درمان خانگی خشک شدن دهان با چند راهکار ساده

اگر به دنبال تجویزات پزشکی نیستید، برای درمان خشک شدن دهان و گلو ما به شما درمان های متنوع خانگی را آموزش می دهیم پس برای درک بیشتر مقاله زیر را دنبال نمایید.

درمان خانگی خشک شدن دهان با چند راهکار ساده

خشک شدن درون دهان و گلو به علت کاهش بزاق یکی از مشکلات متداولی است که هر فرد در زندگی اش تجربه می کند. گاه این مشکل موقتی بوده و گاهی مزمن پیش می آید که می تواند تاثیرات کاملا منفی ای به روی کیفیت فعالیت های روزمره شخص بگذارد. خشک شدن دهان یا به صورت مستقل و یا به علت ابتلا به بیماری هایی چون دیابت، اختلالات غدد تیروئید، عوامل روانشناختی و نیز مصرف برخی از داروها شروع به شکل گیری می کند. حال باید گفت که برای درمان خانگی خشک شدن دهان چه باید کرد؟!

عوامل ایجاد کننده مشکل خشک شدن دهان و گلو کاملا گوناگون است از جمله کاهش ترشح لعاب توسط غده‌های لعابی، تنفس از دهان، تعریق بیش از حد، استفاده از داروها با عوارض جانبی خشک کننده دهان، مصرف مواد مخدر، استفاده از الکل و تنباکو، عوامل روانشناختی و استرس، تغذیه نامناسب و کمبود آب در بدن که در ادامه به خوبی با برخی از آن ها آشنا خواهید شد.

حقیقت خشکی دهان چیست؟

خشکی دهان و گلو با چه نشانه هایی ایجاد می شود؟

خشکی دهان و گلو وضعیتی شایع پذیر است که به سیستم تنفسی و گلو اختلال ایجاد می کند. شرایط تحریک کننده چه به صورت موقت و یا فصلی و چه به صورت مزمن و یا جدی نشانه های عوامل زیر را آشکار می سازند :

خشکی هوا:

هر فردی با تنفس هوای خشک و گرم چون آب و هوای تابستان، می‌تواند موجب خشک شدن گلو و دهان شود.

ناکافی بودن میزان آب مصرفی:

با تعریق و یا عدم نوشیدن آب کافی بدن دچار کمبود آب اضافه شده، در نتیجه ایراد خشکی گلو پیش می آید.

عوامل آلرژیک:

نشانه های حساسیت و آلرژی‌های تنفسی چون آلرژی گرده گیاهان، آلرژی به گربه یا سگ و سایر بررسی ها کم کم ایراد خشکی گلو را ایجاد می سازند.

عفونت:

با ابتلا به التهاب حلق و نیز درگیری با عفونت‌های دیگر چون عفونت تنفسی بالا یا سرماخوردگی رفته رفته اشکال خشکی دهان و گلو پیش می آید.

استفاده از داروها:

بیماران با مصرف برخی از داروها چون آنتی‌هیستامین‌ها، ضدافسردگی‌ها و دیگر داروها به بیماری خشکی دهان و گلو درگیر می شوند.

بیماری‌های مزمن:

بیماری‌های مزمنی چون آسم، بیماری ریفلاکس معده مری، آبستنی زودرس یا کم‌خونی در بدن افراد اشکال خشکی دهان و گلو را پیش می آورند.

درمان خانگی خشک شدن دهان در طب سنتی

هیدراته سازی همیشگی:

با مرطوب سازی همیشگی گلو و یا مصرف روغن های گیاهی می تواند در هیدراته نگهداشتن دهان و گلو موثر باشد. برای این منظور در طول شبانه روز مایعات را به فراوانی نوش جان نمایید که حداقل میزان آن برای یک فرد بالغ هشت تا ده لیوان است. اگر در یک شهر واقع در آب و هوای خشک ساکن هستید، خشک شدن گلو به هنگام صبح طبیعی بوده که با حمام گیری آب گرم می توانید به مرطوب سازی دهان و گلوی خود کمک کنید.

مصرف چای و عسل:

یکی از معجون های درمان گیاهی برای بهبود خشک شدن دهان می توان به ترکیب چای و عسل اشاره کرد. این معجون گلو خشک شده را آرامش می دهد و با خاصیت ضد باکتریایی پر قدرت مانع از سرفه های مداوم می شود. پیشنهاد می شود تا در طول روز یک فنجان چای و عسل نوش جان کنید البته چای بیش از اندازه داغ نباشد چرا که با این اشتباه خشکی گلو و دهان را تشدید می سازید.

درمان خشکی دهان با مصرف چای و عسل

مصرف ژله و پاستیل:

در طب سنتی کمی مدرن تغذیه از پاستیل و ژله با مکیدن آن ترشح بزاق دهان را افزایش می دهد. این رطوبت اضافه ایجاد شده موجب کاهش درد و خارش می شود. با مصرف قرص ها حاوی اکالیپتوس یا منتول می توانید به خشکی گلو و دهان خود تسکین دهید اما مصرف ژله و پاستیل بهترین چاره برای بهبود این مشکل است که هیچ آسیبی هم به دنبال نمی آورد.

درمان خشکی دهان با مصرف ژله و پاستیل

جویدن آدامس:

یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود خشکی دهان و گلو جویدن آدامس می باشد. چرا که بودن آدامس در دهان موجب می شود که مغز گول خورد و دستور ترشح بزاق را در دهان ارسال کند. در نهایت پس برای بهبود خشکی دهان و گلوی خود به جای سرفه های خشک و درد آور به مصرف آدامس های بدون قند روی آورید.

درمان خشکی دهان با جویدن آدامس

غرغره کردن آب بعد از مسواک:

غرغره کردن آب بعد از مسواک زدن یکی از بهترین چاره های درمانی برای بهبود خشکی دهان و گلو با جذب رطوبت می باشد. برای این دستور کمی نمک را با یک فنجان آب ولرم ترکیب سازید و شروع به غرغره کردن ترکیب کنید.

اصلاح سازی فرآیند تنفس:

یکی از اصلی ترین ایراد ها در آشکار نشانه های خشکی دهان و گلو حتی بوی بد دهان، تنفس نادرست به هنگام دم و بازدم است.
اصل نفس کشیدن به این صورت است که با بینی هوا را وارد ریه‌های خود کنید و سپس بازدم را از طریق دهان به بیرون هدایت سازید.
اگر با دهان هوا را به داخل ریه‌ها وارد کنید موجل خشکی دهان و گلو خود خواهید شد. حتی این مشکل زمانی که باد وزش دارد و هوا خشک است، بیشتر از قبل هم پیش می آید.

تمرکز به روی زندگی سالم:

مصرف کافئین، الکل و مواد مخدر پیش از خواب موجب شکل سازی ایراد خشک شدن دهان خواهند شد. اگر به مصرف سیگار اعتیاد دارید، برای ترک آن از آدامس‌های نیکوتینی استفاده کنید. اگر هم به گرد و غبار آلرژی دارید، همیشه پنجره‌های خود را تا حد امکان بسته بگذارید.

درمان خانگی خشک شدن دهان به صورت گیاهی

  1. مصرف ژل آلوئه‌ورا
  2. مصرف دمنوش زنجبیل
  3. دمنوش ریشه هالی هاک
  4. دمنوش ریشه گل ختمی
  5. دمکرده کاکتوس نوپال
  6. مصرف اسپیلانتس
  7. مصرف فلفل دلمه‌ای

باید بدانید که خشکی دهان و گلو به کمک راهکار های طب سنتی با توجه به طبع و مزاج هر شخص امکان پذیر است و تنها کافی است که کمی رعایت لازم را برای بهبودی داشته باشید.

خشکی دهان چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

ترشح بزاق نقش مفیدی در سلامت دهان دارد اما گاه علت خشک شدن دهان موجب نشانه هایی چون احساس تشنگی، سوزش یا خارش در دهان، سختی در بلعیدن غذا، تغییر در طعم غذا و نیز بوی بد دهان می شود. جدای از این، می‌تواند مشکلات دندانی و لثه‌ای چون پوسیدگی دندان‌ها، التهاب لثه و عفونت‌های قارچی را نیز پیش آورد.

اگر خشکی دهان و گلو ندارید، از تجربه مشکلات دیگر چون:

  1. احساس سوزش یا درد در دهان شما
  2. لب های خشک
  3. بوی بد دهان (هالیتوزیس)
  4. کاهش یا تغییر حس چشایی
  5. عفونت های مکرر دهان، مانند برفک دهان
  6. پوسیدگی دندان و بیماری لثه
  7. مشکل در صحبت کردن، خوردن یا بلعیدن

در امان نخواهید بود.
اگر دهان خشکی دارید، برای کاهش خطر مشکلات دندانی بهداشت را رعایت کنید تا آسیبی به دندان ها وارد نشود. حتی برای صحت سلامتی بیشتر هر شش ماهه برای معاینه به دندان پزشکی مراجعه نمایید.

در پایان درمان خانگی خشک شدن دهان، برای آگاهی از مقالات درمان خانگی رفلاکس معده، درمان خانگی درد بیضه و درمان تاول زبان لینک های قرار داده شده را کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان