ماهان شبکه ایرانیان

محل کاری رویایی

اگر محل کار رویایی خود را هنوز نیافتید با بنیتا همراه باشید تا یکی از آن‌ها را به شما نشان دهیم.

اگر محل کار رویایی خود را هنوز نیافتید با بنیتا همراه باشید تا یکی از آن‌ها را به شما نشان دهیم.

محل کاری را تصور کنید که شادی و سلامت کارکنان آن هسته‌ی و هدف اصلی آن شرکت باشد. سلامت روحی و جسمی اول و پس از آن کار در اولویت باشد. باور کنید یا نه٬ یک شرکت در دنیا با همین ویژگی وجود دارد. شرکت تولیدکننده‌ی نرم‌افزار مدیتیشن به نام هِد اسپیس (Headspace) است. مدیتیشن فواید زیادی دارد حتی برای سلامت پوست هم مفید است  این نرم افزار به باشگاه ورزشی ذهن معروف شده. این شرکت حدود 80 کارمند دارد. مکان این مرکز شادی در لس‌آنجلس قرار دارد.

هد اسپیس حاصل ملاقات بنیان‌گذار این شرکت ریچ پیِرسون (Rich Pierson) با راهبی بودایی است. این راهب به پیرسون راه و روش مدیتیشن را آموخت و نتیجه‌ی آن تولید نرم‌افزاری شده است که امروزه در 190 کشور جهان بیش از 6 میلیون نفر مخاطب دارد. اداره‌ی شرکت هد اسپیس توسط فردی به نام کِلی رابینسون (Kelly Robinson) به طوری طراحی شد که تجسم فیزیکی از آن‌چه در این شرکت انجام ‌شود را به نمایش بگذارد.­­ رابینسون می‌گوید می‌خواسته طوری این ساختمان را طراحی کند که کارمندان احساس کنند در خانه‌ی خود هستند. اصالت٬ مهربانی٬ خلاقیت و پایداری از ارکان طراحی این ساختمان هستند. طراحی داخلی این ساختمان از خیابان‌ها٬ رستوران‌ها و بنا‌های شهر لندن الهام گرفته شده است.

رابینسون این اداره را طوری طراحی کرده کارمندان ابتدا به مدیتیشن و آراش روح خود بپردازند و سپس وارد دنیای کار بشوند. خوبی٬ آرامش و شادی از اصول اولیه‌ی این کمپاتی است. جملات زیبایی که بر روی دیوار به صورت روزانه نوشته می‌شود تا این اصول را هر روز به کارمندان خود یادآوردی کنند. رابینسون اعتقاد دارد که هدف هد اسپیس بهبود وضعیت سلامتی و شادی مردم جهان است و این موضوع از طراحی ساختمان این مجموعه نیز مشهود است

در ادامه به بررسی چند بخش از مجموعه‌ی هد اسپیس خواهیم پرداخت: 

اتاق سکوت

آشپزخانه مجموعه هد اسپیس

Credit: headspace

این اتاق سکوت٬ اتاق دور از تکنولوژی است. بنابراین  کارکنان می‌توانند از زندگی مدرن و دل‌مشغولی‌های آن‌ها فاصله بگیرند و در سکوت و آرامش کامل به فکر کردن مشغول شوند یا از گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش لذت ببرند. صندلی‌های راحت٬ نور مناسب و طبیعی از ویژگی‌های طراحی این اتاق است. هد اسپیس اعتقاد دارد که دوری از تلفن‌های همراه به کارکنان این اجازه را می‌دهد که تا به مشکلات خود با دید دقیق‌تر و واضح‌تری نگاه کنید و حتی می‌تواند به شما زاویه‌ی دید متفاوتی در نگاه کردن مشکلات به شما بدهد. 

جایگاه مدیتیشن

جایگاه مدیتیشن مجموعه هد اسپیس

Credit: headspace

طراحی این کار توسط اویلر ووُ (Oyler Wu) انجام شده. این جایگاه طراحی عجیب و در عین حال دوستانه‌ای دارد. او در طراحی این کار از ساختار‌های زمین‌شناسی الهام گرفته است. برای مثال ظاهر صندلی‌ها الهام گرفته از لایه‌های درونی تنه‌ی درخت است٬. صفحه نمایش داخلی این جایگاه به شما حس دوستانه‌ای می‌دهد. دید سه بعدی بدون محدود کردن زاویه‌ی دید تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود. مدیران این کمپانی اعتقاد دارند با این کار می‌توانند حس آرامش و تمرکز بیشتری به کارمندان خود بدهند تا بتوانند در کار موفق‌تر باشند. 

اتاق هییت مدیره

اتاق مدیریت مجموعه هد اسپیس

Credit: headspace

این اتاق هدفمند طوری طراحی شده که در دقیقا در نقطه‌ی مقابل سبک سنتی خود قرار داشته باشد. به جای داشتن میز و صندلی‌‌های بزرگ و صندلی‌های زیاد از صندلی‌های کوچک‌تر وکم‌تر استفاده شده و ترجیح داده شده جلسه‌ها در چند گروه کوچک تقسیم شوند تا یک گروه بزرگ. اما فایده‌ی آن چیست؟ این رفت و آمد و جابجایی باعث تحرک و نشاط و صمیمیت بیشتر کارمندان خواهد شد و از سکون جلوگیری می‌شود.

چشم انداز داخلی

آشپزخانه مجموعه هد اسپیس

Credit: headspace

این مجموعه طوری طراحی شده که بتوان حس راحتی و آزادی و تحرک را در آن لمس کرد. آشپزخانه‌ی بسیار بزرگ و جادار است به طوری که حتی می‌توانید در آن دراز بکشید و از خوردت غدای خود در آرامش لذت ببرید. فضای این آشپزخانه طوری طراحی شده که بعد از جلسات سنگین و طولانی در آن از گفت و گو های کوتاه و دوستانه‌ی خود لذت ببرید و احساس آرامش خود را دوباره به دست آورید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی «مدیتیشن برای افراد تنبل» را نیز از دست ندهید

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان