روستای لسبو

لسبو از دو واژه لس به معنی آرام، ملایم، بو &#۸۲۳۰; به معنای رایحه، عطر با معنی ترکیبی بوی ملایم، رایحه نرم آمده است که به خاطر گل و گیاه معطر مراتع پیرامونش شهرت دارد&#۸۲۳۰;..

لسبو از دو واژه لس به معنی آرام، ملایم، بو … به معنای رایحه، عطر با معنی ترکیبی بوی ملایم، رایحه نرم آمده است که به خاطر گل و گیاه معطر مراتع پیرامونش شهرت دارد…..

لسبو که بیشتر با نام لسپو آمده، نام دیگر لسبو ممکن است از واژه لس = ناز و درخت “نور” مقدس با بوی مِی که آدمی را مست می­کرده و قبل از زرتشت که واژه “له” اجازه و رخصت خواستن شخص کوچکتر از بزرگتر و ” اسبو” از مصدر اسبوتن = اسب دواندن با معنی ترکیبی محل کسب اجازه برای اسب دوانی نیز آورده شده است[1].

[1] صدراشکوری محمدقلی، کتاب سماموس، ص 71 و 72
امروز و گذشته دهکده لسپو

دهکده لسپو در پای شیرکوه است. کوه جورابتو در مشرق، زرینه کوه در مغرب، و کل مازی در دشت جنوب این محل است که راه قزوین از گردنه گَون­کل از اینجا می­گذرد. در پائین دست امام زاده لسپو محلی است که به نام “کَشک دشت” معروف است. اینجا جای شهر قدیم کشک است . هنوز یکی از دروازه­های قزوین بنام دروازه را “کوشک” خوانده می­شود. ساکنان کشک دشمنان دیلمیان بودند زیرا ایشان را به جشنی دعوت کردند و سپس دهکده ایشان را به تاراج دادند و خراب کردند. زنی در مقابل ایشان ایستادگی کرد و جنگی موحش بر پای شد. کشتگان کشک، پائین محلی به نام قبر غلام است به خاک سپرده شدند. این محل در شمال جاده است و دیلمیان در جنوب جاده مدفون گشتند.

لسپو از دهستان اشکور پائین شهرستان رودسر، 63 کیلومتری جنوب رودسر، سر راه عمومی مالرو اشکور به قزوین که بقعه­ای به نام امام زاده قاسم و ابراهیم دارد که بنای آن قدیمی است[1].

1) ستوده منوچهر، کتاب آستارا تا استارآباد، چ اول 1351، چ دوم 1374، جلد دوم، ص 397

به باور نگارنده با توجه به نام گذاری اغلب مناطق با در نظر گرفتن معانی آن و اتفاق حادث در آن مکان، لس در گویش گیلکی کوه نشینان به معنای شل، تنبل و کُند آمده و پو اشاره به سقوط بهمن می­باشد. لازم به توضیح است که با وجود کوه پر برف زرینه کوه حتما مردم این مکان شاهد سقوط بهمن از کوه زرینه بوده­اند و این نام گذاری شاید بدین جهت صورت گرفته باشد. این امکان وجود خواهد داشت که ما لسپو را به معنای مکانی که سقوط بهمن تنبل یا آرام داشته باشیم.

روستای لسبو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان