به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری کمیته مشترک رسانهای ایران و روسیه ظهر امروز پنجشنبه 21 تیرماه با حضور «آلکسی ولین» معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه، «محمد سلطانی فر» معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران، در محل باشگاه خبرنگاران خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، در تهران برگزار شد.
آلکسی ولین در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه وی به همراه 10 نماینده و مدیر رسانههای روسیه از جمله اسپوتنیک و ایتارتاس و کانالهایی از تلویزیون این کشور به تهران سفر کرده است، گفت: این برای اولین بار است که کمیته مشترک همکاریهای رسانه ای بین ایران و روسیه تشکیل میشود که نشان دهنده توسعه مناسب روابط فی مابین دو کشور است.
وی علاقه خود را به تقویت روابط رسانه ای بین ایران و روسیه ابراز کرد و گفت: چارچوبهای این همکاری در 23 زمینه مشخص به منظور تبادل محتوا در رابطه با مسائل مرتبط با اصول روزنامه نگاری، شرکت در نمایشگاههای دو کشور و انجام برنامههای مشترک و انتقال محتواهای رسانه ای میان رسانههای دو کشور، تعیین شده است.
جشنواره رسانهای با هدف حفظ اکوسیستم خزر در آستاراخان برگزار میشود
معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه با اشاره به قرارداد خواهرخواندگی و یا به گفته روسها پسرخواندگی میان اصفهان و سن پترزبورگ بر لزوم تقویت همکاریهای رسانه ای میان دو کشور برای توسعه این پروژه تاکید کرد.
وی همچنین به همکاریهای میان کشورهای حاشیه دریای خزر، تمایل کشورش را برای تقویت همکاریهای رسانهای با موضوع حفظ و نگهداری از اکوسیستم خزر نشان داد و ایده برگزاری جشنواره ای رسانه ای با موضوع تهیه فیلم و عکس از این اکوسیستم در آستاراخان روسیه در ماههای آتی را پیش کشید.
نیامدهایم فقط پای چند ورقه را تیک بزنیم و برویم!
ولین متوقف ماندن همکاریهای رسانه ای فی مابین ایران و روسیه را بین دولتهای دو کشور و به صورت رسمی ناکافی دانست و گفت: ما نیامده ایم اینجا که تعدادی ورقه را فقط تیک بزنیم و یک تفاهم نامه صوری امضا کنیم بلکه دو کشور به این فهم مشترک رسیده اند که همکاریهای بین رسانههای ایران و روسیه باید به صورت عملی و واقعی توسعه پیدا کند تا مردم هر دو کشور بتوانند به شناخت بهتری از یکدیگر دست یابند.
معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت فعالیت پیام رسان تلگرام در کشورش گفت: تلگرام تنها یک مسنجر است و نه رسانه جمعی. ما در روسیه رسانههای جمعی متعددی داریم که اقدام به تولید و پخش اطلاعات و تبادل آنها میکنند که در ماهوارهها و شبکههای اجتماعی حضور دارند.
چرا تلگرام در روسیه فیلتر شد؟
وی تصریح کرد: ما به عنوان مقامات روسیه هیچوقت هیچ اعتراضی به فعالیت تلگرام در این کشور نداشته ایم فقط چند سئوال از این پیام رسان مطرح کرده ایم. از جمله اینکه وقتی ارگانهای امنیتی در روسیه درخواست اطلاعات برخی از کاربران تلگرام را که با اهداف تروریستی در این پیام رسان فعالیت میکنند، ارائه میکنند، تلگرام آن را در اختیار این مقامات بگذارد اما تلگرام به این درخواست پاسخ نداده است و لذا دادگاهی در روسیه تلگرام را بلاک کرد.
ولین با بیان اینکه این مسئله اصلا سیاسی نیست بلکه فنی است؛ اضافه کرد: از طریق تلگرام اقداماتی انجام شد و رئیس تلگرام تصمیماتی گرفت که موجب شد بلاک کردن کامل تلگرام در روسیه غیرممکن شود. این مسئله البته فقط در مورد روسیه هم نیست و در بسیاری از کشورهای دیگر اتفاق میافتد و این را هم به شما میگویم که همین الان هیئت ما در تهران از طریق تلگرام وارد گفتگو با یکدیگر میشوند.
کاهش 10 تا 20 درصدی کاربران تلگرام در روسیه بعد از فیلتر شدن آن
معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه اضافه کرد: وقتی در روسیه یک پیام رسان فیلتر میشود و ما هیچ وقت نمیتوانیم دسترسی به آن را برای صد درصد کاربران غیرممکن کنیم چون به هر حال آدمهایی هستند که این فیلتر را دور میزنند. ما میخواهیم شرایطی را فراهم کنیم که امکان استفاده از محتواهای خطرناک برای کاربران امکانپذیر نباشد آن هم نه همه کاربران بلکه عمده کاربران.
وی با اشاره به اینکه ما همیشه از حضور پیام رسانهها در روسیه استقبال کرده ایم، تعداد کاربران تلگرام در کشورش را «میلیونی» برآورد و تاکید کرد که تصمیم بلاک کردن تلگرام یک تصمیم قضایی بوده و هیچ مسنجر دیگری هم در روسیه بلاک نشده است.
ولین درباره تاثیر فیلترینگ تلگرام در روسیه بر آمار کاربران این پیام رسان در این کشور پهناور تصریح کرد: بعد از اینکه تلگرام فیلتر شد، نزدیک 10 تا 20 درصد کاربران خود را در روسیه از دست داد. شما نمیتوانید با روشهای ساده در باره این قبیل مسائل پیچیده تصمیم بگیرید. چند سال قبل مقامات اوکراینی تصمیم گرفتند که برخی رسانهها و پیام رسانهای روسی را محدود کنند با این وجود تعداد کاربران این رسانهها در اوکراین تقریبا تغییر نکرد و کم نشد.
900 هزار رسانه جمعی در روسیه ثبت رسمی شدهاند
این مقام مسئول در حوزه رسانههای جمعی در روسیه درباره وضعیت اخذ مجوز برای فعالیت رسانه ای در این کشور هم گفت: رسانههای جمعی در روسیه مجوز دارند اما معنی آن این است که هر متقاضی میتواند این مجوز را درخواست کند و داشته باشد. در حال حاضر نزدیک به 900 هزار رسانه جمعی در روسیه، ثبت رسمی شده اند. روند ثبت نام هم کمتر از یک هفته زمان میبرد.
وی با اشاره به اینکه در روسیه اگر یک فرد یا یک سایت هرگونه اطلاعاتی را پخش کند حتی اگر به عنوان رسانه جمعی هم ثبت نشده باشد، مقابله ای با او صورت نخواهد گرفت و محدودیتی برایش ایجاد نخواهد شد. در واقع ما کار ثبت رسمی یک رسانه جمعی را با این هدف انجام میدهیم که اولا حقوق افراد را تضمین کنیم، دوما خبرنگاران آن رسانهها بتوانند آزادانه در نشستهای مطبوعاتی حضور پیدا کنند و سوما مسئولان مورد خطاب این رسانهها در موضع پاسخگویی قرار گیرند.
رسانههایی که ثبت نمیشوند، از چه مزایایی در روسیه محروم میشوند؟
معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه گفت: بدیهی است چنانچه یک رسانه در روسیه ثبت رسمی نشده باشد، این سه مزیت برای او فراهم نیست و نمیتواند به عنوان رسانه جمعی ابراز وجود کند و اعتماد مردم به او کم خواهد شد.
ولین گفت: رویکرد ما در باره رسانهها در روسیه این است که میبایست حقیقت را انتقال دهند. ما اقدامات و گامهای خودمان را برای مردم توضیح میدهیم و سعی میکنیم این کار را برای مخاطبان خارجی در کشورهای دیگر هم انجام دهیم ولی خوب است بدانیم که دربسیاری از کشورهای غربی، فرم جدیدی از سانسور با شیوههای جدید حاکم شده است.
غربیها شیوههای جدیدی از سانسور در رسانهها را اجرا میکنند
وی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: برای اولین بار است که کسانی که ژورنالیست حرفهای هستند، توسط غرب تحریم میشوند و حتی ویزا برایشان صادر نشده است و سفر آنها را به کشورهای دیگر محدود کرده اند. این کاملا مغایر با آزادی رسانهها است.
معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه ادامه داد: امروز بسیاری از کشورهایی که در 100 سال اخیر با پروپاگاندای شدیدی خودشان را معرفی میکردند، فقط دیدگاه و نظر ویژه را به رسانهها انتقال میدهند؛ آنها ژورنالیستها را وارد لیستهای سیاه میکنند. ما بر این باوریم که ژورنالیست بودن در فضای معاصر بسیار سخت شده است و باید با سانسور کلاسیکی که در غرب اتفاق میافتد مقابله کرد.
فقط نزدیک به یک درصد رسانهها در روسیه حکومتیاند
وی درباره وضعیت فعالیت رسانه ای خارجی در کشورش هم گفت: رسانههای خارجی و از جمله شبکههای تلویزیونی خارجی در روسیه فعال هستند. برای این فعالیت باید ثبت رسمی شوند و باید یک شخص حقوقی به عنوان مسئول هر کدام از آنها تعیین و معرفی شود. در مورد آژانسهای خبری خارجی هم، چنانچه آنها وارد فعالیتهای اقتصادی باید خود را به عنوان شرکت ثبت کنند، مالیات بپردازند و از قوانین روسیه تبعیت کنند.
به گفته این مقام مسئول در حوزه رسانهها در فدراسیون روسیه، آزادی رسانهها در این کشور با چند فاکتور تضمین شده است؛ اولا در قانون اساسی روسیه سانسور به طور عام ممنوع است و هیچ کس حق ندارد مزاحم کار رسانهها شود. ما نمیتوانیم به هیچ رسانه ای حتی دولتی (که تعداد آنها نزدیک به یک درصد است) هم دستور دهیم که کار خاصی بکند اما مسئولیت کاری که رسانهها میکنند هم بر عهده مدیران و سردبیران آنهاست.
هیچ وقت وارد بازار رسانهای ایران نمیشویم مگر اینکه قبلش با طرف ایرانی به توافق رسیده باشیم
ولین نظرش را درباره رسانههای ایرانی هم این گونه بیان کرد: برای ما بسیار جالب است که متوجه شده ایم که تعداد رسانهها در ایران بسیار زیاد است و آمادگی همکاری با آنها هستیم. به ویژه در تولید فیلم و برنامههای مشترک بخصوص در حوزه تلویزیون. ما این تضمین را بدهیم که هیچ وقت وارد بازار شما و و همچینن هیچ کشور دیگری نمیشویم مگر اینکه قبل از آن توافقات لازم را با طرف مقابل انجام داده باشیم.
آمریکاییها اول بروند فوتبال را یاد بگیرند بعد از سازماندهی مسابقات جام جهانی در روسیه ایراد بگیرند!
معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه در پاسخ به سئوالی درباره تلاش کشورهای غربی و بخصوص آمریکا برای نرسیدن میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2018 به روسیه هم گفت: آمریکاییها درباره سازماندهی مسابقات جام جهانی در روسیه از ما انتقاد میکردند اما اجازه بدهید من اینجا به شما بگویم که آنها بهتر است اول بروند فوتبال را یاد بگیرند و بعد بیایند در این باره حرف بزنند!
با اسرائیل روابط دوجانبه داریم ولی رسانههایمان را درباره عملکرد این رژیم محدود نمیکنیم
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا رسانههای روسیه در قبال جنایت رژیم صهیونیستی میتوانند آزادانه اطلاع رسانی کنند، گفت: ما رسانههای مختلفی داریم که تعداد بسیار زیادی از آنها با نگاهی بسیار انتقادی به اسرائیل نگاه میکنند و خیلی سخت عملکرد دولتمردان این کشور را نقد میکنند. ما نمیتوانیم پنهان کنیم که ما با همه کشورها از جمله اسرائیل روابط دوجانبه داریم و بارها پیش آمده و تقریبا میتوانم بگویم هر روز آنها (مسئولان رژیم صهیونیستی) به ما میگویند که رسانههای شما حتی «راشاتودی» موضع حمایت گونه ای از عربها (فلسطینیها) دارند. با این وجود ما راه خودمان را میرویم و با همه کشورها رابطه داریم و وقتی هم اسرائیل حقوق عربها را پایمال میکند، رسانههای ما آزاداند که در این باره بنویسند.
ولین کشته شدن یک خبرنگار روسی را در یکی از بمبارانهای سوریه و زخمی شدن یک خبرنگار راشاتودی را در چند ماه گذشته، گواهیهایی بر آزادی عمل رسانههای روسیه در رابطه با مسائل پرچالش بین المللی ذکر کرد.
با خطوط قرمز ایران در زمینه تولید محتوای مناسب برای کودکان کنار میآئیم
معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه در پاسخ به سئوالی درباره اولویت اصلی رسانههای روسیه در توسعه تعاملات خود با رسانههای ایرانی هم گفت: در روسیه، رسانهها محتواهای بسیار خوبی در حوزه کودک تولید کرده اند. ما میدانیم که در ایران اصول اخلاقی پررنگی در رابطه با مسائل مربوط به حوزه کودک وهمچنین بزرگسالان وجود دارد و تا حدودی این مسئله ما را در توسعه روابط رسانه ای با ایران، با سختی روبرو میکند اما به این مسئله که تعاملات رسانه ای خود را با ایران در تولید پروژههای مشترک در حوزه کودک توسعه دهیم، پایبندیم.
وی بر توسعه تعاملات رسانه ای میان دو کشور از جمله در حوزه دانش افزایی ژورنالیستی تاکید کرد و آمادگی روسیه را برای میزبانی از خبرنگاران ایرانی در این کشور برای گذراندن این دورهها اعلام و ابراز امیدواری کرد که طرف ایرانی هم این مسئله را برای خبرنگاران روسی، در ایران اجرایی کند.
هر سال 7 درصد از تیراژ مطبوعات در روسیه کم میشود
معاون وزیر توسعه دیجیتال، مخابرات و ارتباطات جمعی روسیه درباره وضعیت تیراژ روزنامهها و نشریات در این کشور هم گفت: مثل همه دنیا رسانههای چاپی در روسیه هم با کاهش تیراژ روبرو شده اند و سالی تقریبا 7 درصد از تیراژ مطبوعات در روسیه کم میشود چون مخاطبین روزنامهها کم کم وارد اینترنت شده اند؛ اگر تیراژ یک روزنامه در روسیه تا دیروز نزدیک به 100 تا 200 هزار نسخه بود الان به 50 تا 60 هزار نسخه رسیده است. با این وجود کسانی که به سایت این این روزنامه مراجعه میکنند گاه تا یک میلیون نفر هم افزایش یافته است.
در این نشست همچنین سفیر روسیه در تهران ضمن تقدیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل این برنامه ابراز امیدواری کرد که این نخستین قدم در توسعه همکاریهای رسانه ای میان دو کشور، محکم برداشته شود و گامهای بعدی نیز در پیش باشد.
شهروندان روسیه به دلایلی سفر به ترکیه، امارات و تایوان را به ایران ترجیح میدهند
وی درباره تعداد گردشگرانی که از ایران به روسیه میروند و بالعکس هم گفت: آمار دقیقی در این باره وجود ندارد چرا که شهروندان ایران در حال حاضر برای سفر به روسیه نیازی به روادید ندارند اما در سال گذشته حدود 65 هزار نفر از شهرهای مختلف روسیه دیدن کردند. درباره تعداد شهروندان روسی هم که به ایران میآیند آمار مشخصی وجود ندارد اما به هر حال در ایران محدودیتهایی وجود ندارد که طبیعی است ممکن است در تصمیم شهروندان روسیه برای سفر به ایران تاثیرگذار باشد و آنها ترجیح بدهند که به کشورهای دیگر منطقه از جمله ترکیه، امارات و تایوان سفر کنند.
محمد سلطانی فر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست بر لزوم مستندسازی برای توسعه همکاریهای میان رسانههای ایرانی و روسیه تاکید کرد و قول داد معاونت متبوعش در جهت تسهیل این روابط هر چه در توان دارد انجام دهد.