۸ حقیقتی که باید درباره روغن نارگیل بدانید

شاید شما هم نارگیل را به عنوان اکسیر زندگی و سرچشمه جوانی بدانید اما قبل از اینکه شروع به خرید و استفاده از آن‌ کنید لازم است یکسری حقایق را در مورد آن‌ بدانید پس در ادامه با بنیتا همراه باشید.

شاید شما هم نارگیل را به عنوان اکسیر زندگی و سرچشمه جوانی بدانید اما قبل از اینکه شروع به خرید و استفاده از آن‌ کنید لازم است یکسری حقایق را در مورد آن‌ بدانید پس در ادامه با بنیتا همراه باشید.

1- در مورد چربی روغن نارگیل آگاهی داشته باشید

روغن نارگیلCredit: iStock/joannawnuk

دکتر ادوینا کلارک (Edwina Clark) رئیس تغذیه یک وبسایت سلامتی می‌گوید: باور کنید یا نه اما یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل حاوی 12 گرم چربی اشباع شده بوده که میزان آن نسبت به همین مقدار روغن زیتون، 6 برابر بیشتر است. این مقدار برای بسیاری از افراد خیلی بیشتر از میزان چربی است که باید روزانه استفاده کنند. درست است که انواع چربی‌های اشباع شده باهم یکسان نیستند اما روغن نارگیل حاوی مقدار زیادی اسید لوریک است. این چربی اشباع شده همانند چربی‌های اشباع نشده در بالا بردن کلسترول خوب بدن یعنی HDL بسیار مفید است اما متاسفانه میزان کلسترول بد یعنی LDL و در نهایت کلسترول کل را نیز بالا می‌برد. دکتر کلارک در ادامه می‌گوید: چربی‌های اشباع شده در روغن زیتون و دیگر روغن‌هایی که از سبزیجات به دست می‌آیند میزان LDL و کلسترول کل را پایین می‌آورند.

2- حواستان به استفاده بیش از حد باشد

روغن نارگیلCredit: iStock/tyncho

زمانی که عاشق طعم لذیذ روغن نارگیل شدید ممکن وسوسه شوید از آن به عنوان روغن سرخ کردنی و برای پخت و پز تمام مواد غذایی استفاده کنید. دکتر کلارک می‌گوید: روغن نارگیل عطر و طعم نارگیلی دلپذیری را به نان تست، گرانولا، اسموتی، پاپ کرن و سوپ می‌تواند اضافه کند. اما به یاد داشته باشید که استفاده از آن حتی به مقدار کم نیز می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. به طور کلی روغن زیتون (مخصوصا روغن زیتون فرابکر) و دیگر روغن‌هایی که از سبزیجات به دست می‌آیند مانند کانولا، گلرنگ و آفتابگردان، بهترین انتخاب شما در آشپزخانه هستند. استفاده از روغن نارگیل را به یک تا دو قاشق غذاخوری در روز محدود کنید تا با استفاده کمتر از چربی‌های اشباع شده سلامت قلب خود را تضمین کنید.

3- روغن نارگیل یک غذای کامل نیست

روغن نارگیلCredit: iStock/Ekaterina Minaeva

شاید ندانید اما روغن نارگیل مانند ماهی سالمون یک غذای کامل نیست. هیچ مطالعه یا دلیل علمی وجود ندارد که ثابت کند روغن نارگیل میزان انرژی و ایمنی بدن را افزایش می دهد یا کم کاری تیروئید را درمان می‌کند یا باعث افزایش میزان سیری شده و اشتها را کم می کند. نیکول موریسی (Nicole Morrissey) محقق می‌گوید: روغن نارگیل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان بوده و ریسک ابتلا به بیماری را کم می‌کند. دکتر گری اپلسیس (Gary Appelsies) رئیس بنیاد سالم غذا خوردن می‌گوید: از روغن نارگیل به عنوان معجزه‌ای برای درمان بیماری‌ های قلبی، کاهش وزن، پایین آورنده کلسترول و کم کننده سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر یاد می‌شود. او همچنین می‌گوید روغن نارگیل در درمان بیماری‌های مزمن نیز مفید است اما درمان کاملی نیست.

