۷ راه برای چربی سوزی از طریق افزایش سوخت و ساز بدن

دکتر پل بویر (Paul D

دکتر پل بویر (Paul D. Boyer) می‌گوید هیجان ناشی از ویتامین‌ها، مواد غذایی و سوخت و ساز، محیط اطراف را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاید بسیاری از شما شور و شوقی که دکتر بویر در مورد سلامتی و سوخت وساز صحبت می‌کند را تاکید کنید یا شاید نکنید. با این حال، وجود هر دوی آن‌ها برای داشتن یک زندگی سالم و شاد ضروری است. سوخت و ساز یا متابولیسم فرآیندی است که طی آن بدن شما آنچه می‌خورید و می‌نوشید را به انرژی تبدیل می‌کند. زمانی که شما غذا می‌خورید فرآیند سوخت و ساز، کالری غذا یا نوشیدنی شما را با اکسیژن ترکیب کرده و این محصول انرژی سلول‌های شما را تامین می‌کند. نرخ پایه سوخت و ساز یا مقدار کالری مورد نیاز برای پایداری عملکردهای انرژی تقریبا معادل 70 درصد تمام کالری است که ما هر روز می‌سوزانیم. 70 درصد رقم زیادی است بنابراین مهم است که در مورد تامین میزان انرژی کافی برای عملکرد سوخت و ساز بدنمان اطمینان حاصل کنیم. به عبارتی تغذیه و سوخت و ساز ما به طور جدایی ناپذیری باهم مرتبط هستند، همدیگر را تغذیه کرده و نقش کلیدی در سلامتی کلی ما دارند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد سوخت و ساز بیشتر با شما صحبت کنیم، مخصوصا راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید سوخت و ساز بدن خود را به یک دستگاه چربی سوز تبدیل کنید پس با بنیتا همراه باشید.

راه های افزایش سوخت و ساز

1- بیشتر بخوابید

میزان و کیفیت خواب شما تاثیر زیادی در سوخت و ساز بدنتان دارد. افرادی که خودشان را از خوابیدن محروم می‌کنند به طور ناخواسته تغیراتی را در هورمون‌های اشتها و گرسنگی خود ایجاد می‌کنند و احتمال پر خوری یا خوردن غذاهای ناسالم را افزایش می‌دهند. نتایج یک تحقیق صورت گرفته در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد بزرگسالانی که در طول شب 5 ساعت یا کمتر می‌خوابند مقدار گرلین (هورمونی که موجب افزایش اشتها می‌شود) بیشتری در بدنشان تولید می‌شود. علاوه بر این هورمون‌های کم کننده اشتها یعنی لپتین کمتری در بدن این افراد تولید می‌شود. طبق اعلام موسسه ملی خواب، متخصصان توصیه می‌کنند که افراد بزرگسال باید شبانه بین 7 تا 8 ساعت بخوابند و بزرگسالان جوان، جوانان، کودکان مدرسه‌ای، پیش دبستانی و نوزادان باید بین 8 تا 17 ساعت در طول شب بخوابند.

2- ورزش کنید

فعالیت‌های فیزیکی روی عملکرد سوخت و ساز تاثیر مستقیم دارند. بنابراین خیلی مهم است که انجام ورزش روزانه را در اولویت کار خود قرار دهید. شاید پیشتر شنیده باشید اما بازهم می‌گوییم که نیازی نیست سخت ورزش کنید. فعالیت‌‌های ورزشی زیادی وجود دارند که می‌توانید روزانه و به طور مرتب انجام دهید مانند ایروبیک، آهسته دویدن، سریع دویدن، پیاده روی، شنا و تنیس. تمام این فعالیت‌ها ضربان قلب شما را افزایش داده و سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد. هیچ مشکلی نیست اگر که برنامه ورزشی خود را چند قسمت کنید، ایده‌آل این است که روزانه 60 دقیقه ورزش کنید اما هر مقداری که باشد بهتر از این است که اصلا ورزش نکنید.

راه های افزایش سوخت و ساز

3- زود از خواب بیدار شوید

آیا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که صبح‌ها قبل از اینکه از خانه بیرون بروید، تنها فرصت انجام یکسری کارهای ضروری را دارید؟ اگر اینچنین است پس احتمالا زمان کافی را برای خوردن صبحانه صرف نمی‌کنید. شاید کمی افراطی به نظر برسد اما صبحانه مهمترین وعده غذایی است و به روند افزایش سوخت و ساز بدن شما کمک زیادی می‌کند. حتی خوردن یک صبحانه سریع و مغذی مانند جو دوسر و یا غلات هم عالی است.

4- بخورید بخورید بخورید

به طور جدی باید 3 وعده غذا خوردن در طول روز را فراموش کنیم. چرا؟ زیرا به سلامتی کلی بدن شما از جمله سوخت و ساز کمک می‌کند. بنابراین سعی کنید در طول روز 5 تا 6 بار وعده‌های غذایی کوچک بخورید. خوردن غذاهای سالم به مقدار 5 بار یا بیشتر در طول روز سوخت و ساز بدن شما را از طریق تولید حجم زیاد انرژی بالا می‌برد. این روش را با خوردن 3 وعده غذا در روز مقایسه کنید. معمولا در این روش بعد از هر وعده غذا احساس خستگی و رخوت می‌کنیم. البته باید در وعده‌های غذایی خود از مواد سالم و مغذی مانند میوه، آجیل و سبزیجات استفاده کنید. افزایش وعده‌های غذایی در طول روز، میزان انرژی مغز شما را نیز افزایش می‌دهد.

راه های افزایش سوخت و ساز

5- بیشتر آب بنوشید

آب یک اکسیر جادویی است. هیچ مقدار کالری نداشته و برای سلامتی بسیار مفید است. اثرات کم آبی به طور بالقوه در اهداف سلامتی ما تاثیر گذار هستند. ساختار فیزیولوژی مغز ما به گونه‌ای است که احساس تشنگی را با احساس گرسنگی نشان داده به طوری که به خوردن غذاهای ناسالم تمایل بیشتری داریم. می‌توانید از این ایده استفاده کنید، دفعه بعدی که ناگهان احساس گرسنگی کردید، بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشید و برای 20 تا 30 دقیقه صبر کنید. اگر هنوز هم احساس گرسنگی می‌کنید، یک وعده غذایی سالم بخورید.

6- غذاهای حاوی کلسیم بخورید

تحقیقات نشان می‌دهد کلسیم می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و در نتیجه باعث کاهش وزن شود. یکی از محققان دانشگاه تنسی می‌گوید: کلسیم در رژیم غذایی پر چرب می‌تواند باعث ایجاد چاقی شود اما تعجب آور است که کلسیم کم چرب می‌تواند به کاهش چربی بدن کمک کند و تاثیر آن خیلی بیشتر از میزان تصور ما است. 

راه های افزایش سوخت و ساز

7- غذاهای تند بخورید

این موضوع برای طرفداران غذاهای تند یک خبر خوب به حساب می‌آید. غذاها و مواد تشکیل دهنده تند می‌توانند سوخت و ساز بدن را بالا ببرند. زمانی که ما غذاهای تند می‌خوریم دمای داخلی بدنمان افزایش پیدا می‌کند. و زمانی که دمای بدنمان افزایش پیدا کند گرمای آن خارج می‌شود. در نتیجه سوخت و ساز بدن بالا رفته و چربی‌های ذخیره شده را به صورت انرژی می‌سوزاند.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان