بازار موبایل ایران در سیطره دو برند پرمخاطب هوآوی و آنر

چند سالی می‌شود هوآوی (Huawei) و آنر (Honor)، دو برند برتر تولیدکننده تلفن هوشمند کشور چین که راهی بازار ایران شده‌اند، توانسته‌اند به تدریج در دل مشتریان ایرانی جا باز کنند و با گنجاندن امکانات پیشرفته و متنوع در محصولاتی ارزان قیمت سهم عمده بازار موبایل را از آن خود کنند.

بازار موبایل ایران در سیطره دو برند پرمخاطب هوآوی و آنر

آنچه باید در مورد سیاست عرضه محصولات این برندهای چینی‌تبار و جایگاه آنها در بازار ایران بدانید

چند سالی می‌شود هوآوی (Huawei) و آنر (Honor)، دو برند برتر تولیدکننده تلفن هوشمند کشور چین که راهی بازار ایران شده‌اند، توانسته‌اند به تدریج در دل مشتریان ایرانی جا باز کنند و با گنجاندن امکانات پیشرفته و متنوع در محصولاتی ارزان قیمت سهم عمده بازار موبایل را از آن خود کنند.

گاهی پیش می‌آید که مخاطبان عام و معمولی دو برند جداگانه آنر و هوآوی را که هر کدام سیاست و هدف متمایزی دارند با هم به اشتباه یکی بدانند اما چنین چیزی درست نیست و این دو برند فعالیتی کاملاً مستقل از یکدیگر دارند.

وقتی هوآوی برای اولین بار قدم به بازار ایران گذاشت سعی کرد گام‌هایش را آهسته و محتاطانه بردارد و بلندپروازی نکند. در همین راستا، محصولاتی را روانه بازار ما کرد که جزو تلفن‌های هوشمند پایین رده با مشخصات فنی نرم افزاری و سخت افزاری پایین یا در اوج پیشرفتگی در حد میان رده بودند. اما همین محصولات نیز خیلی خوب توانستند بازار هدف خود را نشانه بگیرند و برای خود مشتریان زیادی دست و پا کنند. وقتی هوآوی اقبال خود را در بازار ایران با همین تلفن‌های هوشمند پایین رده دید، شروع به عرضه محصولات پیشرفته‌تری کرد که نه تنها قابل رقابت با برندهای بزرگ تولید کننده تلفن هوشمند نظیر اپل، سامسونگ، ال‌جی و سونی باشد بلکه بتواند محصولات خود را در سطح جهانی عرضه کند و آنها را منحصر به بازارهای خاص نکند.

و اما می‌رسیم به برند آنر… آن طور که پیش‌تر گفتیم برند آنر مستقل از برند هوآوی است به این معنی نیست که ریشه آنها نیز جداست. در واقع آنر یکی از برندهای فرعی هوآوی است که فعالیت غیروابسته‌ای دارد اما دوشادوش هوآوی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

برند آنر به طور رسمی در سال 2013 فعالیت خود را با تولید مدل‌های ارزان‌قیمت از تلفن‌های هوشمند در بازار چین آغاز کرد و در واقع کمکی بزرگ برای هواوی در تولید این خانواده از تلفن‌های همراه به حساب می‌آمد. سپس، روز به روز گستره فعالیتش بیشتر شد و به بازارهای بین‌المللی نیز کشید. تلفن هوشمند Honor 3C اولین محصولی بود که پایش را فراتر از مرزهای چین گذاشت و کم کم وارد اروپا و دیگر قاره‌های جهان شد.

بعد از گذشت چهار سال از آغاز فعالیت رسمی این شرکت، یعنی در نیمه اول سال 2017، آنر توانست 26.3 میلیون دستگاه تلفن هوشمند را به بازارهای جهانی عرضه کند. این برند به تدریج توانست محصولات خود را به عنوان محصولاتی مستقل از هوآوی و جوان‌پسند به مردم سرتاسر جهان بشناساند.

کرسی هوآوی در بازار جهانی، سیاست کلی و مخاطبان

این روزها دیگر هوآوی در سرتاسر جهان برندی شناخته شده است و توانسته جایگاه قرص و محکمی برای خود دست و پا کند. از جمله دلایل موفقیت زودهنگام این برند می‌توان به ابتکارات نوینش نظیر سیستم پردازش عصبی اشاره کرد که اولین بار در سری میت 10 معرفی شد. فناوری هوش مصنوعی نیز توانست هم عملکرد کلی گوشی‌های پیشرفته هوآوی را بهتر کند و هم خدمات بهتری ارائه داده و باتری را به صورت بهینه مدیریت نماید. قابلیت‌هایی نظیر تشخیص سوژه و تنظیمات گوناگون و متنوع دوربین نیز توانست نظر شیفتگان عکاسی را حسابی به سمت خود جلب کند.

کرسی آنر در بازار جهانی، سیاست کلی و مخاطبان

با این که برند آنر با فروش اینترنتی کسب و کار جدید خود را آغاز کرد اما در نهایت راه خود را به سوی فروشگاه‌های بازار پیش گرفت و محصولاتی را با قیمت مقرون به صرفه و دوست‌دار جیب مشتریان عرضه کرد. این را هم اضافه کنیم که این قیمت ارزان محصولات آنر به معنی تولید جنس بی‌کیفیت نیست بلکه مخاطبان خاص این برند که اکثراً قشر جوان هستند توانستند از محصولاتی ارزان قیمت با امکانات و قابلیت‌های مناسب و البته پیشرفته، کیفیت ساخت مرغوب و عملکرد خیلی خوب هم در بخش نرم افزار و هم در بخش سخت افزار بهره‌مند شوند؛ نظیر همین ابتکارات و نوآوری‌هایی که در تلفن‌های هوشمند پرچمدار هوآوی شاهد آنها هستیم. همین امر مانند آهنربای قوی قشر جوان را در بازارهای اقصی نقاط جهان مخصوصاً بازار ایران به خود جذب کرد.

تلفن‌های هوشمند پیشرفته و میان‌رده هوآوی و آنر در کفه ترازو

برای این که سیاست‌های تولید محصول دو برند هوآوی و آنر را بهتر درک کنیم، بهتر است چند نمونه از تلفن‌های هوشمند تولید و عرضه شده این برندها در بازار را در کفه ترازو بگذاریم و با کمی سبک و سنگین کردن، تفاوت بین راهبردهای آنها را از نظر رده قیمتی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ارائه شده بررسی کنیم:

آنر 7 ایکس در برابر پی 20 پرو

تلفن‌های هوشمند Huawei P20 Pro و Honor 7X هر دو به تازگی از سوی برندهای آنر و هوآوی معرفی شده‌اند و یکی دو ماهی بیشتر از تاریخ پرده‌برداری آنها نمی‌گذرد. این دو محصول بدنه‌ای باکیفیت و مرغوب با طراحی شیک و باکلاس امروزی دارند و علاوه بر اینها با برخورداری از امکانات سخت افزاری پیشرفته جزو گوشی‌های ممتازی به شمار می‌روند که مخاطبان حرفه‌ای و خاص خود را می‌طلبد.

هوآوی برای پی 20 پرو هر چه در چنته داشته رو کرده است؛ وجود دوربین سه‌گانه با وضوح 40، 20 و 8 مگاپیکسل از آن ویژگی‌هایی است که خیلی‌ از مشتریان شیفته عکاسی به سادگی نمی‌توانند از کنار آن بی‌تفاوت رد شوند. هوآوی از نظر فیلم‌برداری هم برای پی 20 پرو سنگ تمام گذاشته و با قابلیت‌هایی نظیر فیلم‌برداری اچ‌دی تصویر آهسته با سرعت 960 فریم بر ثانیه به کاربران امکان داده که به یادماندنی‌ترین لحظات زندگی خود را با کیفیت هر چه بالاتر ثبت کنند. این تلفن هوشمند قدرتمند بدون شک نیازمند یک باتری پرتوان نیز هست که خوشبختانه هوآوی در این مورد نیز کم کاری نکرده و با تعبیه باتری بزرگ 4 هزار میلی‌آمپر تمام نیازهای کاربران پرمصرف را برطرف کرده است. برگ برنده دیگر این تلفن هوشمند در برابر سایر رقبا رنگ‌های درخشان و خیره‌کننده آن است که آن قدر پشت ویترین فروشگاه‌ها شگفت‌انگیز و باشکوه است که به راحتی می‌تواند حتی پشت قوی‌ترین رقبایش را در میدان مبارزه به زمین بزند.

آن دسته از کاربرانی که عاشق گوشی‌های لوکس و لاکچری هستند نیز می‌توانند به برند هوآوی فکر کنند. مدل پورشه دیزاین از تلفن‌های هوشمند هوآوی با نام Mate RS Porsche Design مخصوص آنهایی طراحی شده که به دنبال یک گوشی خاص و گران قیمت می‌گردند که دست هر کسی نیست. این گوشی مجهز به دو حسگر تشخیص اثر انگشت بوده که یکی از آنها در داخل خود نمایشگر تعبیه شده است.

برویم به سراغ آنر 7 ایکس! آنر 7 ایکس از آن مدل‌هایی است که در رده قیمتی متوسط حدود 1٫200٫000 تومان با گارانتی امکانات فوق‌العاده خوبی دارد و تعداد مدل‌هایی که از آن سرتر هستند انگشت‌شمار است. در واقع، می‌توان گفت به سختی می‌توان تلفن هوشمندی را در بازار امروز پیدا کرد که این همه قابلیت‌های برجسته و ممتاز را با چنین قیمت مقرون به صرفه‌ای در خود گنجانده باشد. آنر 7 ایکس هم سبک شیک و مدرنی دارد و هم با لنز دوگانه و حاشیه اندک نمایشگرش دل مشتریانی که به دنبال یک میان‌رده در سطح تلفن هوشمند پیشرفته هستند را در یک چشم بر هم زدن می‌رباید؛ به این می‌گویند یک انتخاب عالی و عقلانی! با این قیمت اصلاً نمی‌توانید تلفن همراهی را در بازار پیدا کنید که نمایشگر تمام‌صفحه داشته و در ابعاد یک فبلت باشد.

با اطمینان می‌توانیم بگوییم که این محصول جدید خانواده آنر که به تازگی وارد بازار ایران شده است از تلفن‌های پیشرفته سامسونگ و گوگل خیلی قیمت معقولانه‌تری دارد و از نظر قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بی‌شباهت به آنها نیست. چیزی که بیش از همه در مورد آنر 7 ایکس شما را به خود جذب می‌کند کیفیت بالا و تجربه کاربری خیلی خوبی است که در همان لحظات اول دل شما را می‌برد. شک نداشته باشید که هر چه بیشتر با این محصول شیک و خوش‌دست کار کنید، بیشتر عاشقش می‌شوید؛ مخصوصاً کاربران جوانی که از تلفن هوشمند خود علاوه بر امکانات عالی، حس مرغوبیت و باکلاس بودن هم انتظار دارند.

آنر 7 ایکس با پردازنده هشت هسته‌ای کایرن 659، که چهار هسته آن با 2٫36 گیگاهرتز و چهار هسته دیگرش با 1٫7 گیگاهرتز و واحد پردازش گرافیکی Mali T830  کار می‌کند، وظایفش را به خوبی انجام می‌دهد. این تلفن هوشمند در دو نسخه 32 گیگابایت با 3 گیگابایت رم و 64 گیگابایت با 4 گیگابایت رم عرضه شده است که دسترسی به این نسخه‌ها بر اساس سیاست‌های اپراتورهای هر کشور با هم فرق دارد. مژده به آنهایی که نیاز به حافظه بیشتری دارند: آنر 7 ایکس با حافظه جانبی قابل ارتقا تا 256 گیگابایت با استفاده از کارت حافظه میکرو اس.دی به بازار آمده است.

آنر 7 ایکس مثل بیشتر تلفن‌های هوشمند پرچمدار این روزها لنز دوگانه دارد. دوربین اصلی 16 مگاپیکسل است و با یک لنز 2 مگاپیکسل دیگر پشتیبانی می‌شود. هدف از تعبیه لنز دوم این است که حالت افقی یا پرتره در عکاسی را که از افکت بوکه مصنوعی استفاده می‌کند فعال نماید. نکته جالب این است که دوربین سلفی 8 مگاپیکسل در جلو نیز با وجود برخورداری از یک لنز همین افکت را دارد. منتها، این کار را ترفندهای نرم‌افزاری در دوربین جلو انجام می‌دهند که واقعاً شگفت‌انگیز است. در مجموع، تفاوت چندانی بین تصاویری که با این افکت در دوربین پشت و جلو ثبت می‌شود وجود ندارد.

رقابت دو لایت از آنر و هوآوی: هوآوی پی 20 لایت و آنر 9 لایت

حالا کمی از تلفن‌های هوشمند پیشرفته و پرچمدار فاصله می‌گیریم و به سراغ میان‌رده‌ها می‌رویم؛ جایی که برند هوآوی با پی 20 لایت (Huawei P20 Lite)  و برند آنر با 9 لایت (Honor 9 Lite) حکمرانی می‌کند. این دو تلفن هوشمند میان‌رده با این که تحت برندهای جداگانه‌ای عرضه شده‌اند اما امکانات سخت‌افزاری تقریباً مشابهی دارند؛ منتها آنر 9 لایت دو سه ماهی بزرگتر از پی 20 لایت است اما همان ویژگی‌های فنی منحصربه‌فرد را در خودش گنجانده.

اگر از کیفیت بدنه و مواد مرغوب به کار رفته در ساخت هر دو گوشی و رنگ‌بندی چشم‌نواز آنها بگذریم، وضوح 1080×2160 پیکسل، سیستم عامل اندروید 8٫1، رابط کاربری EMUI 8.0، تراشه کایرن 659، برخورداری از 4 گیگابایت رم، دوربین‌های دوگانه و باتری 3 هزار میلی‌آمپر همان ژن‌های یکسانی است که در پی 20 لایت و آنر 9 لایت به صورت یکسان به کار رفته است.

همان طور که تا کنون مشاهده کردید با وجود هویت برندی مشابه، محصولات هوآوی و آنر DNA متفاوتی را دارند که هم در بخش میان رده و هم تلفن‌های هوشمند پرچمدار متغیر هستند. با یک نگاه به پی 20 لایت و آنر 9 لایت، چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند زبان طراحی متفاوت این دو محصول است که البته در مدل پی 20 لایت از طراحی شیک و مدرن‌تری استفاده شده است. وجود دوربین دوگانه قدرتمند در پی 20 لایت نیز همان گزینه‌ای است که در مقایسه با آنر 9 لایت منجر به پایین آمدن امتیاز این محصول جدید از برند آنر می‌شود.

طراحی جذاب‌تر، کیفیت ساخت بهتر، وجود بریدگی بالای نمایشگر، حاشیه اندک و نسبت صفحه نمایش به بدنه 80٫5 درصد در هوآوی پی 20 لایت  عواملی هستند که نسبت به صفحه‌نمایش محدود و بدون بریدگی در آنر 9 لایت با نسبت 75٫5 درصد و زبان طراحی خاص و متفاوت برند آنر شانس بیشتری برای جذب مشتری دارند.

یکی از سیاست‌های هوآوی نزدیک کردن امکانات تلفن‌های هوشمند پرچمدارش به میان‌رده‌هاست. در واقع، همان دوربین دوگانه 16 و 2 مگاپیکسل با وضوح بالا را که در مدل‌های پیشرفته به کار برده در پی 20 لایت نیز گنجانده است. البته، آنر 9 لایت هم خیلی از این قافله عقب نمانده است و باز هم همان دوربین دوگانه را دارد منتها با وضوح پایین‌تر 13 و 2 مگاپیکسل و البته قیمت ارزان‌تر و عامه‌پسندتر. از دیگر تفاوت‌های این دو محصول، علاوه بر دوربین سلفی قوی‌تر در پی 20 لایت، وجود درگاه یو‌اس‌بی سی بوده که در مدل آنر 9 لایت میکرو یو‌اس‌بی در نظر گرفته شده است.

و اما می‌رسیم به بحث جوان‌پسند و عامل تعیین‌کننده نهایی که رنگ‌بندی محصولات این دو برند هستند. خوشبختانه، از آنجا که محصولات برند آنر با هدف جذب قشر جوان طراحی و ساخته شده‌اند رنگ‌های دلبرانه‌تر و متنوع‌تری دارند که حتی مشکل‌پسندترین مشتریان را میخکوب می‌کند. آنر 9 لایت در رنگ‌های متنوع Midnight Black، Sapphire Blue، Glacier Gray، Navy، Seagull Gray، Magic Nightfall، Pearl White به بازار آمده اما پی 20 لایت فقط در 3 رنگ آبی، صورتی و مشکی در اختیار کاربران است. بنابراین، وقتی تنوع رنگ‌ها بالاتر باشد، قیمت مناسب بوده و امکانات نیز پیشرفته‌تر باشد، شانس انتخاب شدن محصولات آنر توسط قشر جوان بیشتر خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان