ماهان شبکه ایرانیان

ویروس کش جدید

ایدز در نگاه اول، ویروسی کشنده است که با جهش در بدن توانایی مقاومت در برابر اکثر داروها را پیدا می کند و مدت هاست که پزشکان در جست و جوی راهی هستند تا حرکت و پیشرفت آن را کُند کنند

ویروس کش جدید
ایدز در نگاه اول، ویروسی کشنده است که با جهش در بدن توانایی مقاومت در برابر اکثر داروها را پیدا می کند و مدت هاست که پزشکان در جست و جوی راهی هستند تا حرکت و پیشرفت آن را کُند کنند. اما حال به جای مبارزه با توانایی های ایدز، دانشمندان در تلاشند این توانایی را در جهت تضعیف ویروس بهبود دهند. به عبارت دیگر، با افزایش سرعت جهش ویروس شرایطی را فراهم می آوریم، که خود ویروس به لحاظ ژنتیک در هم شکسته و از بین برود. "رابرت لیست" استاد زیست شناس دانشگاه واشنگتن، با اساسی خواندن این روش آن را روشی مناسب برای کشتن ویروس می دانند. آزمایشگاه های مختلف در حال حاضر در حال پژوهش بر روی این روش جدید هستند تا از آن برای کشتن ویروس هایی چون هپاتیت C استفاده کنند. اما کاربرد این روش در مورد ایدز هنوز همه گیر نشده و حمایت مالی لازم نیز از آن به عمل نمی آید. به نظر می رسد بیماری مهلکی چون ایدز که بیش از 33 میلیون انسان را اسیر خود کرده، به حمایت های بیشتری در این زمینه نیازمند است. شرکت داروسازی "کورونیس" (Koronis) در سیاتل آمریکا، بیشترین توان خود را در این حوزه صرف کرده و امید زیادی به نتیجه دادن طرح دارد.
این دارو که به KP-1461 معروف است، از یک سیستم مخصوص برای درهم شکستن ساختار ژنتیک ویروس استفاده می کند. وقتی یک ذره HIV به سلولی حمله می کند، ساختار ژنتیک آن سلول و همچنین DNA آن تغییر می کند. سلول که ضربه خورده با اشتباه گرفتن DNA‌ به وجود آمده آن را تکثیر کرده و ذرات ایدزی بیشتری به وجود می آورد.
 
بسیاری از داروهای موجود در بازار تلاش می کنند این فرایند را متوقف کنند. اما ایدز به انتشار و تکثیر خود در بدن فرد بیمار ادامه می دهد. داروی جدید قرار است از دریچه ای دیگر وارد شده و به جای متوقف کردن تکثیر سلولی، آن را تسریع کند تا در اثر سرعت ایجاد شده، ویروس خودش خودش را تخریب کند. ذرات این دارو که شبیه به ساختمان سلول های ایدزی هستند، در دل فرایند تکثیر قرار گرفته و وارد رمزگان ژنتیک سلولی می شوند، و این رمزگان را آن قدر به هم می ریزد که دیگر DNA کافی برای ادامه حیات آن باقی نمی ماند. البته این روش می تواند خطراتی را نیز برای فرد بیمار به همراه داشته باشد. مسئله جهش، به لحاظ طبیعی ساز و کاری خطرناک و در حالت خطر خود، خنثی است. یک ویروس برای این که بتواند در برابر داروها مقاومت نشان دهد، باید از 10 تا 20 و حتی 100 بار قدرت تکثیر داشته باشد.
آزمایش های انجام شده نشان می دهد که این دارو می تواند در عمل تمام سلول های ایدزی را نابود کند، اما آزمایش آن در بدن انسان هنوز نتایج کاملاً مثبتی نداشته و گاهی به وخیم تر شدن حال بیمار انجامیده است. در حال حاضر محققان تلاش می کنند میزان دوز واقعی را برای این دارو پیدا کرده و با اطمینان از کم خطر بودن آن، آن را تجویز کنند. این دارو قرار است سرانجام مانند داروهای پنی سیلین شکل وارد بازار شود و امیدواری های فراوانی برای ریشه کن کردن بیماری ایدز توسط این دو وجود دارد؛ خصوصاً برای بیمارانی که از دیگر داروها ناامید شده اند.
منبع:نشریه دانشمند شماره 549
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان