ماهان شبکه ایرانیان

آیا بیماری ها ودردها امتحان الهی است؟وآیا باید شامل من که به نظرخودم بنده صالح خدا هستم بشود؟

زندگی بر محور چهار چرخ( ایمان و اعتقاد – عمل صالح – قدرت اراده و انتخاب – و شوق و امید ) می گردد.

آیا بیماری ها ودردها امتحان الهی است؟وآیا باید شامل من که به نظرخودم بنده صالح خدا هستم بشود؟

زندگی بر محور چهار چرخ( ایمان و اعتقاد – عمل صالح – قدرت اراده و انتخاب – و شوق و امید ) می گردد. (1) اگر یکی از چرخ ها خراب یا پنچر شود ماشین زندگی متوقف می شود. و زندگی مفهوم حقیقی خود را از دست می دهد. پس  هر گز اجازه ندهید و نگذارید حتی سنگین ترین و سهمگین ترین سختی ها و مشکلات  به  هیچکدام از چرخ های چهارگانه زندگی لطمه ای وارد کند.

قلب تان مرکز ایمان به خدا و عشق به اولیا و ائمه اطهار(ع) است. کسی که چنین قلبی دارد شأن و شخصیتش فراتر از آن است که سختی ها بتواند بذر تلخ نا امیدی را در سر زمین زیبای دِلش برویاند.

عزیز گرامی!  این تنها شما نیستید که در زندگی و در دوران جوانی با رنج و مشکلات دست و پنجه نرم می کنید، همه خوبان و پاکان دنیا کم و بیش، هر یک به گونه ای با سختی ها و مشکلات و گرفتاری های جسمی ، مالی، خانوادگی ، و... به صورت فردی و یا جمعی مواجه می شوند.  

طلایی قیمتش بیشتر است  که عیار خالص آن بیشتر باشد، و عیار خالصی طلا هنگامی بیشتر می شود که در کوره آتش، بیشتر حرارت را تحمل کرده باشد. کسانی که در کوره  دنیا، آتش و حرارت رنج و مشکلات بیشتری را تحمل کرده اند، ارزش و بهای بیشتری پیدا کرده اند. راز این که چرا انسان های فاسد و مفسد، و هرزه و لابالی کمتر با سختی و مشکلات مواجه می شوند، این است که خداوند آنان را به خاطر کثرت طغیان گری و معصیت دوست شان ندارد ، از این رو نظر لطف و رحمت خویش را از آنان برداشته و آنان را در دامان شیطان رها کرده است، اما مؤمنان پاک را چون دوست دارد، آنان را با انواع وسایل امتحان می کند، و با رنج و مشکلات مواجه می سازد، تا گوهرهای وجودشان شکوفا شود.  

نگاهی به زندگی انبیا و اولیای الهی نشان می دهد که زندگی این گل‏های سر سبد آفرینش نیز با انواع ناملایمات، درد ها و بیماری ها، رنج‏ها و مشکلات، تهمت ها و نسبت های نا روا  قرین بود. شیرین ترین دوران جوانی حضرت موسی (ع) به در بدری و کوچ از این شهر و آبادی به آن آبادی و سرانجام نوکری و چوپانی گذشت. داستان بیماری طاقت فرسای حضرت ایوب پیامبر (ع) را شنیده ای؟! آیا می دانی که سر یحیای پیامبر (ع) را چگونه از  تنش جدا کردند ؟ و ارّه ای بر فرق پدرش حضرت زکریا گذاشتند، و با اره بدن مبارکش را از فرق سر دو نیمه کردند؟ آیا از بی خانمانی و خانه به دوشی و گرفتاری ها و رنج های حضرت عیسی (ع) و سر انجام می خواستند او به دار (صلیب) بکشند، با خبر هستی؟ مگر از ظلم و ستم ها، و رنج و مشکلاتی که امیرالمؤمنین (ع) و فاطمه دختر پیامبر(س) تحمل کردند، اطلاع نداری؟ مگر از مصیبت ها و رنج های امام حسن(ع) و امام حسین (ع) و اهل بیت او ، و از زندان ها و مشکلاتی که سایر ائمه اطهار (ع) تحمل کردند، اطلاع نداری؟ و آیا می دانی رنج و مصیبت های  گُل سر سبد خلقت خدا یعنی پیامبر اسلام(ص) به تنهایی از همه  انبیا بیشتر بود؟ چنان که خود فرمود: ما أوذی نبی مثل ما أوذیت‏(1) هیچ پیغمبری همانند من اذیت نشد.       آن اذیتها که شد وارد بمن             کس نداند جز خدای ذو المنن‏

 می دانید چرا ؟

هر که در این درگه مقرب تر است            جام بلا بیشترش می دهند.

چون همان گونه که یک دانه وقتی در دل خاک قرار می گیرد، برای این که به درخت تنومند و با ثمر تبدیل شود،باید مدت ها رنج و سختی ،گرما و سرما را تحمل نماید،  حیات طیبه انسان نیز در مزرعه دنیا  از یک سو با ایمان و عمل صالح به دست می آید چنان که آیه 97 سوره نحل این حقیقت را باگو می کند، و از سویی دیگر با تحمل سختی ها و رنج ها و بلاها است که بستر برای به دست آوردن حیات طیبه، و نیل به مقام قرب الهی، و زمینه برای ملاقات معنوی خدا، فراهم می شود. چنان که قرآن کریم می فرماید: یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ(2) ای انسان! تو با تلاش و تحمل  رنج و مشقت به سوی پروردگارت می روی، و او را ملاقات می کنی.  خوشا به حال کسانی که تا پایان آزمون های رنج و مشقت های دنیا، نه تنها بر ایمان و اعتقادات خود ثابت قدم، استوار و صبور باقی ماندند، بلکه رنج و مشقت ها هر چی بیشتر شد، آنان آبدیده تر، مقاوم تر، و امیدوارتر گشتند. داستان رنج های پیوسته حضرت ابراهیم (ع) را خوانده ای؟ که از هنگام تولد نه تنها از داشتن پدر محروم بود، بلکه مادرش نیز از ترس اهریمنان نمرودی بچه شیخوارش را در دامان کوه و در غاری گذاشته بود، گاهی جهت شیر دادن مخفیانه نزد او می رفت، او هر چی بزرگتر می شد، رنج و مشقت هایش نیز همراهش بزرگتر می شدند، تا جایی که خداوند از امتحانات سختی که ابراهیم پشت سر گذاشت، به بلا و ابتلا تعبیر می کند.(3)

و آیا می دانی که تا زمانی که ابراهیم (ع) از آن آزمون های بلا خیز موفق بیرون نیامده بود، حیات طیبه امامت را خداوند به او عرضه نکرد؟ (4)  

به هر حال مشکلات و سختی ها یی که متوجه مؤمنان می شود، می تواند معلول عوامل مختلفی باشد که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

1- گاهی لطف و رحمت های الهی به بندگان خوب و شایسته با لباس سختی و مشکلات، ظاهر می شود. همان گونه که بچه با همه عشق و علاقه ای که به بازی دارد والدین دلسوزش صلاح و خیر بچه را در مدرسه رفتن و تحمل برخی سختی ها و مشکلات می بیند و او را به مدرسه می فرستد.

2- گاهی سختی و مشکلات عرصه آزمون الهی است تا انسان در کوره آزمایشات ماهیت و میزان ایمان و صبر و استقامت خویش را را ارزیابی کند و از این راه ضعف و عیب های خویش را متوجه شود و در صدد رفع آن بر آید. چنان که می فرماید: شما را به ترس و گرسنگی و بینوایی و بیماری و نقصان در مال و جان و ثمرات می‌‌ آزماییم و صابران را بشارت ده". (5)

3- گاهی میدان مشکلات و سختی ها، باشگاه سازندگی روح انسان و میدان تقویت اراده و قدرت تصمیم گیری و انتخابگری است. همانگونه که طلای خالص نیاز به درجه حرارت بیشتر دارد. هر چه آتش داغ تر و درجه حرارت بیشتر باشد عیار خالصی آن بالاتر می رود هر چه انسان در پیشگاه خدا محبوب تر و مقرب تر باشد سختی و مشکلاتش نیز زیاد تر است.

4- گاهی سختی ها مقدمه برای جلو گیری از  خطرات بزرگتری است که انسان از آن آگاهی ندارد.

5- گاهی نیز مشکلات عامل ترفیع مقام و منزلت در نزد خدا است.

 مهم چگونگی برخورد و رویارویی ما با مشکلات است.

از دعا و پی گیری درمانی نا امید نشوید، ان شاءالله خداوند شفای عاجل عنایتتان کند. 

پی نوشت ها:

1. محدث اربلی، کشف الغمه، ناشر: بنی هاشمی، ص 537.

2. انفطار (82)، آیه 6.

3. بقره (2)، آیه 124.

4. همان.

5. همان، آیه 155.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان