به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، با گذشت زمان و ایجاد زمینههای تازهتر اما، چیزی جز یک نام از برند باقی نمیماند. مثلا نام برند نایک، نماد نایک را توصیف میکند و بکارگیری مستمر نام برند با نماد برند در طولانی مدت و با هزینه بالغ بر 100 میلیون دلار باعث تثبیت نماد نایک در ذهن مخاطب شده است.
پس میتوان گفت اهمیت نوشتار برند نه تنها کمتر از اهمیت نماد آن نیست بلکه در بسیاری از موارد مهمتر تلقی میشود اما نام برند چه ویژگی های بصری باید داشته باشد و در طراحی لوگوی اسم چه مواردی باید رعایت شود تا هویت برند تقویت شده و با ذهن مشتری ارتباط برقرار کند. این موضوعی است که به آن میپردازیم:
خوانایی مهمترین است
یک لوگو تایپ، هرچقدر هم که زیبایی بصری و تکنیکهای فنی در آن رعایت شده باشد درصورتیکه قابلیت خواندن سریع را نداشته باشد هیچ جایگاهی در ذهن مخاطب ایجاد نمیکند، پس مهمترین موضوع در طراحی لوگو تایپ برند تجاری، خوانایی آن نوشته است.
قدرت در سادگی است
ذهن انسان، به گونهای فطری از پیچیدگی و شلوغی فرار میکند و هر چقدر المانهای بصری در طراحی آرم و لوگو نزدیک به اشکال هندسی ساده همچون مستطیل، دایره و مثلث باشند، جذابیت بصری آنها از نگاه مخاطب افزایش مییابد، پس هرچه ساختار اجزای حروف نوشتاری، نزدیک به این اشکال باشد، علاوه بر خوانایی بهتر، سریعتر در ذهن مخاطب ثبت میشود.
تمایز را با ساختارشکنی خلق کنید
تمامی سرمایه یک لوگو تایپ، حروف بسیار ساده آن نسبت به فونت است. در لوگوتایپ بهتر است تمامی المانها سادهترین شکل ممکن را داشته باشند و بخشی متمایز از بقیه المانها به ناگاه پدیدار شود. این تفاوت بصری همان هویت نوشتار برند شما از نگاه مخاطب تلقی میشود. مانند تایپو گرافی برند ویزا
افقی جذابتر به نظر میرسد
دو چشم انسان در کنار هم و به صورت افقی قرارگرفته است و هر آنچه به صورت افقی باشد جذابتر به نظر میرسد. پس این قانون را فراموش نکنید که لوگوتایپ را یک مستطیل فرضی قرار دهید.
قانون روانشناسی گشتالت را رعایت کنید
اگر می خواهید ایده بصری ساده ای را در طراحی لوگو و یا لوگوتایپ بگنجانید از روش لوگوتایپ فدکس پیروی کنید. لوگوتایپ فدکس در نگاه اول چیزی جز نوشته ساده فدکس به نظر نمیرسد اما با کمی دقت فلشی درون آن نهفته شده که پیام فعالیت برند (خدمات پستی) را با خود حمل میکند. این همان قانون تکامل در روانشناسی گشتالت است. (قانون تکامل گشتالت: مغز انسان تمایل به تکمیل المانهای بصری دارد که بخشی از آن جا افتاده و یا حذف شده است و از این کار لذت میبرد)
نسبت طلایی تعیین کننده است
روانشناسان معتقدند که زیباترین ساختار، مستطیلی است که نسبت طول به عرض آن عدد 1.618 (نسبت طلایی) باشد. چرا که این نسبت در شبکیه چشم انسان رعایت شده به این دلیل انسان آن را زیباترین حالت میبیند. هر چه المانهای بصری در معماری و طراحی به این عدد نزدیکتر شوند، ساختاری پایدارتر، منظم تر و زیبا تر به خود میگیرند. از این روست که شرکتهای بزرگ در طراحی لوگو برندشان از این قانون پیروی میکنند.
تک رنگ به یادماندنیتر است
قانون رنگ در برندینگ به این موضوع اشاره میکند که استفاده از دو رنگ در طراحی لوگوی شرکت برند یادآوری را نسبت به تک رنگ سختتر میکند و استفاده از سه رنگ قطعا یادآوری برند در ذهن مشتری غیر ممکن. برخی برندهای بزرگ این مهم را دریافتند و نماد نوشتاری خود را از دورنگ به تک رنگ تغییر دادند. مانند ویزا کارد و پپسی کولا