توجه بیشتر به جهاد اقتصادی در نیروهای مسلح

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: جهاد اقتصادی هسته سیاست گذاری و مدیریت و هدایت می خواهد، پروژه های جهاد اقتصادی را هم بایستی در نیروهای مسلح طراحی کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر ویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در اولین اجلاسیه مقامات و مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت آغاز سال 1390 و نام گذاری این سال به نام سال جهاد اقتصادی، گفت: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای فرمودند امسال، سال جهاد اقتصادی است، این عنوان می تواند از دیدگاه های مختلف تعابیر مختلفی داشته باشد ما نباید از دیدگاه های مختلف به این فرمایش امام مسلمین نگاه کنیم، ما باید از دیدگاه اسلامی و خط امام به فرمایش رهبر عزیزمان توجه کنیم. چون ممکن است کسی بگوید جهاد اقتصادی یعنی چند موسسه مالی اعتباری را بایستی راه بیندازیم، یا برویم مثلا از سرمایه داری حمایت کنیم و قاعدتا اینها منظور نیست، ما بایستی این واژه ترکیبی جهاد اقتصادی را در دو بخش از هم جدا ببینیم و بعد ترکیب کنیم.
وی افزود: واژه جهاد و واژه اقتصاد یعنی اگر فقط نگاه کنیم به اقتصادی، ممکن است به یاد آن انحرافاتی که بیان شد، بیفتیم یا ممکن است کسانی به نفع خودشان این را استفاده و ذهن جامعه را منحرف کنند، ولی وقتی به واژه جهاد توجه کنیم و بعد جهاد را ملحق کنیم به اقتصادی، می شود نگاه اسلامی و انقلابی. مفهوم جهاد در فرهنگ اسلام و تشیع مشخص است و جهاد یعنی این که با معرفت، با اراده و تصمیم در میدان جهاد در برابر تهدید دشمنان حاضر شوید و از تمام ظرفیت های وجودی شان و تمام نعمت هایی که خدا داده در راه خدا برای رسیدن به هدف هزینه کنید. الزاما آخر جهاد شهادت نیست. امام حسین علیه السّلام فرمود دو فوز در ادامه جهاد هست، یا پیروزی است یا شهادت، بنابراین در ادامه جهاد ما باید به پیروزی برسیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: جهاد اقتصادی فقط وجهه اقتصادی ندارد، بلکه به جهت جهاد بودنش، وجهه فرهنگی، دینی، اخلاقی و پرورش دارد روی همه اقشار جامعه اثر می گذارد و اثر بزرگتر آن رشد بیشتر و پیشرفت بیداری اسلامی است.
فیروزآبادی در ادامه خاطرنشان کرد: با اشاره به جهاد علمی در سطح کشور و تأثیرات آن در جهان گفت: یک دوره ای در کشور داشتیم که مملکت باید سازماندهی می شد این کار در دهه اول بعد از جنگ صورت گرفت، اما بعد از آن حضرت آیت الله العظمی خامنه ای جهاد علمی را مطرح کردند. جهاد علمی خودش یک دوره تقریبا ده ساله را پشت سرگذاشت، همه دانش آموزان، دانشجویان، اساتید، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، مراکز تحقیقاتی، موسسات صنعتی و تولیدی و هرجا دانشمندی بود در هر رشته ای، به جهاد علمی پرداخت که محصولات آن را در گوشه و کنار کشور و تلألؤ آن را در جهان می بینیم، الآن در این مرحله، امام خامنه ای آمده اند یک پله بالاتر مطرح کرده اند و فرمودند جهاد اقتصادی، بنابراین، این جهاد اقتصادی پله بالاتر آن جهاد علمی است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: جهاد اقتصادی مبتنی بر تولید علم است یعنی آن چیزی که رفتیم از راه علمی کار کردیم، شناختیم، پژوهش های کشاورزی، زمین شناسی، ژنتیکی، در گیاهان و جانوران، دامپروری، صنعت و تولیدات عالی و علوم انسانی، حالا باید آن ها را در میدان های کار، کارگاه ها، کارخانه ها، پادگان ها و در مزارع به کار بگیریم. یک جهاد اقتصادی دانش پایه، یعنی ادامه همان روحیه جهادی که حضرت امام (ره) در آغاز انقلاب شروع کردند و روحش را در جهاد سازندگی و در جبهه ها در دوران دفاع مقدس به مردم دمیدند. رهبر عزیز ما امام خامنه ای روحش را در جهاد علمی دمیدند و امروز آن روح را در جهاد اقتصادی می دمند. یعنی یک گام جلوتر ملت ایران به پیش، منتها این فقط یک کوشش و تلاش نیست، یک جهادی است مقدس، متکی به ارزش های جهادهای مراحل گذشته، یعنی روحی که در جهاد سازندگی، در جبهه ها و جهاد علمی بوده همه اینها می آید در برابر تهدید اقتصادی مجسم می شود و شکل می گیرد.
وی ادامه داد: در جهاد اقتصادی، یعنی همه آحاد مردم ایران در هر جایی که هست باید امروز بیاید با روحیه انقلابی و دینی و با نگاه به کسب رضای خدای متعال. نائب امام زمان (عج) ولی امر مسلمین وقتی می آید فرمانی را می دهد یک امر الهی می شود. این امر الهی مقدس است، جهادش هم مقدس است، با این روح باید وارد کار شود و به کار بپردازد و بدانیم که این دست هایی که ملت ایران به هم داده اند و مهر میثاقی که مردم ایران در روز 9 دی سال 1388 و 22 بهمن سال 88 و 89 پای میثاقشان با امام خمینی (ره) و اسلام و با ولایت فقیه زدند این باید حالا کار کند تا درخشش در جهان بیشتر شود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: البته باید توجه هم کنیم که دشمنان انقلاب اسلامی هم علامت می دهند. این که تحریم می کنند. مثلا در خصوص مسأله انرژی صلح آمیز هسته ای می آیند تحریم اقتصادی می کنند یا در ارتباط با تولید موشک دفاعی، یا شعارهای مردم در میدان، تحریم اقتصادی می کنند پاسخ انقلابی "ما می توانیم " نیروهای بسیجی و زبده کشور آنان را تحریم می کنند. این تحریم ها به ما می گوید که در برابر آن بایستی که یک جهادی اتفاق بیافتد. این تحریم ها همان جبهه بندی استکبار است که دیروز آمریکا و صهیونیسم ، انگلیس و ابر سرمایه داران طراحی کردند. در مرز های عراق با انقلاب اسلامی، امروز آمده اند در میدان اقتصادی طراحی کردند، رهبری عزیز ما با روشن بینی این خاک ریز های دشمن را در برابر انقلاب شناسایی کردند و به مردم فرمان جهاد اقتصادی دادند.
فیروزآبادی ادامه داد: یک روز دشمن در پی محروم کردن مردم و نابودی اقتصادی ملی ما بود. امام فرمان جهاد سازندگی داد. یک روز دشمن در جهت نابودی انقلاب به جنگ نظامی پرداخت. امام فرمان جهاد در جبهه ها را صادر کردند. یک روز دشمن می خواهد به تحقیر مسلمین از لحاظ علم بپردازد. امام مسلمین دستور جهاد علمی دادند. امروز که خاکریز های تحریم دشمن، جنگ اقتصادی دشمن را نشان می دهد امام خامنه ای فرمان جهاد اقتصادی را می دهند.
عضو شورای عالی امنیت ملی کشور هم چنین با اشاره به اهداف متصور از جهاد اقتصادی گفت: اهدافی که از بیانات مقام معظم رهبری در چارچوب عدالت و پیشرفت و اتحاد و همبستگی متصور است، رفع وابستگی اقتصادی به بیگانگان، ارتقاء بهره وری، کاهش فاصله طبقاتی، ارتقاء آرمان های انقلاب اسلامی در بعد اقتصادی، رفع محرومیت ها از کشور (محرومیت زدایی) و کارآمد سازی اقتصاد کشور در مقابله با تحریم ها را می توان برشمرد.
وی افزود: نگاه ما به جهاد اقتصادی از روز اول این باید باشد. با این مبنا حرکت کنیم و دشمن را در برابر خودمان ببینیم. سلاح های تیز و برنده اقتصادی دشمن را ببینیم و جهاد اقتصادی ما همان جایگاه و ارزش را داشته باشد که جهاد در جبهه ها در برابر دشمن داشت. آنجا ما شهادت، جانبازی، آزادگی و رزمندگی در زندگی داشتیم. اینجا فقط رزمندگی و جهاد؛ خدا امتحان های سخت تر را در برابر ملت به برکت دوران دفاع مقدس و فداکاری های ملت برداشته، ولی جهاد اقتصادی باید با همان شور و حال جبهه ها در کشور صورت بگیرد تا ایران بتواند آن جایگاه خودش را در بیان هجمه دشمنان و مسابقه رقیبان حفظ کند.
فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ماموریت نیروهای مسلح حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران، ایجاد قدرت بازدارندگی و قدرت دفاعی، در مقابله با تهدیدات است. جهاد اقتصادی ما چیست؟ یک وقتی تصور اشتباهی که در بعضی ها ایجاد شده این نباشد که نیروهای مسلح بروند کارخانه، مزرعه، شرکت بزنند و کار اقتصادی کنند. این غلط است. نیروهای مسلح در چند بخش می تواند در جهاد اقتصادی شرکت داشته باشد. یکی کمک هایی است که نیروهای مسلح به دولت و ملت انجام می دهد که جهاد اقتصادی در کشور پیشرفت کند. همان طور که ما در دوران جهاد علمی، نخبگان را کمک کردیم و استعداد های آنان را پرورش دادیم در دوران جهاد اقتصادی هم ممکن است این کارها را بتوانیم انجام بدهیم هم در بعد نیروی انسانی و هم در بعد فناوری، صنعت، کشاورزی و سایر امور باید این موارد را شناسایی و روی آن مطالعه کنیم. به دستگاه های دولتی کمک، حمایت و پشتیبانی کنیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به قدرت اقتصادی سازمان های نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: قدرت اقتصادی نیروهای مسلح چه طور می تواند در جهاد اقتصادی وارد شود، نه اینکه قدرت اقتصادی نیروهای مسلح رقیب مردم شود و به شیوه های غلط در اقتصاد کشور دخالت کند. نه ما خودمان صنایع داریم، برای خانواده و آحاد نیروهای مسلح و تغییر نیازهای نیروهای مسلح و برای تهیه مواد اولیه، بایستی نیروها و امکانات را به شکل جهادی به حرکت در بیاوریم.
وی خاطرنشان کرد: راه دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد که ما بتوانیم طراحی کنیم. در گذشته هم از این طراحی ها وجود داشته است مثل احیاء اراضی در مناطق محروم مرزی که ساکنین کمی هم دارد، ولی آب و زمین دارد، خوب می شود مردمان آنجا را تقویت کرد که بتوانند کشاورزی و کار را فعال کنند. نیروهای مسلح می توانند بروند در آنجا سرمایه گذاری کنند، چون ممکن است برای آنانی که سرمایه گذاری کنند صرف شایسته ای نداشته باشد که بروند در آن مناطق سرمایه گذاری کنند. نیروهای مسلح با تعاون با مردم کار کنند، البته وقتی که راه بیافتد داوطلب پیدا می کند، ولی قبل از آن این کار از سال ها پیش در ذهن فرماندهان دفاع مقدس بوده که بروند در مناطق محروم مرزی، کشاورزی و دامپروری را احیاء و کمک کنند، قاعدتا نیروهای مسلح بایستی در این امور پیش قدم شوند و به کمک دولت و ملت بشتابند و کار کنند. در این ها هم باز نگاه پولی نباید باشد.
فیروزآبادی با اشاره به سازمان بسیج سازندگی گفت: مثلا این تعریفی که در ارتباط با بسیج سازندگی است که سازمان بسیج مستضعفین با یک طرح سریع و ضربتی در مورد بی سوادی در کشور اقدام می کند از نیروهای بسیجی و قدرت بسیج هم استفاده شود و مثل صدر اسلام که هرکسی سواد داشت، سواد را می آموخت. الان هم باید بی سوادی را ریشه کن کنند. خود این یک جهاد اقتصادی است. چون سواد که ترمیم شد بعد حرکت اقتصادی تسریع می شود. طرح هایی از این قبیل فراوان است یا تسریع در جهاد علمی، همان طور که ما برای نخبگان زمینه های پژوهشی و بررسی های علمی سطح بالا را در تمام دستگاه های کشور تامین کردیم، می شود، حتی زمینه های کار برای نخبگان را هم در کشور ایجاد کرد با استعداد های نیروهای مسلح و صادر کند به بیرون از نیروهای مسلح، کار عمرانی، سدسازی ها، تاسیسات مهم زیر بنایی در داخل و خارج از کشور که الان در آفریقا و آمریکای مرکزی انجام می شود و چه در امور صنعتی و غیره.
وی افزود: بنابراین همه سازمان های نظامی کشور جلسات فکری بین نخبگان نیروهای مسلح برگزار کند و به این جهت سوق بدهیم که جهاد اقتصادی در چارچوب نیروهای مسلح و موازین و حدودی که عنوان شد فکر شود و سهم خودمان را همان طور که در نیروهای مسلح در پیشرفت انقلاب در کشور ایفاء کردیم در این جهاد اقتصادی هم سهم خود را ایفاء کنیم.
فیروز آبادی با اشاره به عملیاتی کردن بحث جهاد اقتصادی در نیروهای مسلح گفت: موارد مطرح شده به عنوان هسته اولیه بحث بود و در ارتباط با جهاد اقتصادی نمی شود در نیروهای مسلح بخش نامه ای عمل کنیم با شرح صدر بایستی به افق های بلند بیندیشیم. این جهاد اقتصادی هسته سیاست گذاری و مدیریت و هدایت می خواهد، پروژه های جهاد اقتصادی را هم بایستی در نیروهای مسلح طراحی کرد، محورهای آن را دهیم و هرکس پیشنهاد خود را بدهد. جلسه نخبگان در سطح سازمان های نیروهای مسلح برگزار شود طرح ها در ستاد کل تایید شود. یکی از نگاه هایی که ما باید داشته باشیم نگاه به عمق جهاد اقتصادی است. این اقدام مایه دینی، انقلابی و جهادی دارد و مقدس است و مایه دفاعی دارد در برابر دشمن از غیرت و همت ملت پیروی می کند مثل بقیه ابعاد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان