دیجیکالا که در سال 2014 از سوی نشریه «Economist» حدود 150 میلیون دلار ارزشگذاری شده بود اکنون ارزشی بالغ بر 500 میلیون دلار دارد.
دو ماه پیش در جریان نخستین نشست خبری دیجیکالا، «حمید محمدی» مدیرعامل این فروشگاه عنوان کرد که در سال جاری، دیجیکالا موفق به جذب سرمایه 100 میلیون دلاری از سوی یک شریک خارجی شده است. از سوی دیگر به تازگی کتاب «عملکرد یکصد روزه دولت دوازدهم» منتشر شده است که در بخش «سرمایهگذاری خارجی» آن (صفحه 107) میتوان به جزییات انتقال این 100 میلیون دلار به دیجیکالا پی برد که در ازای دریافت 21 درصد از سهام دیجیکالا، به شریک ایرانی پرداخت شده است.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/09/12/0904540059.jpg)
بر اساس آنچه در کتاب مورد بحث منتشر شده، 100 میلیون دلار سرمایه از سوی یک شریک هلندی موسوم به «International Internet Investment Coöperatief U.A.» (به اختصار: IIIC) به این شرکت ایرانی انتقال یافته. نکته مورد توجه اما ارزش دیجیکالاست که بر اساس سهم 21 درصدی و سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری، بیش از 500 میلیون دلار از سوی شریک خارجی تخمین زده شده است.
اما آیا دیجیکالا واقعاً 500 میلیون دلار ارزش دارد و میتواند تبدیل به نخستین شرکت یک میلیارد دلاری ایرانی شود؟ روابط عمومی دیجیکالا نیاز به زمان بیشتری برای پاسخگویی به سوالات دیجیاتو دارد اما «محسن ملایری»، بنیانگذار مرکز شتابدهنده استارتآپهای ایران که بیش از سه سال پیش تخمین ارزش 150 میلیون دلاری دیجیکالا را در اختیار مجموعه «Startup World» قرار داده بود و اکونومیست هم از همین آمار استفاده کرد، به دیجیاتو میگوید: «ارزش 500 میلیون دلاری دیجیکالا دور از واقعیت نیست. دستاوردهای دیجیکالا مثل Market Place و مرکز پردازش کالای عظیمی که اخیرا شروع به کار کرده روی درآمد این شرکت تاثیر گذار بوده است و این شرکت میتواند ارزش بالاتری را نیز به دست آورد.»
اما امروز دوباره صحبت از یک حباب تکنولوژی مانند حباب دوره داتکام در میان است و عدهای از کارشناسان عقیده دارند که در یک حباب هستیم. همین مسئله سبب شده تا شرکتی مانند آمازون، دو برابر درآمد سالانهاش ارزشگذاری شود. ملایری معتقد است که بخش زیادی از این ارزشگذاری، به آینده شرکتهایی مانند آمازون یا حتی دیجیکالا مرتبط است: «والمارت شرکتی است که سابقهای بسیار بالاتر از آمازون در زمینه خرده فروشی دارد. حتی درآمد آمازون بسیار کمتر از والمارت است اما ارزش بالاتری نسبت به والمارت دارد چراکه با استفاده از تکنولوژی، به شکل بهینهتری فروش خود را انجام میدهد. در ایران میتوان همین مقایسه را میان دیجیکالا و فروشگاه شهروند یا هایپراستار انجام داد.»
بنیانگذار مرکز شتابدهنده استارتآپهای ایران باور دارد که در آینده، تعداد کاربرانی که به خرید آنلاین روی میآورند افزایش پیدا میکند و همین موضوع در ارزشگذاری دیجیکالا بیتاثیر نبوده است. وی عنوان میکند که در گذشته، گاهی چند دهه طول میکشید تا شرکتها ارزشی میلیارد دلاری پیدا کنند اما امروز به واسطه عصر فناوری، دادهها و اطلاعات شرکتها میتوانند با سرعت بیشتری به چنین ارزشی دست پیدا کنند: «در ایران نیز شرکتهای میلیارد دلاری خواهیم داشت؛ نه تنها این موضوع چندان دور از تصور نیست بلکه رسیدن به چنین ارزشی بسیار نزدیک است.»