سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه کارت های هوشمند ملی دارای سه هدف اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال هستند، اظهار داشت: روابط سببی و نسبی افراد، ثبت هویتهای فردی، کدپستی و آدرس محل سکونت فرد از جمله وظایفی است که قانونگذار بر سازمان ثبت احوال محول کرده و در حال حاضر این اطلاعات در پایگاه جمعیت کشور موجود است.
وی طبق قانون و آئین نامه مجلس شورای اسلامی هر ایرانی را دارای دو شماره 10 رقمی شامل کد ملی که مربوط به اطلاعات هویتی فرد و کد پستی که مربوط به مشخصات محل سکونت فرد است، دانست و افزود: با توجه به اینکه در پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال از هر ایرانی دارای کارت ملی و یا هوشمند، شماره ملی و کدپستی و همچنین آدرس محل سکونت شخص نگهداری میشود، بنابراین سازمان ثبت احوال کشور متولی نگهداری این دو شماره 10 رقمی است و بر این اساس باید هر گونه تغییر در محل سکونت و کدپستی در اسرع وقت به سازمان ثبت احوال اطلاع داده شود.
ابوترابی با اشاره به اینکه بسیاری از نیازهای جامعه به وسیله سامانه برخط سازمان ثبت احوال و کارت هوشمند ملی رفع و در رفت و آمدها، هزینهها و وقت صرفه جویی میشود، تصریح کرد: وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمانها و وزارتخانهها از جمله نهادهای پیش قدم در جهت پیشبرد اهداف کارت هوشمند ملی بودند که و به دنبال آن با برگزاری جلسات فنی و کارشناسی و شناخت قابلیتهای کارت هوشمند ملی به سمتی پیش خواهیم رفت که تمام دستگاههای دولتی و خصوصی در روند سازمانی خود مجاب به استفاده از این کارت شوند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در پایان یادآور شد: تعداد 130 دستگاه و200 هزار نقطه در کشور به صورت آنلاین به پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور متصل هستند و سایر شرکت های خصوصی، سازمانهای غیردولتی و عمومی نیز درخواست اتصال برای سامانه برخط سازمان را ارائه کرده اند.