4- منابع سالم‌تری برای چربی وجود دارند

روغن نارگیلCredit: iStock/morisfoto

در طی دو دهه قبل همه ما بر این باور بودیم که چربی موجود در رژیم غذایی دشمن سلامتی است اما امروزه می‌دانیم که اینطور نیست. ولی به جای روغن نارگیل می‌توانید از منابع روغنی سالم‌تری مانند آجیل‌ها، دانه‌ها و آووکادو در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین دکتر اپلسیس می‌گوید: مزایای استفاده از میوه، سبزیجات تازه و غلات کامل را دست کم نگیرید و پروتئین کم چرب و گیاهی را نیز در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. او همچنین می‌گوید: ترکیبی از تمام این‌ مواد غذایی تاثیر مثبتی را روی سلامتی و بدن شما می‌گذارند.

5- ممکن است روغن نارگیل حاوی چربی ترانس باشد

روغن نارگیلCredit: iStock/filo

هنگام خرید روغن نارگیل به برچسب تغذیه روی آن توجه کنید و مطمئن شوید که حاوی روغن هیدروژنه و نیمه هیدروژنه نباشد زیرا نشان دهنده وجود چربی ترانس در آن است. چربی ترانس به هیچ عنوان در رده‌بندی چربی‌های سالم قرار نمی‌گیرد.

6- روغن نارگیل دارای مزایای شگفت‌آوری است

روغن نارگیلCredit: iStock/LuminaStock

روغن نارگیل در مبارزه با پلاک‌های دندانی بسیار مفید است. دکتر مونیکا آمستردام (Monica Amsterdam) مدیر تغذیه مرکز پزشکی و سلامتی می‌گوید: به این تکنیک، کشیدن روغن گفته می‌شود که در آن از روغن نارگیل استفاده شده و به طور گسترده در طب آیورودا استفاده می‌شود. برای نابود کردن پلاک‌های دندانی روغن نارگیل را به مدت 15 دقیقه در دهان خود بچرخانید بدون اینکه آن را بخورید. اگر این کار را به مدت 30 تا 45 دقیقه انجام دهید نتیجه بهتری می‌گیرید. او می‌گوید: انجام این فرآیند باعث می‌شود تا ویروس، باکتری و مخمر از لای دندان‌های شما خارج شود و به حفظ سلامت دهان و سلامت کلی بدن شما کمک می‌کند. بهترین زمان برای انجام این کار در صبح و قبل از خوردن صبحانه است. می‌توانید از این رازها برای درخشان شدن دندان‌های خود استفاده کنید.

7- ممکن است باعث از دست دادن وزن نشود

روغن نارگیلCredit: iStock/demaerre

اگرچه خوردن روغن نارگیل می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشد اما ممکن است مانند خوردن آووکادو به کاهش وزن شما کمکی نکند. دکتر فرزانه دقیق (Farzaneh Daghigh) استاد بیوشیمی و رئیس کالج علوم گوارش می‌گوید: روغن نارگیل سرشار از کلسترول و چربی اشباع شده اشت به طوری که یک قاشق غذاخوری از آن حاوی 13/6 گرم چربی و 117 گرم کالری است و استفاده بیش از حد از آن کالری زیادی را وارد بدن شما کرده و چربی زیادی را در بدن شما ذخیره می‌کند.

8- با پرداخت بهای سنگینی به شما احساس سیری می‌دهد

روغن نارگیلCredit: iStock/marekuliasz

روغن نارگیل به دلیل چربی زیادی که دارد به گیرنده‌های لپتین شما پیغام سیری می‌دهد و باعث می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنید. اگر این موضوع باعث می‌شود به سراغ کیک و شیرینی بروید خیلی خوب است اما برای کاهش میزان مصرف کالری خوب نیست. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل حاوی 125 کالری انرژی است. اگرچه ممکن است که این کالری مفید باشد اما حقیقت این است که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. اگر می‌خواهید از روغن نارگیل در رژیم غذایی خود استفاده کنید باید میزان استفاده از آن را در دیگر مواد غذایی خود کاهش دهید. زیرا کالری اضافه صرف نظر از منبع آن می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

برای آشنایی بیشتر با خواص روغن نارگیل مقاله "ماسک موی خانگی روغن نارگیل و عسل" را بخوانید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر