تحریریه دنیای زنان
دانشآموزانی که با برنامه ریزی قبلی و در طول سال تحصیلی به مطالعه درسهای خود پرداختهاند دغدغه کمتری نسبت به دیگران دارند. با فرا رسیدن خرداد ماه و نزدیک شدن به فصل امتحانات بین دانشآموزان و حتی اولیای آنها و معلمان جنب و جوش خاصی دیده میشود.
در این میان دانشآموزانی که با برنامه ریزی قبلی و در طول سال تحصیلی به مطالعه درسهای خود پرداختهاند دغدغه کمتری نسبت به دیگران دارند و میتوانند با سپری کردن روزهای امتحان، نتیجه خوبی را برای خود رقم بزنند. اما بعضی از آنها که از قافله تحصیل بازماندهاند و فقط در کلاس درس حضور فیزیکی داشته اند روزهای سختی را در پیش خواهند داشت.
یک دانشآموز مقطع متوسطه در این باره میگوید: طی یک ماه گذشته معلم ریاضی و زیست شناسی با مرور کردن کتاب درسی و برگزاری آزمون، آمادگی بیشتری برای من و هم کلاسیهایم فراهم و اشکالهای درسی را برطرف کردند. «کاظمی» میافزاید: متأسفانه بقیه معلمان این فعالیت را نداشتند حتی بعضی از آنها تدریس کتاب درسی را به سختی به پایان رساندند و فرصتی برای آماده کردن دانشآموزان برای شرکت در امتحانات نداشتند.
دانشآموز دیگری هم با اشاره به اضطراب و نگرانی بیش از حد خود با نزدیک شدن به امتحانات پایان سال اظهار میدارد: با شنیدن نام امتحان استرس تمام وجودم را فرا میگیرد و حتی اگر از درسهای ساده ای که توانایی زیادی در آن داشته باشم امتحان گرفته شود باز هم احساس دلشوره دارم.
«معمری» اضافه میکند: والدینم از همان دوران کودکی ام موجب شدهاند امتحان را مانند غولی در نظر بگیرم و همواره از آن بترسم و این امر هنگامیکه سر جلسه امتحان مینشینم بیشتر و موجب کاهش تمرکز فکرم میشود. یکی از دانشآموزان نیز با بیان این که هنوز هم والدین و معلمان نتوانستهاند هنگام برگزاری امتحانات آرامش خاطر بدهند عنوان میکند: مقایسه دانشآموزان، ترساندن از شکست تحصیلی و توقع بی جا و بیش از توان آنها برای درس خواندن، دغدغه و استرس زیادی ایجاد میکند.
«محمدزاده» میافزاید: شب امتحان برای من یکی از شبهای دلهره آور و تنش زا بوده است و همیشه در این موقع از سال از سوی خانواده خود سرزنش میشوم. دانشآموز دیگری هم اظهار میدارد: محل برگزاری امتحان باید تهویه و دمای مناسب و نور کافی داشته باشد و صندلیهایی که برای دانشآموزان در نظر گرفته میشود استاندارد باشد.
«رحمانی» ادامه میدهد: متأسفانه رفت و آمدهای اضافه مراقبان جلسه و گاهی پچ پچهای آنها مانع تمرکز حواس دانشآموزان میشود ضمن این که در بعضی از مدارس به علت کمبود فضا، جای مناسبی برای برگزاری آزمونها در نظر گرفته نمیشود.
کمالیان دانشآموز دیگری است که از وضعیت برنامه امتحانی گلایه میکند و میگوید: برای بعضی از درسها که ظاهر آسانی دارند هیچ تعطیلی در نظر گرفته نشده است و باید در فرصت کم، حجم بالایی از مطالب حفظ شود. وی میافزاید: نبود تعطیلی بین امتحان درسهای سخت موجب کم خوابی یا بی خوابی میشود و در نتیجه خستگی روحی و جسمیبرای فرد ایجاد میکند.
یکی از معلمان هم تصریح میکند: هر سال با توزیع ورقههای مشابه امتحان بین دانشآموزان و مرور کردن درسها سعی میکنم آنها با محیط و نحوه برگزاری آزمون آشناتر شوند و این امر در کاهش اضطراب بسیار مؤثر است. «اخوان» میافزاید: 15 تا 20 درصد افت تحصیلی دانشآموزان به دلیل استرس و اضطراب در جلسه امتحان است و معلمان و والدین در کاهش یا افزایش این مشکل، نقش مهمیدارند.
وی با بیان این که توجه به نمره و تنبیه بدنی اثر مخربی بر روان دانشآموز دارد و موجب ترس بیشتر آنها از امتحان میشود اظهار میدارد: شرکت در امتحانهای پایان سال تحصیلی و موفقیت در آن آرزوی قلبی تمام دانشآموزان و والدین است اما آنها باید بدانند که برگزاری آزمون فقط به دوران تحصیلی خلاصه نمیشود بلکه ممکن است افراد سالها در امتحانهای مختلفی شرکت و در نتیجه باید اضطراب را از خود دور کنند.
وی معتقد است: تکرار کردن جملاتی مانند چند بار دوره کرده ای، چقدر آموخته ای، چه نمره ای میگیری، وقت کافی برای مطالعه نداری و باید به طور مداوم بخوانی، فقط اضطراب امتحان به وجود میآورد بدون آن که نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد. یکی دیگر از معلمان نیز بیان میکند: محیط خانه باید در ایام امتحان از تنش و مشاجرهها دور باشد و رفت و آمدها و مهمانیها به حداقل کاهش یابد تا دانشآموز بتواند با تمرکز حواس و در محیطی آرام مطالعه کند...
برای خواندن بخش دوم- شبهای امتحان- اینجا کلیک کنید.