آموزش ساخت جاکلیدی حروف مختلف با ایده ساده

یکی از انواع آموزش های بسیار کاربردی و مفیدی که با استفاده از آن می توانید کارهای هنری جذابی خلق نمایید ساخت جاکلیدی بوده که می توانید به سادگی مطابق با الگویی خاص و مراحل ساخت آن این وسیله زیبا را بسازید و از هنر دست خود لذت ببرید.

آموزش ساخت جاکلیدی حروف مختلف با ایده ساده

یکی از انواع صنایع و وسایل کوچکی که در اشکال و انواع مختلفی طراحی و تولید شده جاکلیدی بوده که ضمن نگه داری و دسته بندی کلید ها و جلوگیری از گم شدن آن ها به منزله نوعی شی تزیینی نیز از آن استفاده می گردد. افرادی که به کارهای هنری هلاقه مند هستند می توانند به راحتی مدل ساده و جذابی از آن را در منزل درست کرده و استفاده کنند. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش ساخت جاکلیدی بپردازیم.

مراحل ساخت جاکلیدی در خانه با رزین

آموزش ساخت جاکلیدی

این وسایل کوچک و کاربردی از لحاظ شکل و طرح تنوع گسترده ای داشته و به عنوان هدیه و سوغاتی نیز از آن استفاده شده و طرفداران زیادی دارد. شما نیز می توانید با وسایلی که در اختیار دارید طبق یک روش آموزشی به ساخت جاکلیدی مدنظرتان بپردازید و از آن استفاده کنید و یا به دیگران هدیه بدهید.

جاکلیدی در اقسام مختلفی همچون فلزی، چوبی، چرمی و … وجود داشته که می توانید هر مدلی که می خواهید را برای کلید و سوئیچ های خود در جنس های گوناگون تهیه کنید. شما می توانید در اوقات فراغت خود به انجام خلاقیت های مختلفی همچون درست کردن جاکلیدی بپردازید و با لوازم و وسایلی که در دسترس دارید جاکلیدی های جذابی بسازید و استفاده نمایید. در ادامه روش تهیه یک مدل جاکلیدی رزینی را به طور کامل شرح داده ایم.

آموزش ساخت جاکلیدی رزینی

وسایل مورد نیاز

  • قالب حروف الفبا
  • انواع گوناگون رزین همچون رزین اپوکسی، پلی استر یا رزین UV
  • ظروف یکبار مصرف
  • ترازو یا ظرف مدرج
  • دم باریک
  • مته
  • موچین
  • ماسک یا پوشش دهان
  • خلال دندان
  • سوزن ظریف
  • دستکش
  • ورق کاغذی یا پلاستیک
  • همزن

مراحل انجام کار

درست کردن جاکلیدی رزینی سختی زیادی ندارد ولی در ساختن آن بایستی دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید که از نتیجه کار رضایت داشته باشید. مطمئن شوید که قالب رزین کاملا تمیز بدون هر گونه گرد و خاکی باشد. روی سطح میز یک روزنامه قدیمی یا ورق کاغذی بگذارید. وسایل و مواد اولیه مورد احتیاج را در اختیار خود قرار بدهید.

سپس ماسک دهان و دستکش را بپوشید. رزین اپوکسی برای سفت شدن بایستی با هاردنر یا سفت کننده به نسبت 2 به 1 ترکیب گردد. به عنوان مثال برای ده گرم رزین 5 گرم هاردنر مورد احتیاج می باشد. نسبت تعیین شده از رزین و هاردنر را درون ظرف موردنظر اندازه بگیرید یا وزن نمایید. هاردنر را درون رزین بریزید. با کمک همزن چوبی حدود 5 دقیقه به آهستگی مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید. به طور کامل هم زده تا زمانی که دیگر هیچ رگه ای میان رزین و سخت کننده دیده نشود و ترکیب شفافی به وجود آید.

طریقه درست کردن جاکلیدی با رزین

به منظور پیشگیری از تشکیل حباب هوا به آهستگی هم بزنید. سپس نزدیک به یک الی دو دقیقه منتظر بمانید تا حباب های به وجود آمده به سطح رزین برسند. شما می توانید با کمک سوزن آن ها را ترکانده تا از بین بروند و یا با استفاده از چوب کبریت یا خلال دندان حباب ها را از روی سطح رزین بردارید.

البته با کمک آتش فندک های مخصوص نیز می توان به آسانی حباب ها را حذف نمود. بعد از آن رنگ موردنظر خود را بیفزایید. بهتر است در ابتدا به میزان سر سوزن رنگ افزده و بعد مواد را هم بزنید. رنگ های مخصوص رزین خیلی غلظت دارند و میزان کمی از آن ها می تواند حجم زیادی از رزین را رنگی نماید. در صورتی که میزان رنگ مورد پسندتان نبود مجددا به میزان خیلی کم رنگ افزوده و محلول موردنظر را هم بزنید.

آموزش ساخت جاسوئیچی رزینی

در صورتی که در این زمان حباب ایجاد شده به همان شیوه گفته شده حباب ها را حذف کنید. پس از از بین بردن حباب ها و افزودن رنگ به رزین و مخلوط کردن آن رزین را به آهستگی داخل قالب مدنظرتان بریزید. مواظب باشید که رزین به لبه های قالب نریزد. رزین را به آهستگی در قسمت وسط قالب ریخته تا رزین درون قالب پخش گردد و به طرف بالا بیاید. رزین را کم کم ریخته تا نیمه قالب بالا بیاید.

در این مرحله از ساخت جاکلیدی دقت نمایید که رزین تا لبه قالب بالا نیاید زیرا باید اجسام کوچک زینتی داخل رزین گذاشته شود که موجب شده سطح رزین بالاتر قرار بگیرد. بدین ترتیب دقت کنید تا لبه قالب ریخته نشود زیرا در صورتی که در این زمان اجسام تزیینی را درون رزین بگذارید رزین از قالب سرریز می شود.

در صورتی که میزان رزین ریخته شده بیشتر از ظرفیت قالب شد با کمک یک سرنگ بدون سوزن رزین اضافه را با مکیدن از قالب خارج نمایید. اکنون با توجه به سلیقه خود انواع اجسام زینتی همچون پولک های رنگی و دیگر اشیا را درون قالب قرار دهید.

مراحل درست کردن جاکلیدی در خانه

پیشنهاد می شود با کمک موچین یا انبرک کوچک اجسام زینتی را داخل رزین بگذارید به این خاطر اجسام کوچک امکان دارد به دست شما چسبیده شود و یا نتوانید آن ها را در محل مناسب بگذارید. اجسام سنگین به کف قالب رفته و مواد سبک همچون گلبرگ خشک به طرف سطح حرکت می کنند. توصیه می شود در دو مرحله قالب گیری را انجام دهید.

در ابتدا تا نیمه قالب رزین ریخته و جسم سبک را روی رزین بگذارید به همان صورت قرار داده تا رزین سفت گردد و بعد از 12 ساعت مجددا روی رزین سفت شده رزین بریزید تا قالب گیری کامل شود. در گام دوم ریختن رزین درون قالب جسمی سنگین را داخل قالب بگذارید زیرا در این صورت جسم سنگین روی قسمت اول رزین سفت شده قرار گرفته و به کف قالب حرکت نمی کند و شما روی همان رزین باید بریزید.

روش ساخت جاسوئیچی با رزین

بدین گونه جسم زینتی در قسمت وسط قرار گرفته و بدین ترتیب محصول موردنظر جلوه جذابی به خود می گیرد. هنگامی که رزین در حال سخت شدن بوده حتما یک ظرف بزرگتر روی قالب بگذارید تا گرد و خاک روی رزین قرار نگیرد. پس از گذشت 24 ساعت رزین سخت شده را به آهستگی از قالب بیرون آورید.

در صورتی که زائده اضافی و یا حاشیه تیز دیدید آن را با کمک کاغذ سمباده بسابید. پیش از سابیدن مکان موردنظر را خیس کرده و شروع به سابیدن کنید و مجددا خیس نمایید و بسابید تا مکان موردنظر حالت کدری به خود نگیرد.

اکنون بایستی رزین سخت شده را به منظور عبور دادن بند و حلقه سوراخ نمایید. برای این کار می توانید قسمت بالای قالب را سوراخ کرده و پیچ های خودکاری قلاب دار را به داخل سوراخ بپیچانید. توجه داشته باشید که سوراخ حلقه زنجیر در نزدیکی لبه کار نباشد تا امکان شکسته شدن و ترک خوردن حاشیه محصول رزینی کمتر گردد.

طریقه ساخت جاسوئیچی در خانه

بعد حلقه زنجیر را با کمک دم باریک از سوراخ بگذرانید. بعد به میزان طول مورد نیاز زنجیر را برش داده و به حلقه متصل کنید و قسمت سر دیگر زنجیر را به حلقه بزرگ متصل نمایید. اکنون مراحل ساخت جاکلیدی به اتمام رسیده و جاکلیدی شما حاضر شده است و می توانید بر حسب سلیقه خود اجسام و آویز های دیگر نیز به حلقه و زنجیر وصل کنید.

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای آشنایی با آموزش پتینه کاری روی چوب و آموزش رفو لباس در خانه بر روی لینک های داده شده کلیک کرده و اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان