ماهان شبکه ایرانیان

شفیعی در گفتگو با مهر:

قدرت ایران در خدمت ثبات و امنیت منطقه و جهان است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت و نفوذ ایران موجبات افزایش امنیت، ثبات و صلح در منطقه ما را فراهم می آورد و در خدمت ایجاد ثبات و صلح منطقه و جهان است.

قدرت ایران در خدمت ثبات و امنیت منطقه و جهان است

نوذر شفیعی کارشناس مسایل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص رویکرد اروپایی ها نسبت به برجام و تقابل آنها با سیاست های آمریکا در این رابطه، اظهار داشت: کشورها، اتحادیه ها و سازمان ها هر کدام در عرصه بین‌المللی به عنوان یک بازیگر در حال ایفای نقش هایی هستند و این نقش ها هم براساس معیارهای مختلفی از جمله قدرت، اعتبار و پرستیژ است.

وی افزود: اتحادیه اروپا به صورت یک کل واحد و کشورهای اروپایی هر یک به تنهایی می توانند بازیگران مهمی در نظام بین‌الملل به حساب آیند، از منظر اروپایی ها یکی از کارکردهای موفق این اتحادیه دست یابی به برجام یا توافق هسته ای با ایران بود که یک مسئله جدی میان ایران وجهان غرب را حل کرد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه حفظ برجام به معنای حفظ اعتبار و پرستیژ اتحادیه اروپا در عرصه بین‌المللی به حساب می آید، تصریح کرد: علی رغم آنکه برجام میان گروه 1+5 بود اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این مذاکرات به طور مستقیم حضور داشت، بنابراین طبیعی است که اتحادیه اروپا برای حفظ اعتبار و آبروی خود بخواهد برجام را حفظ کند.

شفیعی  یادآور شد: اگر بخواهیم برجام را به تعبیری دستاورد اروپایی ها بدانیم، از بین رفتن آن هم به معنای این موضوع است که نقش اتحادیه و کشورهای اروپایی در عرصه بین‌المللی کمرنگ خواهد شد.

وی اظهار داشت: هرچند که ما می پذیریم اروپا به عنوان یک متحد قدیمی، همراه و همیار امریکا بوده و هست اما اینکه یک اتحادیه با این وسعت، جمعیت و اعتبار بخواهد تحت تأثیر رئیس جمهوری چون ترامپ که در کشورش هم از محبوبیت چندانی برخوردار نیست، قرار بگیرد، این برای اروپا مناسب نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: اگر خاطرتان باشد، آمریکایی ها تلاش داشتند پیش از خروج از برجام، اروپایی را نگران موضوعات موشکی و مسائل منطقه ای مرتبط با ایران کنند تا آنها ایران را از بعُد امنیتی ببینند و نگران توانمندی و نفوذ ایران در منطقه شوند، اما کاری که ایران انجام داد، تبیین حقیقت مسائل و دیدگاه های ایران نسبت به موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی  برای اروپایی ها بود که به هر حال تا حدی هم جواب داد و مانع همراهی آنها با واشنگتن شد.

شفیعی یادآور شد: ازطرف دیگر ما همچنان باید به اروپایی ها و دیگر کشورهای جهان که با آنها تعامل و ارتباط داریم این مسئله را توضیح دهیم که توانمندی موشکی و دفاعی ما آن گونه که امریکایی ها تفسیر می کنند، نیست و نه تنها جای نگرانی برای اروپایی ها وجود ندارد بلکه قدرت و نفوذ ایران موجبات افزایش امنیت، ثبات و صلح در منطقه ما را فراهم می آورد و در خدمت ایجاد ثبات و صلح منطقه و جهان است.

وی گفت: بنابراین ما باید توجه اروپایی ها را نسبت به این مسئله جلب کنیم که ایران به عنوان یک کشور مستقل، سیاست های خودش را تعیین و اعمال می کند و تاکنون هم در تمام تلاش های دیپلماتیک و افزایش توانمندی های نظامی خود در مسیر توسعه صلح، ثبات و ایجاد امنیت در منطقه گام برداشته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: ما باید همچنان در راستای گسترش ارتباطات خود با کشورهای مختلف جهان و به خصوص همسایگان از تمام توان و ظرفیت خود استفاده کنیم که این مهم هم در راستای دیپلماسی اقتصادی قابل تفسیر و تحلیل است و هم در قالب دیپلماسی متوازن با همه نقاط جهان قابل ارزیابی است و این یعنی وظیفه سنگین دستگاه دیپلماسی کشور در برهه کنونی به جهت ارتباط بیشتر و افزایش مراودات سیاسی و به خصوص اقتصادی با دیگر کشورها.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان