بررسی عملکرد تسلیحات مدرن غربی و شرقی در جنگ اوکراین (۱۰)؛

آشنایی با پهپادهای انتحاری "گران ۱ و ۲" ارتش روسیه/ پهپاد روسی که مدرن‌ترین پدافندهای ناتو را شکست داد +فیلم و تصاویر

آغاز استفاده از پهپادهای انتحاری گران۱ و ۲ به سخت ترین دوره عملیاتی ارتش روسیه در جنگ اوکراین یعنی سپتامبر ۲۰۲۲ بازمی گردد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ حمله ارتش روسیه به اوکراین در فوریه 2022 میلادی و ارسال حجم انبوهی از تجهیزات مدرن غربی توسط کشورهای عضو ناتو برای کی‌یف، موجب شد تا نخستین بار پس از فروپاشی شوروی، جهان نظاره گر تقابل برترین تسلیحات ساخته شده توسط شرق و غرب در یک میدان نبرد با شرایط برابر باشد؛ علی رغم برتری فاحش تجهیزاتی روسیه در ابتدای جنگ، با گذشت زمان کشورهای غربی به رهبری ناتو دست به تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات مدرن خود کردند تا امروز تقریبا دو کشور در شرایطی نسبتا برابر به نبرد با یکدیگر در جنوب و شرق اوکراین بپردازند.

در سلسله گزارشات زیر قصد داریم به معرفی مهمترین تجهیزات به کار رفته توسط روسیه و اوکراین در جنگ اخیر و جزئیات عملکرد آنها بپردازیم.

پهپاد انتحاری، جایگزینی برای زرادخانه موشکی روسیه

تهاجم گسترده روسیه به خاک اوکراین در 24 فوریه 2022 با حملات سنگین موشکی به استان های کی‌یف، خارکیف، سومی، خرسون، زاپوریژیا و ... آغاز شد؛ فرماندهی نظامی و رهبران سیاسی روسیه که هرگز گمان نمی کردند این جنگ بیش از 2 سال به درازا بینجامد بخش بزرگی از زرادخانه موشکی خود را در روزهای نخست حمله استفاده کردند تا همه چیز برای هجوم برق آسای قوای زمینی و تصرف پایتخت اوکراین آماده شود.


اصابت موشک کروز روسی به خاک اوکراین در روز نخست جنگ


شرایط اما آنگونه که مسکو انتظار داشت پیش نرفت و تبدیل به جنگی فرسایشی میان دو طرف شد؛ بخش اعظم زرادخانه موشک های بالستیک و کروز دوربرد روسی مصرف شده بودند و ظرفیت محدود تولید ماهیانه آنها موجب می شد دیگر شاهد حملات هر روزه با موشک های کروز کالیبر، خا101 و خا55 و موشک های بالستیک اسکندر نباشیم.

آشنایی با پهپادهای انتحاری "گران 1 و 2" ارتش روسیه/ پهپاد روسی که مدرن‌ترین پدافندهای ناتو را شکست داد +فیلم و تصاویر
موشک بالستیک اسکندر

با توجه به ارسال انبوه تسلیحات سنگین از سوی ناتو، وجود انبارهای بزرگ مهمات در عمق اوکراین و مخازن سوخت و تاسیسات اقتصادی حیاتی، ارتش روسیه به مداومت در حملات خود نیاز داشت لذا آنها شروع به تولید سلاحی جدید کردند که بتوان در نرخ بالاتری از آنها علیه تاسیسات عمقی اوکراین استفاده کرد و در عین حال هزینه بسیار کمتری نیز نسبت به موشک های کروز و بالستیک داشته باشند.

پهپاد انتحاری "گران" یا همان "گل شمعدانی" راهکار ارتش روسیه برای این هدف بود؛ گران1 نسخه کوچکتر پهپاد جدید روسیه محسوب می شد که ادعا می شود بردی حدود 1000 کیلومتر دارد و گران2 نیز نسخه دوربردتر با طراحی مشابه که بردی بیش از 1500 کیلومتر خواهد داشت.

آشنایی با پهپادهای انتحاری "گران 1 و 2" ارتش روسیه/ پهپاد روسی که مدرن‌ترین پدافندهای ناتو را شکست داد +فیلم و تصاویر
بقایای پهپاد انتحاری "گران1" جایی در اوکراین

آغاز استفاده از پهپادهای انتحاری گران1 و 2 به سخت ترین دوره عملیاتی ارتش روسیه در جنگ اوکراین یعنی سپتامبر 2022 بازمی گردد که این کشور ناچار به عقب نشینی از مناطق گسترده ای در استان های خارکیف و دونتسک شد.


شیرجه نهایی و اصابت پهپاد گران2 به هدف


پهپاد روسی که مدرن‌ترین پدافندهای ناتو را شکست داد

با گذشت زمان پدافند هوایی اوکراین که برای مقابله با حملات چند هفته یک بار روسیه با موشک های چالش زیادی نداشت با معضلی جدی روبرو شد؛ آنها ناچار بودند برای مقابله با پهپادهای چند ده هزار دلاری که روزانه تا 20 فروند از آنها به سمت شهرهای اوکراین پرتاب می شدند از موشک های 2 یا 3 میلیون دلاری پدافندی خود استفاده کنند؛ امری که ذخایر موشک پدافندی آنها را دچار فرسایش شدید می کرد.


پرواز بدون مزاحمت پهپاد گل شمعدانی بر فراز بندر اودسا


همچنین با توجه به سطح مقطع راداری و سرعت پایین پهپادهای گران1/2 بسیاری از رادارهای اوکراینی قادر به تشخیص منطقه پرواز این پهپادها نبودند و تنها در موج پایانی حمله از روی صدای موتور پیستونی متوجه حضور پهپاد در منطقه هدف می شدند که در عمده موارد برای مقابله بسیار دیر شده بود.

کشورهای غربی برای مقابله موثر اوکراین با پهپادهای انتحاری گل شمعدانی انواع سامانه های مدرن خود را ارسال کردند؛ سامانه های پدافندی در برد درگیری مختلف نظیر نسمز، IRIS-T ، پاتریوت، هاوک، اونجر، سی اسپارو، گپارد و ... که اگرچه تا حدی در کار رهگیری آنها موفقیت داشتند اما باز هم به شکل مداوم تصاویر مختلفی از شیرجه و اصابت پهپادهای انتحاری روسی در روز یا شب به تاسیسات حیاتی اوکراین منتشر می شود.


انهدام انبارهای مهمات ارتش اوکراین توسط پهپادهای انتحاری گران (گل شمعدانی)


این مسئله در جنبه تبلیغاتی خود زمانی به اوج رسید که پهپادهای گران2 روسی بندر Reni در منتهی الیه غربی اوکراین و فاصله چند صد متری کشور رومانی (عضو ناتو) را هدف قرار می دادند و مردم اهل رومانی هر شب تصاویری از اصابت موفق پهپادهای گل شمعدانی به تاسیسات بندری را منتشر می کردند.


تلاش ناموفق توپ های پدافندی اوکراینی و اصابت پهپاد گران2 به بندر Reni

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان