آموزش چینش درست مواد غذایی در یخچال برای تازه تر نگه‌داشتن آن ها و مصرف کمتر برق

یک یخچال شلوغ زمانی که می‌خواهیم غذایی درست کنیم، کار پیدا کردن مواد داخل آن را برایمان سخت تر می‌کند، چه بسا رد پای پسماند غذاها و یا چند نوع غذا و میوه فاسد شده هم در آن دیده بشود. همچنین در جای دادن مواد غذایی جدید هم دچار مشکل می‌شویم. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا یک راه درست انجام این کار را به شما نشان دهیم.

یک یخچال شلوغ زمانی که می‌خواهیم غذایی درست کنیم، کار پیدا کردن مواد داخل آن را برایمان سخت تر می‌کند، چه بسا رد پای پسماند غذاها و یا چند نوع غذا و میوه فاسد شده هم در آن دیده بشود. همچنین در جای دادن مواد غذایی جدید هم دچار مشکل می‌شویم. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا یک راه درست انجام این کار را به شما نشان دهیم.

در یخچال را باز می کنید و هرچه دم دستتان رسید را در آن می گذارید. طبیعی است که این راحت ترین کاری است که می توانید انجام دهید اما با این روش، هم یخچالتان همیشه بی نظم است و پیدا کردن مواد غذایی در آن سخت می شود و هم نمی توانید از حداکثر امکانات یخچال برای نگهداری مواد استفاده کنید و مواد غذایی زودتر خراب می شوند.استفاده از یخچال مثل هر وسیله دیگری تکنیک های مخصوص به خود را دارد، تکنیک هایی که باعث می شود توانایی یخچال شما بیش تر از چیزی باشد که همیشه بوده...

بسیاری از زنان خانه‌دار از کمبود فضای یخچال یا فریزشان گلایه می‌کنند و در فکر خرید یک مدل بزرگ‌تر از آن هستند؛ اگر شما چنین عقیده‌ای دارید بهتر است دست نگهدارید و با ما همراه باشید تا متوجه بشوید که مشکل کمبود فضای یخچالتان از خود شماست.

یخچال فقط گنجه‌ای برای نگهداری مواد غذائی نیست، بلکه یک تکنولوژی با کیفیتِ بالا برای نگهداری مواد غذائی، چاشنی‌ها و غذاهای بسته‌بندی شده و تنقلاتِ مورد علاقه‌تان است. یخچال و فریزر نه‌تنها باید دارای محفظه‌های مختلف برای نگهداری از مواد غذائی باشند بلکه باید دارای درجات دمای متفاوت در نقاط مختلف نیز باشد.

در اینجا ما نکاتی را برای بهبود استفاده از فضاهای درون یخچال و فریزر و کمک به مصرف بهینه از آن و نیز کاهش مصرف برق به شما یادآور می‌شویم.

خنک کردن

برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و سایر میکروب‌هایی که می‌توانند باعث بیماری‌زائی شوند، باید مواد غذائی را در دمای

پائین نگهداری کرد؛ این دما در یخچال 40 درجه فارنهایت یا حدود 4 درجه سانتی‌گراد و دمای فریزر، صفر درجه فارنهایت معادل منفی 17 درجه سانتی‌گراد است.

شمای کلی پیشنهادی برای استفاده بهینه از فضای یخچال

فریزر

فریزر برای نگهداری موادی است که در حالت غیر از منجمدُ گندیده می‌شوند. نکته مهم این است که بجای استفاده از قالب‌های شیشه‌ای بهتر است از کیسه فریزر برای نگهداری مواد غذائی در فریزر استفاده کنید زیرا هم فضای کمتری اشغال می‌کند و هم باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود.

درها

درها معمولاً درجه حرارت بیشتری نسبت به سایر نقاط یخچال دارند پس بهتر است از درها برای نگهداری مواد غذائی که مقاومت بیشتری در مقابل خراب شدن دارند مانند ادویه‌ها، چاشنی‌ها و آبمیوه‌ها و یا موادی که حساسیت کمتری به درجه حرارت دارند استفاده کنید. تخم مرغ و لبنیات نیز بهتر است در درب یخچال نگهداری نشوند زیرا درب یخچال به دلیل بازو بسته شدن مداوم دارای درجه حرارت بالاتری است.

طبقه‌های بالا

معمولاً طبقات بالای یخچال دارای درجه حرارت ثابت هستند درحالی‌که طبقات پایین‌تر سردتر هستند. در نتیجه می‌توانید مواد غذائی که نیاز به پخته شدن ندارند مانند مواد غذائی آماده، نوشیدنی‌ها، باقیمانده مواد غذائی و مواد گوشتی را در این قسمت قرار دهید. در مورد گیاهان نیز می‌توانید از یک گلدان شیشه‌ای حاوی مقدار کمی آب و یک کیسه پلاستیکی برای پوشاندن روی آن استفاده کنید.

طبقات پائین

طبقات پائین بهترین مکان برای نگهداری گوشت خام، تخم مرغ، فراورده‌های دریایی و سایر مواد غذائی که باید در سردترین دما نگهداری شوند را دارا است. برای جلوگیری از انتقال و گسترش باکتری‌های موجود در گوشت خام به مواد دیگر بهتر است آن‌ها را در بخش مجزایی قرار دهید؛ آن‌ها را در بسته بندی‌های اصلی خود نگهداری کنید.

کشوهای شفاف

کشوها یا همان جامیوه‌ای بهترین مکان برای نگهداری میوه‌ها و سبزیجات به دلیل نگه‌داشتن دما در شرایط مرطوب هستند؛ اما میوه‌ها را به‌طور جداگانه قرار دهید زیرا میوه‌هایی مانند سیب، هلو، گلابی و طالبی، تولید گاز اتیلن می‌کنند که این گاز باعث گندیده شدن هرچه سریع‌تر میوه‌ها شده و چنانچه این میوه‌ها در مجاورت میوه‌ها و سبزیجات دیگر قرار گیرند باعث گندیده شدن میوه‌ها و زرد شدن سبزیجات در فاصله زمانی کوتاهی می‌شوند.

بالای یخچال

این قسمت را از نان و بطری و انواع مواد غذائی انباشته نکنید؛ زیرا برای تنظیم درجه حرارت سرد داخل، سیستم تنظیم دما در بیرون از یخچال قرار دارد در نتیجه دمای اطراف یخچال از جمله بالای آن و کابینت‌های اطراف بالاتر از نقاط دیگر آشپزخانه است و این به رشد بیشتر باکتری‌ها و مخمرها کمک کرده و باعث کپک زدن نان و سایر مواد غذایی می‌شود.

درون یخچال یا بیرون از آن

بعضی مواد غذایی نیازی به قرار گرفتن در درون یخچال ندارند؛ به‌عنوان مثال گوجه فرنگی را می‌توانید در دمای اتاق نگهداری کنید زیرا دمای یخچال باعث لکه شدن و تغییر بوی گوجه فرنگی می‌شود. پیاز، کدو و سیب‌ زمینی نیز نیاز به یک محیط خنک با رطوبت کم دارند؛ در نتیجه شما می‌توانید آن‌ها را در کشویی تاریک یا جایی بیرون از یخچال قرار دهید.

منطقه خاکستری

این منطقه مخصوص نگهداری موادی است که برای حفظ حداکثر طراوت حتماً باید در یخچال نگهداری شوند. موادی مانند آرد، آجیل، کره‌های مغزدار در این دسته قرار می‌گیرند. همچنین روغن‌های کم‌چرب مانند روغن کانولا، روغن آفتابگردان و روغن زیتون چنانچه برای مدت طولانی استفاده نشوند بهتر است در یخچال نگهداری شوند تا طعم و بوی آن‌ها تغییر نکند.

مواد غذایی را دسته بندی کنید. بسته به آشپزخانه و وسایل تان، ممکن است دسته بندی های مختلفی داشته باشید، اما این دسته بندی کلی را در نظر داشته باشید:

میوه ها: رطوبت کمتری نسبت به سبزیجات می خواهند و البته بعضی میوه ها را نمی توان به خوبی داخل یخچال نگه داشت، مثل موز.

سبزیجات: معمولا در کشوهای دردار نگه داشته می شوند، چرا که نیاز به رطوبت دارند. در مورد قارچ اینطور نیست، چرا که رطوبت زیاد آن را لزج می کند.

گوشت قرمز، ماهی و مرغ: همیشه در قسمتی جدا و یا در قفسه پایینی باشد، تا خونابه و یا مواد داخل آن، به قسمت های دیگر سرریز نشود.

تخم مرغ و لبنیات

پسمانده‌ها و غذاهای آماده: این قسمت شامل شیشه‌های باز شده مربا، ترشی و کنسرو یا ژله نیز می‌شود.

می‌توانید روی قسمت های مختلفی که تقسیم بندی کردید، برچسب بزنید تا یادتان بماند که هر بخش، مربوط به قرار دادن کدام گروه از مواد غذایی است و البته دیگر افراد خانواده هم مجبور شوند که اگر شما در خانه نبودید، وسایل را همانطور در قسمت های خودشان قرار دهند. از لحاظ علمی ثابت شده که مکان هایی از یخچال، برای سرمای بهینه موثرتر هستند. مکان بهینه ی دقیق برای غذاها، وابسته به نوع یخچال است، اما در کل، درب یخچال گرم ترین فضاست و البته هوای گرم، وقتی در را باز می کنید، بیشتر به موادی که داخل درب یخچال قرار دارند، می رسد. لذا باید مواد مقاوم تری را مثل ادویه جات و یا بطری های آب را در آنجا قرار داد. قفسه های نزدیک به فریزر سردترین قسمت است. البته علاوه بر برچسب می توانید فضاهایی را خودتان به یخچال اضافه کنید و یا داخل ظرف هایی مخصوص، اضافات مواد را بریزید.

می توانید یک سری هم به " 5 میوه پاییزی که بدن شما را سم زدایی می کنند" بزنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان