۵ غذایی که از شما در برابر آلودگی هوا محافظت می ‌کنند

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که سالانه ۷ میلیون نفر جان خود را در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که سالانه 7 میلیون نفر جان خود را در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند. پوشش اخبار مربوط به مسائل آلودگی هوا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در نتیجه، آگاهی بیشتر از تاثیرات آلودگی هوا می‌تواند روی سلامتی شما و عزیزانتان نیز تاثیر بگذارد. در گذشته مشکل آلودگی هوا فقط مختص کشورهای در حال توسعه بود اما امروزه به یک مشکل جهانی تبدیل شده است به طوری که حتی در مناطق ایمن از نظر آلودگی هم بعضی موقعیت‌های شغلی افراد آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. به عنوان مثال کارگران بارانداز، رانندگان کامیون و دیگر کارگرانی که به طور مرتب در سطح بالایی از گازهای گلخانه‌ای دیزل فعالیت می‌کنند، بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری‌های تنفسی هستند.

آلودگی هواCredit: Cambridgemask

چگونه آلودگی هوا باعث ابتلا به بیماری می‌شود؟

زمانی که شما در هوای آلوده تنفس می‌کنید، ذرات و دیگر آلاینده‌ها وارد دستگاه تنفس شما شده و باعث التهاب دیواره لوله‌های برونش و ریه‌ می‌شوند. همین امر موجب بروز بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس، سرفه و دیگر مشکلات تنفسی می‌شود. اگر هرگونه مشکلات قلبی و تنفسی دارید قرار گرفتن در آلودگی هوا، حالتان را بدتر می‌کند. رعایت یکسری نکات مانند استفاده از ماسک‌های مخصوص می‌تواند تا حدودی شما را در برابر ذرات آلاینده محافظت کند. همچنین خوردن یکسری مواد غذایی در هنگام آلودگی شدید هوا، به بازیابی بدن شما کمک می کند. بنابراین می‌توانید با خوردن غذای درست و مناسب از خودتان در برابر بیماری‌های ذکر شده محافظت کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که غذاهای حاوی ویتامین C و E در تمیز کردن سیستم بدنتان به شما کمک می‌کنند. این غذاهای چون حاوی آنتی اکسیدان هستند دارای خواص ضد التهابی بوده و مجاری تنفسی شما را تمیز می‌کنند. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا با 5 ماده غذایی مفید برای از بین بردن تاثیرات آلودگی هوا و خواصشان بیشتر آشنا شوید.

1- روغن زیتون

روغن زیتونCredit: Cambridgemask

ویتامین E موجود در روغن زیتون عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد. همچنین اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون برای کاهش التهاب بسیار مفید هستند. بهترین راه برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده را از روغن زیتون ببرید این است که آن را در سالادتان بریزید زیرا گرمای ناشی از پخت و پز می‌تواند ترکیبات شیمیایی آن را به هم ریخته و باعث از دست رفتن خواص مفید آن شود.

2- دانه کتان

دانه کتانCredit: Cambridgemask

دانه کتان سرشار از فیتواستروژن و اسید چرب امگا-3 است. فیتواستروژن دارای خواص آنتی اکسیدان بوده و برای کاهش علائم آسم و دیگر واکنش‌های ناشی از آلرژی مفید است. می‌توانید دانه کتان را به صورت روزانه در اسموتی، سالاد یا غذاهای پخته شده بریزید.

3- آووکادو

آووکادوCredit: Cambridgemask

مطالعات گروه تحقیقاتی زیست محیطی دانشگاه لندن، تحقیقی روی تاثیرات ویتامین E در کاهش تاثیر آلودگی هوا روی ریه‌ها انجام داده است. نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد مصرف ویتامین E به افرادی که دارای مشکلات ریوی هستند مانند افراد مبتلا به آسم کمک می‌کند تا بتوانند در مقابله با تاثیر نوع خاصی از ذرات آلاینده مقابله کنند. غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج سرشار از ویتامین E هستند.

4- بروکلی

بروکلیCredit: Cambridgemask

نتیجه یک مطالعه بالینی 12 هفته‌ای صورت گرفته توسط دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد افرادی که کلم بروکلی می‌خورند می‌توانند سموم مرتبط با آلودگی لایه ازون و ذرات معلق را دفع کنند. علت این موضوع این است که بروکلی حاوی سولفورافان یعنی نوعی ترکیب ضد سرطانی است. برای رسیدن به این نتیجه محققان به گروهی از داوطلبان یک نوشیدنی حاوی آب، آبلیمو، آناناس و پودر جوانه بروکلی دادند و ترکیبات نوشیدنی گروه دیگر، شمال همین مواد بود اما بدون پودر جوانه بروکلی. گروهی که داخل نوشیدنی‌شان پودر جوانه بروکلی قرار داشت توانستند مقداری بیشتری از عامل سرطان یعنی بنزن و عامل تحریک ریه یعنی اکرولین را دفع کنند. علاوه بر کلم بروکلی، دیگر کلم‌ها نیز در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان بسیار مفید هستند.

5- گوجه فرنگی

گوجه فرنگیCredit: Cambridgemask

رژیم غذاییتان باید شامل مقدار زیادی گوجه فرنگی باشد زیرا حاوی مقدار زیادی لیکوپن یا آنتی اکسیدن محافظ در برابر بیماری‌های تنفسی هستند.

 

چرا باید با غذا خوردن در برابر آلودگی هوا مقاومت کنیم؟

احتمالا می‌دانید که برای حفظ سلامتی و تناسب اندام باید غذاهای سالم بخورید. اما چیزی که شاید ندانید این است که آنتی اکسیدان موجود در میوه‌ها به شما در راحت نفس کشیدن کمک می‌کند. استفاده از میوه‌ها برای جلوگیری از تاثیرات آلودگی هوا نه تنها ساده و مطمئن است بلکه از نظر اقتصادی نیز به صرفه است. در حالی که سازمان‌های دولتی و زیست محیطی مشغول رفع مشکلات آلودگی هوا هستند، شما نیز می‌توانید با خوردن غذاهای سالم به بهبود عملکرد بدنتان کمک کنید. به علاوه یک سالاد حاوی آووکادو، بروکلی، گوجه فرنگی، دانه کتان و روغن زیتون یک شام فوق‌العاده خوشمزه و مفید خواهد بود.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان