ماهان شبکه ایرانیان

قطب گردشگری مذهبی در جنوب غربی ایران

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۴ – حرم علی بن مهزیار اهوازی مهم ترین قطب گردشگری زیارت در جنوب غربی ایران به شمار می رود و سالانه هزاران زائر و گردشگر از کشورهای اسلامی به زیارت بارگاه منور این صحابی ائمه معصومین(ع) مشرف می شوند.

تاریخ خبر : 1392/11/24 – حرم علی بن مهزیار اهوازی مهم ترین قطب گردشگری زیارت در جنوب غربی ایران به شمار می رود و سالانه هزاران زائر و گردشگر از کشورهای اسلامی به زیارت بارگاه منور این صحابی ائمه معصومین(ع) مشرف می شوند.

السلام علیک یا عبدالصالح
سلام و درود بر بنده پرهیزکار علی بن مهزیار نماینده ائمه معصومین، وکیل امام رضا، امام جواد، امام حسن عسکری و صاحب الزمان علیهم السلام

… وارد حرم علی بن مهزیار که می شوی متن وکالت امام جواد علیه السلام زینت بخش حرم این صحابی گرانسنگ است توقیع صادره از سوی امامان معصوم هم به چشم می خورد و نشان از جلالت و بزرگی این دانشمند، روایی و محدث دوران امامت است.

در فرهنگ شیعی و روایی دوران امامت، ابن مهزیار منزلت خاصی داشته و راوی روایات بسیاری از ائمه معاصر خود است او متقابلاً مورد اعتماد ائمه علیهم السلام بوده که وکالت و نیابت خاص خود را به او عرضه داشته اند.

علی بن مهزیار دورقی اهوازی یکی از عالمان شیعه در عصر امامت به شمار می رود. وی در سال 180 هجری در دورق( شادگان فعلی) پا به عرصه وجود گذاشت و در سال 254 هجری در 74 سالگی دار فانی را وداع گفت و در محلی به نام خرمکوشک در ساحل شمالی رودخانه کارون به خاک سپرده شد.

این عالم جلیل القدر مفتخر به مصاحبت با 4 امام معصوم یعنی امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) و نیابت از ایشان بوده و راوی صادق احادیث امامان معصوم(ع) به شمار می رود.

مکتب ابن مهزیار
این صحابی جلیل القدر به دلیل همنشینی با امامان معصوم و وکالت از سوی ایشان راوی احادیث بسیاری در حوزه فقه و کلام بوده و این ویژگی موجب شده که بسیاری از عالمان کشورهای اسلامی برای زیارت بارگاه این عالم شیعه به اهواز سفر کنند.

کتابخانه«علی بن مهزیار» نیز گنجینه ای مکتوب به شمار می رود و سالانه دانشمندان بی شماری از کشورهای عربی و اسلامی برای استفاده از این گنجینه به اهواز می روند و خوشه چین خرمن دانش «ابن مهزیار» می شوند کتاب حروف القرآن، کتاب رد ابن اسباط، عتق و تدبیر، کتاب مثالب، ملاحم و مواریث و کتاب نوادر تنها بخشی از تالیفات این دانشمند شیعی قرن سوم هجری است.

در کتاب «من لایحضره الفقیه» که یکی از کتاب های چهارگانه فقه شیعه است، در باب نماز کسوف( خورشید گرفتگی) نقل می کند که علی بن مهزیار در نامه ای به امام جواد(ع) نوشت که در اهواز زیاد زلزله اتفاق می افتد آیا اجازه می فرمایید که من از آن شهر به جای دیگر بروم یا در اهواز بمانم؟

امام در جواب نامه او دستور دادند که از اهواز بیرون نروند و روز چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرند و در روز جمعه جامه ای پاکیزه بر تن کنند و از شهر بیرون روند و دعا کنند تا خداوند زلزله را رفع کند، ابن مهزیار گوید که دستور امام (ع) را به کار بردیم دیگر زلزله نیامد.

در اطراف شهر اهواز نیز چند حلقه چاه عمیق وجود دارد که گفته شده به دستور ابن مهزیار حفر شده است این چاه ها نیز در مقابله با زلزله های مخرب در اهواز تاثیر داشته و از سال 250 هجری تاکنون زلزله ای در اهواز و اطراف آن گزارش نشده است.

گلزار شهدا
بقعه علی بن مهزیار همچنین مزار تعدادی از شهدای جنگ تحمیلی شده است به طوری که در جوار حرم مطهر شماری چند از شهدای دفاع مقدس از تهران، مشهد، کرمان و شهرهای خوزستان آرمیده اند.

شب های جمعه و در موسم عزاداری بقعه علی بن مهزیار شاهد حضور هزاران نفر از اهالی اهواز، شهرهای خوزستان، زائران عراقی و شیعیان کشورهای حاشیه خلیج فارس می شود و در سال های اخیر این بارگاه یکی از «زیارتگاه های دوره» زائران در مسیر عتبات عالیات نجف و کربلا تا مشهدالرضا(ع) شده است و زائران خارجی پس از ورود به خاک ایران به زیارت علی بن مهزیار مشرف می شوند.

زائرینی از 30 کشور جهان
علی بن مهزیار بیشتر از آن که در ایران شناخته شده باشد در کشورهای عربی معرف حضور دانشمندان و علمای اسلام است و محدثین و راویان اسلامی او را «ثقه» می دانند و بر روایتی که نام او در سند رجال آن ذکر شده است، مهر تائید می زنند. علمای اسلام از نجف و کربلا، مکه، مدینه، دمشق و حلب گرفته تا هند و پاکستان و بنگلادش به پا بوس تربت این عالم روایی مشرف می شوند.

زائرین کشورهای عربی و اسلامی به ویژه از عراق، بحرین، عربستان، یمن، شارجه، هندوستان و پاکستان نیز برای زیارت بارگاه «ابن مهزیار» به اهواز مسافرت می کنند.

سالانه بیش از یک میلیون نفر زائر به حرم علی بن مهزیار اهوازی مشرف شده و از انفاس ولایی او بهره می گیرند و جان و روح خود را به زلال عشق ولایت او می سپارند.

گردشگران اروپایی و آفریقایی هم به این عالم عامل دلبسته اند و همه ساله هزاران نفر از گردشگران از سراسر جهان به دیدار حرم و بارگاه او به جنوب ایران سفر می کنند.

ابن مهزیار در هندوستان به خوبی شناخته شده و دلیل آن نیز حضور کارگران هندی در سال های اولیه اکتشاف نفت در ایران است، (حدود سال های 1280 شمسی).

یک زائر هندی که برای بار سوم به زیارت علی بن مهزیار مشرف شده معتقد است زیارت بقعه ابن مهزیار موجب آرامش روحی شده و انفاس قدسی او به جان و روان زائران جلا می بخشد.

«عالم مهاجر مجاهد» توصیفی است که این زائر هندی برای ابن مهزیار بیان کرده و می افزاید: در هندوستان و پاکستان ابن مهزیار را وکیل امامان معصوم در ایران می شناسند و مسلمانان آن دیار ارادت خاصی به این صحابی بزرگوار دارند و زیارت او را هم شأن با زیارت امام رضا علیه السلام می دانند.

خرمکوشک
بقعه علی بن مهزیار در قدیمی ترین محله اهواز که دروازه خز علیه و خرمکوشک نامیده می شود، واقع شده است. خرمکوشک آثاری تاریخی از اهواز قدیم و حضور انگلیسی ها و آلمانی ها را در خوزستان در خود جای داده و «پل سیاه» که در مجاورت بقعه علی بن مهزیار قرار دارد. پل تاریخی ساخته شده توسط آلمان در سال 1311است که هم اکنون نیز قطارهای نفت کش محموله های نفت را از ساحل شرقی کارون تا ساحل غربی حمل می کنند و برای صادرات به ایستگاه نظامیه می رسانند بازار قدیم خزعلیه و نیوسایت( خانه های قدیمی سازمانی شرکت نفت جنوب ایران) از دیگر جاذبه های دیدنی و گردشگری خرمکوشک به شمار می رود.

یاقوت حموی در کتاب مجمع البلدان(فرهنگ شهرها) که حدود 350 سال پس از درگذشت ابن مهزیار از خرمکوشک دیدن کرده می نویسد: اساس شهر در ساحل شرقی نهرالازرق(رودآبی رنگ کارون) شکل گرفته و مسلمانان عراق عجم(اراک و قم) اولین ساکنان آن هستند که برای کشت و زرع و تجارت به این نقطه کوچ کرده اند و در ساحل به ماهیگیری پرداخته و تجارت دریایی با هند را آغاز کرده اند.

روایتی از شیخ احمد کافی
مرحوم شیخ احمد کافی خراسانی حکایت تشرف علی بن مهزیار اهوازی به خدمت امام زمان(عج) را این گونه روایت می کند: این بزرگوار 20 سال با پای پیاده از مدینه عازم مکه مکرمه شد در تمامی این سال ها در انتظار رویت حضرت حجت بن الحسن(عج) بود، اما موفق به زیارت آن بزرگوار نمی شد سرانجام تصمیم گرفت که دیگر به مکه نرود اما شبی درعالم رویا صدایی شنید که به او می گفت: ای علی بن مهزیار خداوند به تو اذن می دهد که امسال نیز به مکه مشرف شوی، او به سرعت خود را برای سفر حج آماده کرد و در مسیر مکه به شعب بنی عامر رسید دراین منطقه خیمه ای را مشاهده کرد که بر تلی از ریگ برپا شده بود و از آن خیمه نور به آسمان می تابید، او پس از آن اذن دخول گرفت و به زیارت حضرت حجت بن الحسن العسکری(عج) مشرف شد و دستوراتی درباره صله ارحام و نیکی به مستمندان از امام زمان(عج) دریافت کرد.

علی بن مهزیار موفق به مصاحبت و نیابت از 4 امام معصوم امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) شده است و امروز به اعتبار آن مصاحبت و نیابت در بین شیعیان دارای جایگاه و منزلت خاصی است و هر ساله هزاران نفر به زیارت حرم او به عنوان گردشگر مذهبی می روند و هر روز بر تعداد مشتاقان این زیارتگاه افزوده می شود.
قطب گردشگری مذهبی در جنوب غربی ایران

قطب گردشگری مذهبی در جنوب غربی ایران

قطب گردشگری مذهبی در جنوب غربی ایران

قطب گردشگری مذهبی در جنوب غربی ایران

قطب گردشگری مذهبی در جنوب غربی ایران

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان