روز جهانی پشه، خون‌آشام‌های مینیاتوری خبیث

اگر از خواندن عنوان این مقاله تعجب کرده‌اید، باید بگوییم که کاملاً حق دارید. آخر چه کسی فکر می‌کرد که پشه، این مزاحم همیشگی شب‌های تابستان، روز جهانی داشته باشد و در آن روز گرامی داشته شود! این حشره خون آشام، نه تنها با صدای پرواز خود خواب ناز را از چشم ما می‌رباید، بلکه به این کار نیز بسنده نکرده و خون ما را هم نوش جان می کند

شاید باورتان نشود اما در تقویم مناسبت‌های جهانی، روزی هم برای گرامیداشت جناب پشه در نظر گرفته شده است. در ادامه با بامیلو بلاگ همراه باشید تا بیشتر درباره روز جهانی پشه بدانید.

اگر از خواندن عنوان این مقاله تعجب کرده‌اید، باید بگوییم که کاملاً حق دارید. آخر چه کسی فکر می‌کرد که پشه، این مزاحم همیشگی شب‌های تابستان، روز جهانی داشته باشد و در آن روز گرامی داشته شود! این حشره خون آشام، نه تنها با صدای پرواز خود خواب ناز را از چشم ما می‌رباید، بلکه به این کار نیز بسنده نکرده و خون ما را هم نوش جان می کند. تازه این کوچک‌ترین آزاری است که پشه به جامعه بشری می‌رساند و کارهای بسیار خطرناک‌تری نیز از او ساخته است. پس چرا باید از این موجود آب‌زیر‌کاه و مزاحم تقدیر و تشکر کنیم؟

تاریخچه روز جهانی پشه

خب، اول از همه باید بگوییم که روز جهانی پشه، در اصل برای گرامیداشت این دراکولای شب‌گرد ایجاد نشده و در اصل، هدف آن آگاهی رسانی درباره تمامی خطرات و آسیب‌هایی است که این موجود ریز، اما شیشه خورده دار باعث آن می‌شود. در روز بیستم ماه اوت سال 1987 میلادی، سر رونالد راس (Sir Ronald Ross) پزشک و محقق بریتانیایی، متوجه شد که پشه‌های ماده می‌توانند باعث انتقال مالاریا به انسان شوند و کمی بعد از این کشف، او این روز را به عنوان روز جهانی پشه نام‌گذاری کرد. این مراسم تا به امروز هم ادامه دارد و آن‌قدر جدی است که مدرسه عالی بهداشت و پزشکی مناطق حاره در لندن، هر ساله با برگزار کردن انواع نمایشگاه، کنفرانس و حتی میهمانی و جشن، آن را زنده نگه می‌دارد.

روز جهانی پشه: چرا باید چهار چشمی مراقبت پشه‌ها باشیم؟

خب، البته اگر بخواهیم جانب انصاف را هم رعایت کنیم، باید بگوییم که همه پشه‌ها هم ناقل بیماری نیستند. برخی از انواع پشه‌ها کاملاً بی‌ضرر هستند و برخی دیگر، حتی برای ما آدمیزاد‌ها فایده هم دارند. اما بخش اعظم این خانواده بزرگ از حشرات، چندان هم عاشق چشم و ابروی ما نیستند و به خون ما تشنه‌اند.

حتماً می‌دانید که پشه‌ها از خون دیگر جانداران تغذیه می‌کنند و این قضیه شامل ما فرزندان حضرت آدم نیز می‌شود. در این میان اما، پشه‌های ماده در بسیاری از گونه‌ها به مکیدن عصاره قرمز‌رنگ حیات از رگ‌های ما کفایت نمی‌کنند و با انتقال انواع بیماری های خطرناک، پا را از گلیم خود درازتر می‌کنند. مالاریا، تب زرد و فیلاریاز همگی بیماری‌هایی هستند که به لطف این دراکولاهای بی‌رحم به ما منتقل می‌شوند. برخی از کارشناسان این زمینه حتی باور دارند که پشه‌ها یکی از خطرناک‌ترین جانورانی هستند که در زمین زندگی می‌کنند!

به طور کلی تخمین زده می‌شود که گونه‌های مختلف پشه سالانه بیش از 700 میلیون نفر در آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی، مکزیک، روسیه و بخش عمده آسیا را به انواع بیماری مبتلا می‌کنند. همچنین، لازم است بدانید که از میان این جمعیت، حداقل دو میلیون نفر از آن‌ها سالانه جان خود را از دست می‌دهند و این نرخ در بسیاری از موارد از بالاتر است.

روز جهانی پشه: با این دراکولاهای خورده‌شیشه دار چه کنیم؟

اگر چه مبارزه کردن با خود این حشرات صبر ایوب و پشتکاری پولادی می‌طلبد، راه‌کار‌های متعددی برای مقابله با بیماری‌هایی وجود دارد که این موجودات بند‌انگشتی به دیگران منتقل می‌کنند. خوشبختانه در این دوره و زمانه، علم پیشرفت زیادی کرده و انواع محصولات دفع کننده پشه تولید شده‌اند و همچنین، محققین سالانه داروهای مختلف و موثری را تولید و روانه بازار می‌کنند. البته‌، برخی از صاحب نظران بر این باورند که چون تنها پشه‌های ماده ناقل بیماری به انسان هستند، این مواد باید به گونه‌ای طراحی شوند که تنها بر روی آن‌ها کارگر باشند. دلیل این مساله هم این است که در صورت تمرکز بر تمامی پشه‌ها، به مرور زمان آن‌ها نسبتاً به این دارو‌ها و مواد مقاوم شده و سپس دمار از روزگار ما در خواهند آورد.

شما درباره این موضوع چه فکر می‌کنید؟ دیدگاه‌های خود را با بامیلو بلاگ در میان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان