از طرف دیگر میتوان با این دید به این ماجرا نگاه کرد که این تصمیم شورای صنفی نمایش حربهای است که به خاطر بالا بردن آمار گیشه در این شرایط رکود در نظر گرفته شده؛ اما هر هدفی که پشت این ماجرا قرار دارد با اعتراض سینماداران مواجه شده است.
استدلالی که توضیحی ندارد!
عبداله علیخانی؛ رئیس سینمای عصرجدید و بازرس انجمن صنفی سینمادارن در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا در خصوص تصمیم شورای صنفی نمایش بیان کرد: با اینکه نمایندههای انجمن سینماداران در شورای صنفی نمایش حضور دارند و خودشان میتوانند در شورا توضیح دهند اما نمیدانم که چه استدلالی وجود داشته که این تصمیم را گرفتهاند. خیلی از اعضای دیگر هم مانند من نمیدانیم که هدفشان از این قضیه چه بوده و چه مسایلی بوده که این تصمیم گرفته شده است.
آیا مشکل رکود سینما با نیمبها شدن بلیت حل شدنی است؟
طی سال های گذشته کمفروشی فیلمها و خالی بودن سالنهای سینمایی در سانسهای اکران، همه مسئولان مربوطه را بر آن داشته که با پیدا کردن راهحلهای مختلف مردم را برای رفتن به سینما مجاب کنند. طی همین افکار، بلیتهای نیمبهای 20 روزه یک ایده جدید شد که شاید به نفع مخاطب باشد اما صددرصد به ضرر سینمادار است.
عبداله علیخانی در اینباره بیان کرد: مشکل ما در سینما این است که مسئولان گمان میکنند سینما مانند یک آدمی است که با سرطان دست و پنجه نرم میکند و به خاطر اینکه بیمار ناله نکند به او آرام بخش تزریق میکنند! امسال فروشها خیلی بد بود و تابستان بدی داشتیم و فکر میکنم استدلال شورای صنفی نمایش هم این بوده که با این کار رونقی به سینما بدهند اما بعید میدانم که این ایده سینما را پررونق کند.
وی افزود: این ایده درست مانند آرامبخشی است که به یک بیمار میزنند و می خواهند سینما را برای 20 روز آرام کنند!
کیفیت و کمیت با نیمبها شدن بلیت بالا نمیرود
بحثی که سینماگران و مسئولان مربوطه در این حوزه از آن غافل ماندهاند، موضوع کیفیت و کمیت فیلمها است که با تقسیمبندی نامناسب فیلمها در هر فصلی از اکران یکی شده و دستبهدست هم داده که فروش گیشه را کم رونق کند.
علیخانی در این مورد بیان کرد: مسالهای موجود این است که ما راه گم کردهایم و به بیراهه میرویم و بیراهه ما این است که جواب این سوال را پیدا نمیکنیم که چرا مردم به سینما نمیروند و به دنبال این «چراها» نیستیم، آنها را شناسایی نمیکنیم و به جای اینکه این «چراها» را ترمیم کنیم میخواهیم صورت مساله را پاک کنیم و به دنبال حل کلی مساله نیستیم و این میشود که یک راهکارهایی را مانند نیم بها کردن بلیت پیدا میکنیم که نه تنها دردی را دوا نمیکنند بلکه ضرر هم میزنند.
وی ادامه داد: 20 روز بلیت نیم بها برای تماشاچی یکسان است و همان برخوردی را میکند که با بلیت تمام بها کرده است. به جای اینکه از نظر کیفی و کمی به فیلمهایمان برسیم و بگوییم که اگر میخواهیم خوراکی به مردم بدهیم خوراکی باشد که برای مردم قابل قبول باشد برعکس خوراک بد را به شکل نامناسب به مخاطب میدهیم.
این تهیه کننده افزود: این تصمیم تاثیرگذار نیست چرا که قشر سینماروی ما تفریح دیگری ندارند و به دنبال همین سینما هستند و این تصمیم مصداق آن ضرب المثلی است که میگویند «چه به فقیر یک نان بدهی و چه یک نان از اوبگیری برای او فرق نمیکند» پس برای یک فرد سینمارو فرقی نمیکند بلیت 5 هزار تومانی یا 10 هزار تومانی تهیه کند.
تصمیمی که نتیجه عکس میدهد
متاسفانه شورای صنفی نمایش در زمان گرفتن این تصمیم این موضوع را در نظر نگرفته که مخاطب اگر به این شرایط عادت کند، بعد از اتمام طرح بلیت نیمبها به این باور میرسد که وقتی میتواند بلیت 10 هزار تومانی را به نصف قیمت تهیه کند چرا باید فیلمی را با 10 هزار تومان ببینید و این جا است که مقوله عادت مخاطب، نتیجه تصمیم شورای نمایش را برعکس میکند.
عبداله علیخانی در این خصوصو بیان کرد: با حرف کاری درست نمیشود. در دراز مدت این تصمیم از دید سینمادار و تماشاچی ضرر دارد و خسارت وارد میکند و متاسفانه یک تصمیمهای بیفکری گرفته میشود که به خیال خودشان مسکنی را برای خوب شدن حال سینما به سینما تزریق کردهاند اما فارغ از این هستند که ضربه اصلی را به سینما وارد خودشان به سینما وارد میکنند.
اعتراضات انجمن سینماداران مدت زمان بلیتهای نیم بها را یک سوم کرد
با اعتراضات سینماداران کشور، این شورا به همراه محمد قاصداشرفی؛ رییس انجمن سینماداران جلسهای را روز 14 شهریور ماه تشکیل دادند تا ابعاد مختلف این تصمیم را بررسی کنند.
محمد قاصداشرفی در گفتوگو با یکی از رسانههای سینمایی در خصوص نتیجه این جلسه گفت: نتیجه این جلسه که با حضور برخی از اعضای انجمن برگزار شد این بود که با اجرای فروش بلیت نیمبها به مدت یک هفته موافق باشیم و اگر استقبال از این طرح خوب بود آن وقت برای ادامه آن موافقت شود چرا که سه هفته خیلی زیاد است و هزینه سینماها تامین نمیشود.
مشکل را از ریشه حل کنید
مشکلی که سینما در حال حاضر با آن روبهرو است و آماری که از فروش گیشه فیلمها در این فصل اکران میبینیم خبر از رکود سینما در روزهای آخر تابستان میدهد، شاید این اقدام شورای صنفی نمایش به بهانه روز ملی سینما، به دلیل بالا رفتن سطح فروش بوده است اما این سوال که این اقدام مخاطب را بدعادت میکند یا خیر موضوع دیگری است که باید از ابتدا به آن نگاه ویژهای میشد. چرا که ممکن است مخاطب بعد از اتمام 20 روزهای که برای نیمبها بودن بلیت در نظر گرفته شده است دیگر از رفتن به سینما استقبال نکند و منتظر بماند تا به بهانههای دیگر شورای صنفی نمایش این طرح را برای دفعات بعد نیز تکرار کند.