در پی بروز اغتشاشات در شمال عراق؛

حریم خصوصی در عصر دیجیتال؛ چالش ها، تهدیدها و خلاهای قانونی

حریم خصوصی در عصر دیجیتال؛ چالش ها، تهدیدها و خلاهای قانونی
باقر انصاری در پنجمین روز از فعالیت بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در حاشیه کارگاه حریم خصوصی در عصر دیجیتال، در خصوص چالش های این حوزه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از چالش های موجود مربوط به بخشی از اطلاعات است که به آن «داده های شخصی» گفته می شود که کاربران برای ورود به فضای مجازی برخی اطلاعات را در اختیار دیگران قرار می دهند.
وی افزود: کاربران برای ورود به فضای مجازی ممکن است عکس، صدا یا متن شخصی را در فضای مجازی وارد می کنند و یا اینکه برای اطلاعات و مطالب موجود کامنت بگذارند که این مساله ابراز احساسات شخصی آنها را هم نمایان می کند.
انصاری ادامه داد: برای حمایت از حریم خصوصی باید دولت ها و قوه قضائیه حمایت هایی داشته باشند، تنظیم کنندگان برنامه های فضای مجازی باید در راستای احترام به قوانین موجود اطلاعات کاربران را حفظ کنند و در مرحله سوم، کاربران باید توجه داشته باشند که اطلاعات شخصی خود را در هر برنامه ای وارد نکنند چرا که «حریم خصوصی قلمرویی از فضای مجازی است که ورود دیگران به آن ممنوع است».

** خلاهای قانونی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای حمایت از این داده ها قوانین و مقرراتی در دنیا هست و در ایران نیز حمایت های قانونی تا حدودی در این زمینه وجود دارد اما خلاهایی نیز در برخی زمینه ها وجود دارد که باید با شفاف کردن قوانین موجود این خلاها برطرف شود.
انصاری افزود: قانون جرایم رایانه ای سال 1388 یکی از قوانین موجود در این زمینه به شمار می آید و علاوه بر آن قانون مربوط به تجارت الکترونیک سال 1382 نیز مربوط به فضای مجازی است.
وی گفت: برای پیگیری جرایم خصوصی باید فردی به عنوان شاکی شکایت کند تا پیگیری های قانونی صورت گیرد اما در مواردی ممکن است عکس یا فیلم خصوصی برخی کاربران مبتذل و اشاعه دهنده فحشا در کشور باشد که به دلیل اینکه خلاف عرف و اخلاق عمومی جامعه است، دادستان ورود می کند و نیازی به شاکی خصوصی نیست.

** ایرانی ها اطلاعات شخصی شان را به راحتی در اختیار دیگران می گذارند
انصاری با بیان اینکه سطح سواد رسانه ای در بین عموم ایرانی ها پایین است، گفت: در کشور ما بیشتر قراردادهایی که در فضای مجازی برای ورود به برنامه خاصی وجود دارد، به زبان انگلیسی است و برخی افراد به دلیل پایین بودن سطح سواد رسانه ای خود، حتی برخی اطلاعات غیر ضروری را وارد می کنند در حالی که با وارد کردن چند مورد می توانند وارد برنامه موردنظر شوند و نیازی به ارائه اطلاعات بیشتر نیست.
وی اظهار کرد: طبق آمارهای موجود، به لحاظ افشای اطلاعات در دنیا جایگاه دوم را داریم و این نشان می دهد که ایرانی ها به راحتی اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار می دهند.
انصاری تاکید کرد: هر چه افراد اطلاعات بیشتری از خود منتشر کنند، کنترل، نظارت و سلطه دیگران را بر خود بیشتر می کنند؛ این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته نظارت ها و حمایت های قانونی بسیار محکمی موجود است و عموم مردم نیز در انتشار اطلاعات خود دقت بسیار زیادی دارند.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
علمی**1834**1055
خبرنگار: ناهید شفیعی **انتشار: زینب کارگر
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر