ماهان شبکه ایرانیان

سگ‌های شاغل!

درست مانند ما انسان‌ها که شغل‌ها و مسئولیت‌هایی داریم، سگ‌هایی هم هستند که به شغل‌ها و مسئولیت‌های متعددی مشغول اند. این سگ‌ها گاهی تنها همنشین انسان هستند و گاهی دیگر شغل‌های جدی‌تر و خطرناک تری دارند.

سگ‌های شاغل!

درست مانند ما انسان‌ها که شغل‌ها و مسئولیت‌هایی داریم، سگ‌هایی هم هستند که به شغل‌ها و مسئولیت‌های متعددی مشغول اند. این سگ‌ها گاهی تنها همنشین انسان هستند و گاهی دیگر شغل‌های جدی‌تر و خطرناک تری دارند.

این سگ‌ها از استعداد ذاتی برخوردا هستند و با تربیتی که می‌شوند، توانایی‌شان برای انجام کاری خاص، افزایش می‌یابد. سگ‌های شاغل برای مراقبت و محافظت از ما تربیت شده اند و به نظر می‌رسد که خودشا ن هم کارشان را دوست دارند!

خیلی از پرورشگاه‌های سگ‌ها، سگ‌های خاصی را برای انجام این مشاغل پرورش می‌دهند و در پرورشگاه‌شان بخشی ویژه با نام “گروه شاغل” دارند. البته مطلب پیش رو راجع به چگونگی پرورش سگ‌ها برای انجام این کارها نیست بلکه درمورد انواع شغل‌هایی است که این سگ‌ها به عهده می‌گیرند.

بسیاری از شغل های زیر می توانند توسط نژادهای مختلف سگ و همچنین سگ های نژاد مختلف انجام شوند. انواع مختلفی از سگ‌های شاغل وجود دارند که برای شغلی خاص، آموزش‌های فشرده‌ای می‌بینند.

در متن زیر با تعدادی از معمول ترین کارهایی که سگ‌های شاغل انجام می‌دهند آشنا می‌شوید:

 

1- سگ پلیس

با شنیدن نام سگ‌های شاغل، اولین شغلی که به ذهن اکثر افراد می‌رسد سگ‌های پلیس هستند. این سگ‌ها به طور مخصوص برای اینکه دستیار پلیس‌ باشند پرورش می‌یابند و تربیت می‌شوند. این سگ‌ها برای مراقبت از مربی‌شان آماده هستند. آنها می‌توانند متهمان را تعقیب کنند و مانع از فرار مجرمانی که می‌خواهند از دست پلیس بگریزند، شوند. در برخی مواقع این سگ‌ها برای بو کشیدن ماده‌ای خاص تربیت می‌شوند، که این گونه سگ‌ها را می‌توان در دسته بندی سگ‌های کاشف هم آورد (مورد بعدی را بخوانید).

 

2- سگ‌های ردیاب یا کاشف

سگ‌های کاشف حس بویایی استثنایی دارند! این سگ‌ها برای بو کشیدن ماده‌ای خاص و یا چند ماده آموزش دیده اند. بعضی از این مواد شامل داروی‌های غیر قانونی، مواد مخدر، مواد منفجره، خون و غیره است. بعضی از این سگ‌ها حتی می‌توانند سرطان، نوع خاصی از حشرات و یا فضولات حیوانات را کشف کنند!

 

3- سگ‌های ارتشی

مانند سگان پلیس، سگ‌های ارتشی هم به عنوان دستیار در عملیات نظامی به صاحب خود کمک می کند. از این سگ‌ها برای شناسایی و ردیابی، تعقیب کردن، نگهبانی، دیده بانی، جستجو و نجات دادن افراد استفاده می‌شود.

 

4- سگ‌های درمانگر

حیوان‌های دستیار درمانگر، به معنی استفاده از حیوانات خاصی به عنوان بخشی از برنامه پزشکی درمان بیمار، است. این سگ‌های درمانگر، بیمار و یا فرد آسیب دیده را از لحاظ عاطفی حمایت می‌کنند.

 

5- سگ‌های جستجوگر و نجات دهنده

سگ‌های جستجوگر و نجات دهنده بسیار زیرک هستند و حس بویایی و شنوایی حیرت انگیزی دارند. از این حیوانات بسیار آموزش دیده، در موقعیت‌های مختلفی استفاده می‌شود. موقعیت‌هایی مانند ردیابی شخص، جستجوهای تخصصی، نجات افراد از زیر بهمن یا آوار و جسدیابی.

 

6- سگ‌های چوپان

سگ‌های چوپان از انواع مختلفی از دام، مانند گوسفند و گاو، نگهداری می‌کنند. یک سگ چوپان معمولا تنها به خاطر این کار به دنیا می‌آید، یعنی سگ از همان ابتدا به صورت ویژه‌ای تربیت می‌شود و جز الزامات نگهداری از گله است. در هر صورت خیلی از این سگ‌ها به طور طبیعی سگان چوپان ماهری نیستند. بعضی از آنها با تربیت و پرورش خاصی این کار را یاد می‌گیرند و نگهبانان امینی برای گوسفندان صاحب‌شان می‌شوند اما بقیه بهتر است تنها به عنوان یک همنشین باقی بمانند. سگ‌هایی که برای سگ گله شدن استعداد دارند و به خوبی از پس این کار برآمدند، خود می‌توانند سگ‌های دیگر را برای این کار آموزش دهند و زحمت صاحب‌شان را کم کنند!

 

7- سگ‌های خدمتکار

سگ‌های خدمتکار سگ‌هایی هستند که مشخصا برای همنشین بودن و دستیاری افراد دیابتی آموزش دیده اند. خیلی از مراکز درمانی این سگ‌ها را دارند و نحوه برخورد با آنها و راهنمای رفتارشان را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. از نمونه‌های این سگ‌ها می توان به سگ‌های راهنمای افراد نابینا، سگ‌هایی که برای حرکت به افراد کمک می‌کنند، سگ‌هایی که انسان را از حمله بیماری آگاه می‌کنند و غیره اشاره کرد.

لیست ما تمام شد اما باید بدانید شغل‌ها و مسئولیت های بیشتری برای سگ‌ها وجود دارد که هر روز هم دارد به تعداد آنها افزوده می‌شود. شگفت انگیز نیست که سگ‌ها می‌توانند کارهایی به این مهمی انجام دهند؟!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان