قرآن، کلام حق، اعجاز حضرت محمد مصطفی (ص) و سرمایه معنوی مسلمانان است، قرآن، بهترین وسیله شناخت خداوند است. قرآن، سخن آرامش بخش الهی در گستره هستی است. قرآن، منبع تمام دانشهای بشری است. کتابی است که انسان را از خاک به افلاک میرساند و روح آدمی را به عالم قدس و ملکوت میبرد؛ ولی ما از این ودیعه الهی، به شایستگی استفاده نمیکنیم.
قرآن در میان ما مهجور گشته است، چنان که در قرآن کریم نیز از زبان رسول اکرم(ص) میخوانیم: یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا(1) پروردگارا! قوم من قرآن را کنار گذاشتند و از آن دوری جستند.
روزها، ماهها و سالها میگذرد و عدهای حتی آیهای از قرآن را قرائت نمیکنند و کاربرد قرآن برای آنها منحصر است در زینت بخشی سفره عقد، بدرقه مسافر، ورود به خانه جدید، بوسیدن و استخاره کردن، سوگند خوردن و به سر گرفتن قرآن در شبهای احیاء.هرکس خارج از وقت اذان، صدای تلاوت قرآن را بشنود، تصور می کند کسی از دنیا رفته و برای او مراسم ختم گرفته اند! در حقیقت خیلی از مواقع، خواندن قرآن در نزد عموم یادآور مرگ است، چرا که وقتی مردم عزیزی از دست میدهند، با تدارک حجله و گذاشتن نوار قرآن از طریق بلندگو، حزن و اندوه خود را ابراز می دارنداز سوی دیگر، بعضی افراد مقید به قرائت قرآن هستند و از این نظر، با قرآن در ارتباطند، ولی هیچگاه در صدد درک مفاهیم آیات قرآن برنمیآیند. اینان که هدف اصلیشان کسب ثواب است، پیوسته الفاظ قرآن را به زبان میآورند، بدون آنکه معنای آنچه را میخوانند بفهمند. عدهای نیز قر ان را میخوانند و در فهم معانی آن میکوشند، ولی در عمل به آیات قرآن، سست و بیتوفیقند و در این میان، تنها اندکی از انسانها هستند که مفاهیم و معانی قرآن را درک و همواره آن را تلاوت میکنند و با عمل به آیههای آن، سرنوشت سعادت باری را برای دنیا و آخرت خود رقم میزنند.بعد از این مقدمه کوتاه سؤال اینجاست که چرا چنین کتاب محبوبی مهجور مانده و در زندگی ما کم رنگ شده ؟ و راه کار جلوگیری چیست؟ در ذیل به برخی عوامل آن اشاره می کنیم :
1- نگرش تک بعدی به قرآن: برخی با نگرش تک بعدی به قرآن، گمان کردهاند که قرآن مجموعهای از احکام فردی و توصیههای اخلاقی است که پیروانش را به یک سری توصیههای اخلاقی، عبادی و فردی دعوت نموده است. غافل از آن که قرآن در زمینههای گوناگون از جمله مباحث اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، حکومتی، تربیتی، جامعه شناسی، فقهی، اقتصادی و ... دستور العمل های لازم را به پیروان خود ارائه نموده است و این نگاه تک بعدی به قرآن، یکی از عوامل مهم مهجوریت آنست.
2- عدم آشنایی عمومی با معارف و آموزه های قرآنی
3- آموزش نادرست یا ناکافی تعلیمات قرآنی
4- انحصار عملی در استفاده از قرآن در مراسمات ختم و مسابقات قرآنی و ...
راههای جلوگیری از مهجوریت قرآن:
1- آشنایی با معارف و آموزه های قرآنی و ترویج صحیح آن:
باور این مطلب، اولین قدم در راه مهجوریت زدایی از این تحفه آسمانی است. برای رسیدن به چنین باوری هم لازم است که معارف قرآنی توسط قرآن پژوهان و حاملان و عاملان به آن، در سطح جامعه منتشر شود و عموم افراد را با فرهنگ و معارف قرآنی آشناتر نمود، برای آشنایی اجمالی با مفاهیم آیات پیشنهاد می شود تفسیری که با متنی ساده و روان، دست کم بخشی از معانی و مفاهیم قرآنی را نگاشته است مطالعه شود.
2- اعتقاد و باور جامعه به الگو بودن قرآن در تمام ابعاد زندگی
3- تصحیح فرهنگ استفاده از قرآن:
یک فرهنگ نامناسب که در بین بیشتر افراد جامعه رایج است انحصار عملی استفاده از قرآن در مجالس ترحیم و فاتحه و مسابقات قرآنی و سفره عقد و مانند آنست!باید این انحصار را بشکنیم و قرآن را از دل مقبره ها و مجالس ترحیم به بیرون سوق دهیم! به خانواده، به مدرسه، به دل فیلمها و کتابها و مجلات خواندنی، به دنیای مجازی اینترنت و دنیای خیالی تصویرها ها و دنیای واقعی خودمان ...
4- عمل کردن دست اندرکاران قرآن به دستورات قرآن:
5- تدبر و اندیشه در قرآن:وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ؛(2)
و قطعاً قرآن را برای پند آموزی آسان کرده ایم؛ پس آیا پند گیرنده ای هست.
6- نگاه ویژه آموزش و پرورش به درس قرآن:
یکی از نهادهایی که می تواند در راستای مهجوریت زدایی از قرآن بسیار تاثیر گذار باشد، آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش یک قشر عظیم نوجوان و جوان را در اختیار داردکه این قشر از ویژگیهای منحصر به فرد برخوردارند و مطابق کلام معروف امیر مومنان حضرت علی(ع) که فرمود: «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر»؛ (3) دانش آموختن در خردسالی همانند نقش بر روی سنگ، ماندگار و بادوام است.
چه بهتر که در این سنین روح و روان این قشر با آیات کریمه قرآن پیوند بخورد و به تعبیر امام جعفر صادق (ع) «من قرا القرآن و هو شاب مومن اختلط القرآن بلحمه و دمه؛(4) هر کس قرآن را بخواند در حالی که جوانی مومن است، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می شود»؛
7- توجه خاص مراکز علمی فرهنگی به مباحث قرآنی
8- محور قرار دادن قرآن در سخنرانی ها
بنابر آنچه گفته شد، اگر جامعه بخواهد مشمول شکایت و گلایه پیامبر(ص) در رابطه با مهجوریت قرآن نشود و قرآن در زندگی پر رنگ تر شود ،باید تعالیم انسان ساز آن را در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی پیاده کند و تنها در این صورت است که بشریت به سعادت و کمال خواهد رسید.
پی نوشت ها :
1. فرقان (25) آیه 30.
2. بقره(54) آیه 22.
3. علامه مجلسی، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بیروت - لبنان، 1404 ه.ق، ج1، ص224.
4. ثقة الاسلام کلینی، الکافی، دار الکتب الإسلامیة تهران، 1365 ه.ش، ج2، ص603.