چند روش برای جلوگیری از اسراف خوراکی ها

در یک آمار غافلگیرکننده نوشته شده بود که حدود ۴۰ درصد از مواد خوراکی ایالات متحده به جای اینکه بر روی میز شام سرو شوند در داخل سطل زباله‌ها به سر می‌برند و درنتیجه، علاوه بر این که خوراکی‌ها بیهوده تلف می‌شوند بلکه سرمایه‌ها هم در حال هدر رفتن هستند

در یک آمار غافلگیرکننده نوشته شده بود که حدود 40 درصد از مواد خوراکی ایالات متحده به جای اینکه بر روی میز شام سرو شوند در داخل سطل زباله‌ها به سر می‌برند و درنتیجه، علاوه بر این که خوراکی‌ها بیهوده تلف می‌شوند بلکه سرمایه‌ها هم در حال هدر رفتن هستند. حدود 165 میلیارد تن خوراکی سالانه تلف می‌شود و مسئله مهم‌تر از آن فاسد شدن این مواد در داخل زباله‌دانی‌ها است. در حال حاضر زباله جامد یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری‌های آمریکاست. بایستی یاد بگیریم چگونه از هدر دادن مواد غذایی جلوگیری کنیم و از سرمایه‌هایمان محافظت کنیم تا جهان سالم‌تری داشته باشیم. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

 

برای اضافه‌ی غذاها حیاتی دوباره بدهیم

مصرف دوباره غذا

 با تبدیل باقی‌مانده‌ ی خوراکی‌ها به غذاهای جدید طعمی دوباره به آن‌ها بدهید. جوجه‌ را کباب کنید و فردای آن روز از مابقی آن سالاد تهیه کنید در صورتی که تمامی گوشت را مصرف کردید بقیه‌ی مرغ را داخل قابلمه بیندازید و مقداری آب هم داخل قابلمه یا آرام‌پز بریزید، ادویه ترشیجات و سبزیجات لازم را هم اضافه کنید. می‌توانید تکه‌هایی از آن را ههم داخل سوپ بریزید تا به سادگی میان وعده‌ی روزهای دیگر شما فراهم شود. می‌توانید گوشت را با پیاز و آب بجوشانید تا در روزهای آتی از فریزر شده‌ی آن استفاده کنید. اگر چند روز خانه نبودم چه کار کنم؟ بجای اینکه وقتی خسته از سفر برمی‌گردید و با یک یخچال بدبو مواجه شوید و در نهایت هر چی داخلش هست را بیرون بریزید پیشنهاد می‌کنیم کمی غذا در فریزر داشته باشید. کافی است یخ آن آب شود و بعد از گرم کردن دوباره مثل روز اولش قابل مصرف شود.

 

از باقی مانده‌ی سبزیجات برای پرورش سبزیجات‌ جدید استفاده کنید

استفاده دوباره از سبزیجات

می‌توانید میزان هدر رفتنتان را کاهش دهید و خوراکی‌های جدید را با کمترین دورریز مواد غذایی تهیه کنید. در واقع این مواد را به صورت عادی داخل سطل آشغال می‌ریزیم. کاهو، پیاز، بروکلی، کرفس، رازیانه، سیر، کلم، تره و انواع سنبل همه می‌توانند به راحتی با مقدار کمی آب رشد کنند. هسته‌ی میوه‌ها را نگه دارید و یا انتهای سبزیجات را ببرید و داخل کاسه آب بگذارید هر روز آبش را عوض کنید تا تمیز بماند و گیاه بهتر رشد کند. در مورد زائداتی که امکان رشد دوباره ندارند هم روشی وجود دارد؟ البته! ساقه‌ی کلم بروکلی و سیب زمینی سرخ کرده، سوپ و خورش و همچنین برای نوشیدنی‌ها هم می‌توانید از بعضی از آن ها استفاده کنید، مثلا از هسته‌ی آناناس تازه که سخت خورده می‌شود استفاده کنید؛ خرد خردش بکنید و برای افزایش عطر و طعم آب تکه‌ها را داخل بطری بریزید.

 

شام را در بشقاب‌های کوچک سرو کنید

شام

بچه‌ها به هدر دادن غذا معروف هستند و به نظر می‌آید اصطلاحا چشم‌هایشان بزرگتر از معده‌شان هست! اگر آن‌ها سعی کنند قسمت‌های غذا را بر روی بشقاب به حالت تپه دربیاورند بدین معنی است که از خوردن غذا سیر شده‌اند برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنیم غذا را بر روی بشقاب‌های کوچک بریزید. این کار برای بچه‌ها بهتر جواب می‌دهد زمانی که غذا بر روی بشقاب‌های کوچک سرو می‌شود آن‌ها بیشتر ترغیب می‌شوند تا همه‌ی غذا را بخورند. این حقه برای بزرگ‌ترها هم قابل استفاده است چون باعث می‌شود کمتر غذا بخورند و خودشان را در برابر پرخوری کنترل کنند.

 

غذاهایتان را دو برابر بپزید

پخت غذا

اگر شما سبزی خرد می‌کنید کاهو می‌شویید و پاستا درست می‌کنید چرا کمی بیشتر برای ناهار و دیگر وعده‌ها نمی‌پزید؟ به نظرتان برای باقی پیاز نصف شده و یا برگ‌های کاهو‌ی استفاده نشده چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر سریعا از آنها استفاده نکنید و زمان استفاده از آن‌ها را چند روز به تعویق بیندازیدُ در نهایت مواد اضافی شما چه می‌شوند؟ طمع و مزه‌ی جدیدی پیدا می‌کنند و می‌توانید همراه با فلفل، زنجبیل و سس سویا استفاده کنید.

 

مواد غذایی را هدر ندهید

آشپزی بهینه

آیا هنوز نفهمیده‌اید که باید چه کار کنید؟  هر ماده‌ای که مصرف می‌کنید روشی برای استفاده از آن پیدا کنید. از ریشه‌های مواد غذایی گرفته تا حتی نان بیات. سر آشپز (Silvia Baldini) برنده‌ی مسابقه (Chopped) در شبکه‌ی غذایی سفارش می‌کند که از زائدات سبزیجات برای تهیه ‌ی غذاهای متنوعی استفاده کنید مثلا می‌توانید از گوشت برای پختن املت استفاده کنید یا می‌توانید شیرینی‌های رولتی بیات را برای تولید پودینگ نان استفاده کنید یا اینکه آن‌ها را به‌صورت خرد خرد مصرف کنید. وقتی از فکرتان استفاده می‌کنید ناممکن‌ها ممکن می‌شوند و راه‌های جدید برای استفاده و کاهش دورریز مواد آشپزخانه پیدا می‌شوند.

 

خوراکی‌هایتان را دوباره به یخچال برگردانید

بازکرداندن خواکی به یخچال

(Sonali Ruder) پزشک حوزه‌ی مواد غذایی، آشپز و نویسنده‌ی کتاب «رژیم ماست یونانی» شیوه‌های جدیدی را درباره‌ی روش‌های طبیعی کاهش وزن ارائه داد، او   در مدرسه آشپزی تحصیل کرد و در اولین قدم کار نهایی را انجام داد. آسان‌ترین راه برای شروع کار این است که یخچالتان را مرتب کنید که برای کاهش هدر رفت غذا بسیار موثر است. همچنین از بیماری‌های احتمالی هم جلوگیری می‌کند. وقتی که یک شیر پاکتی می‌خرید شیر تازه را در قسمت عقب یخچال بگذارید و شیر کهنه را جلوتر بیاورید تا قبل از اینکه تاریخ انقضایش تمام شود مصرف شود. به جای اینکه مواد تازه را در کشوی یخچال پنهان کنید آن‌ها را در قفسه‌های یخچال بگزارید تا جلوی چشم باشند و فراموشمان نشود که از آن‌ها استفاده کنیم.

 

مثل اروپایی‌ها خرید کنید

خرید بهینه

دلایل متعددی وجود دارد که چرا مقدار دورریز غذا در آمریکا نسبت به اروپا بیشتر است. مردم اروپا عموما از یخچال‌های کوچکتری استفاده می‌کنند چون فضای کمتری درون آشپزخانه‌های آن‌ها وجود دارد؛ علاوه بر این‌ها به راحتی می‌توانید همه روزه خوراکی‌های تازه را از سوپر مارکت‌های اطراف تهیه کنید. (Roland) و (Galina Denzel) نویسندگان کتاب «خوب بخورید خوب تحرک داشته باشید و خوب زندگی کنید»، 52 روش برای احساس بهتر در طول هفته بیان می‌کنند؛ به جای اینکه بگذارید مواد در یخچال گندیده شوند بیشتر خرید کنید. به نظر کمی برخلاف گفته‌هایمان می‌آید ولی خرید خوراکی‌های مورد نیاز برای چند روز آینده خیلی بهتر است تا اینکه مواد در داخل یخچال انباشته ‌شوند. در مقابل وقتی حجم زیادی از مواد درون یخچال است پشت سر هم چیده می‌شوند در نهایت فراموش می‌شوند و در نهایت گندیده می‌شوند. اگر فاصله شما با مرکز خرید کم است پیشنهاد می‌کنیم هر روز خرید کنید؛ و تنها چیزهایی را بخرید که می‌توانید تا خانه حمل کنید. اگر هر روز یا هر دو روز یک‌بار خرید کنید مطمئنا از چیزهایی که می‌خورید لذت خواهید برد.

 

از نشانه‌گذاری مواد برای مدیریت انبار خود بهره بگیرید

مدیریت انبار غذا

همه‌ی ما ضرب‌المثل «شنیدن کی بود مانند دیدن» را شنیده‌ایم این سخن در مورد مواد غذایی هم صدق می‌کند. اگر ما ندانیم که این مواد چه ارزشی دارند شاید به سادگی آن‌ها را داخل سطل آشغال بیندازیم. (Alison Massey) مدیر آموزش‌های دیابتی در مرکز (Mercy Medical) در شهر بالتیمور می‌گوید هر هفته قبل از اینکه لیست زباله‌های خود را چک کنید حدود 10 تا 20 دقیقه وقت بگذارید و برنامه‌ای برای تمیز کردن یخچال و سروسامان دادن به انبار بریزید. روش موردعلاقه‌ی ایشان برای سازماندهی، قفسه بندی است با قفسه بندی ماکارونی‌ها، حبوبات، تنقلات و ... می‌توانید آن‌ها را برچسب گذاری کنید. درباره‌ی روش‌های مدیریت انباری‌ هم بیشتر مطالعه کنید.

 

به زشت بودنش توجه نکنید

مصرف میوه

در مورد ظاهر میوه‌ها قضاوت نکنید. در بازار کشاورزان میوه‌هایی که اندکی لهیدگی یا کمی قیافه‌ی عادی نداشته باشند درجه‌ی دو به حساب می‌آیند اما آن‌ها هنوز خوشمزه هستند. آن‌ها هرگز در ظرف میوه مشاهده نمی‌شوند و همچنین قیمت آن‌ها نسبتا ارزان است. آن‌ها وقتی از مزرعه چیده می‌شوند به همان تازگی و طعمی هستند که شما آن‌ها را در آبمیوه، سوپ و خورش مشاهده می‌کنید. میوه‌هایی که له شده‌اند و بیش از حد رسیده‌اند گزینه‌ی مناسبی برای تهیه‌ی سس، کیک، تارت و ... هستند. برای مثال موزهایی که رنگشان قهوه‌ای می‌شود را می‌توان در فریزر نگهداری کرد تا در روزهای آتی برای تهیه‌ی انواع نان استفاده شوند. میوه‌های بسیار رسیده را همچنین می‌توان برای تهیه‌ی سالادهایی خوشمزه استفاده کرد. کافی است این میوه‌ها را با خوراکی‌های دیگر مثل روغن زیتون یا با یک قاشق غذاخوری سرکه و یا با ترشیجات و سبزیجات مورد علاقه‌تان مخلوط و سپس میل کنید.

 می‌توانید یک سری هم به "60 راه ساده برای بهتر کردن زندگی در 100 روز [قسمت دوم]" بزنید.

 

 


 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان