله سید محمد باقر صدر به فراگیری فقه و اصول پرداخت تا آنجا که به درجه عالی اجتهاد رسید .

او یکی از اعضای مجله «الابواء الاسلامیة » به شمار می رفت . وی علاوه بر فقه و اصول، با علوم جدید نیز آشنایی کامل داشت و آنچه در جهان می گذشت، از طریق جراید و مجلات با آن آشنا می شد .

به خاطر همین شایستگی، برای تدریس در کلیه اصول دین که در بغداد تاسیس شده بود، برگزیده شد . او در این دانشکده، علوم قرآنی و فقه مقارن را تدریس می کرد .

تالیفات آن مرحوم

از معظم له آثار علمی فراوانی بجا ماده که به برخی اشاره می نمائیم:

1 . القرآن و التفسیر که در سال 1417ه ق به زیور طبع آراسته گردید .

2 . القصص القرآنی .

3 . الهدف من نزول القرآن و آثاره علی منهجه .

4 . مقدمة التفسیر و تفسیر سورة الحمد .

5 . الظاهرة الطاغوتیة فی القرآن .

این آثار از آن شهید بزرگوار به طبع رسیده، و قسمتی از مؤلفات وی به صورت مخطوط محفوظ می باشد (1)

موقعیت سیاسی آن مرحوم

شهید آیة الله سید محمد باقر حکیم پس از اشغال عراق توسط آمریکا و انگلیس و سقوط حکومت صدام که آیت الله حکیم پس از سالها تبعید و اقامت در خارج از عراق به این کشور باز گشت و مورد استقبال پرشور میلیونها عراقی قرار گرفت، سدی استوار و سنگری مستحکم و مطمئن در برابر نیروهای اشغالگر و نقطه امیدی روشن برای مردم عراق، و رهبری شایسته و از جان گذشته در شرایط بحرانی فعلی برای آزادیخواهان این کشور بود . طبعا دستهای آلوده و گناه کار و توطئه گران خطرناکی که این فاجعه را به وجود آوردند - به هر نام که نامیده شوند و با هر عنوان که شناخته شوند - دشمنان استقلال و امنیت و یکپارچگی عراق هستند و دقیقا برای ضربه زدن به این آرمان مقدس، دست به این جنایت زدند . اما در هر حال مسؤول اصلی این جنایت بزرگ و سایر ناامنی ها در عراق امروز دولت اشغالگر آمریکا و انگلیس هستند که در تامین امنیت مردم اقدامی نمی کنند . شهید آیة الله حکیم در همان خطبه نماز جمعه ای که به فاصله کمی بعد از آن به شهادت رسید، علنا اعلام کرد که ما چندین بار از آمریکائیها خواسته ایم امنیت عراق را، مردم عراق تامین کنند اما آنها ترتیب اثر ندادند . از این رو اشغالگران زورگو هرگز نمی توانند از مسؤولیت سنگین خود در برابر این جنایت هولناک و دامنه دار شانه خالی کنند، و این رسوائی و ننگ، در کارنامه سیاه آنان همواره با خطوط درشت نوشته خواهد شد .

اگر روند ناامنی در عراق به همین روال پیش برود، شاید آیة الله حکیم و یاران نمازگزار او آخرین شهیدان استقلال و آزادیخواهی عراق نباشند، اما نکته ای که نباید آن را از یاد برد، این است که اگر کسی یا کسانی یا گروههایی خیال کنند شهادت آیت الله حکیم پایان مبارزات مردم مظلوم عراق است و یا در عزم آنها خللی به وجود خواهد آورد، سخت اشتباه کرده اند، بلکه چنانکه حوادث آینده نشان خواهد داد، این خونهای پاک، مردم عراق و صفوف مبارزه این ملت را در راه اهداف مقدسشان فشرده تر و استوارتر خواهد ساخت و دشمنان عراق را با ناکامی مواجه خواهد کرد و یاران و پیروان صدیق آیت الله حکیم راه پرافتخار او را ادامه خواهند داد .

هیئت تحریریه مجله مکتب اسلام

پی نوشت:

1) برای توضیح بیشتر از زندگانی این مجاهد بزرگ و آثار ارزنده و خدمات گرانبهای او به کتاب «اطلالة علی السیرة الذاتیة » نگارش محمد هادی مراجعه شود .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان