تقریبا تمایل به داشتن یک شاسی بلند، در حال همگانی شدن بوده و علاقه مردم به خودروهای مرتفع و مناسب رانندگی در شرایط مختلف، غیر قابل انکار است. در بازار کشورمان، حضور شاسیبلندها سابقه زیادی دارد و این علاقه ایرانیها را، به خودروهای خانوادگی بزرگ سایز نشان میدهد. این خودروهای چند منظوره علاوه بر اینکه فضای بیشتری نسبت به سایر مدلها مانند هاچبکها دارند، ارتفاع زیاد آنها باعث میشود در شرایط سخت، خودرو بتواند بهراحتی به مسیر خود ادامه دهد.
شاسیبلندهای سایز کوچک برای شرایط شهری، بسیار کارآمدتر هستند و علاوه بر آن با امکاناتی که شرکتها برای آنها درنظر میگیرند میتوانند توانایی مانور بالا در شرایط آفرود را داشته باشند. داستر و ویتارا، 2 شاسی بلند سایز کوچک، موجود در ایران هستند که از لحاظ ابعادی و مشخصات، قابل رقابت با یکدیگر خواهند بود.
سوزوکی اگر چه یک کمپانی ژاپنی محسوب میشود اما کارخانه تولید خودروهای خود را در سایر کشورها مانند هند و چین بنا کرده است. در مقابل داستر محصول کمپانی داچیا بوده که بهعنوان زیرمجموعه رنو فعالیت میکند. نام رنو برای ایرانیها بسیار جذاب است و محصولات این کمپانی فرانسوی در ایران بیشتر از هر کمپانی دیگری یافت میشود. شاید علت اصلی عرضه داستر، تجربه موفق عرضه تندر 90 و رنو ساندرو در ایران باشد.
شرایط آفرود
خوشبختانه هر 2 محصول با سیستم چهارچرخ متحرک در کشورمان عرضه شدهاند که باعث افزایش توانایی آفرود در شرایط سخت، شده است. سوزوکی این امکان را فراهم کرده که دارندگان ویتارا با چند حالت خاص، رانندگی خود را در شرایط مختلف، پیگیری کنند. ویتارا دارای حالت 4H جهت رانندگی عادی در خیابان ها و بزرگراه ها، حالت 4H LOCK جهت جاده های برفی و گل و لای نسبتا نا هموار و حالت 4L LOCK جهت مسیرهای خیلی سخت و صعب العبور است. اما این 4 حالت رانندگی توانایی کشش کمتری نسبت به داستر دارند و ارتفاع کمتر ویتارا باعث میشود در هر مسیری قابلیت مانور نداشته باشد.
داستر با ارتفاع زیاد خود بهراحتی شرایط ناهموار را، هموار میسازد و این خودرو به حدی در شرایط آفرود قابل اطمینان بوده که رنو از سال 2013 در رالی داکار، از آن استفاده کند. شما میتوانید از طریق سیستم تنظیمات دیفرانسیل، قدرت را به چرخ های جلو، چهار چرخ به صورت اتوماتیک و چهار چرخ به صورت ثابت منتقل کنید. از لحاظ کاربرد در شرایط ناهموار میتوانیم بهراحتی داستر را برتر بدانیم چرا که در شرایط سخت توانمندتر از ویتارا نشان داده است.
پیشرانه و عملکرد
موتور 2.4 VVT پیشرانه ای قدرتمند در ایران محسوب میشود و بنابر ادعای شرکت عرضه کننده ویتارای فیسلیفت، یعنی ایرانخودرو، مصرف سوخت این خودرو بهینه بوده و نسبت به بسیاری از رقبا کمتر خواهد بود. این موتور توانایی تولید 169 اسب بخار قدرت و 227 نیوتن متر گشتاور را دارد. مصرف سوخت ویتارای ایرانخودرو رقم قابل تاملی را نشان میدهد. این خودرو با گیربکس دستی در بزرگراه تنها 7.6 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکند و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی تنها 8.9 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. همچنین ویتارا با گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت 12.5 لیتری را در شهر ثبت کرده است. این خودرو با گیربکس اتوماتیک میتواند در عرض 12 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت برساند و حداکثر سرعت آن نیز 175 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. از لحاظ کیفیت سواری، ویتارای جدید کاملا با ویتاراهای قدیمی تشابه دارد و سواری مشابهی دارند. این خودرو در سفرهای درون شهری نرمی قابل قبولی دارد اما در جاده شرایط کمی تغییر میکند و سواری خشک آن کمی آزاردهنده میشود. کوبش در زمان عبور از دستاندازها وجود دارد اما سر و صدای داخل کابین نقطه قوت آن محسوب میشود چرا که آرامش در فضای داخلی بسیار حکمفرما خواهد بود.
داستر با پیشرانه 2.0 لیتری عرضه شده که توانایی تولید 135 اسببخار قدرت و 195 نیوتون متر گشتاور را دارد. همانطور که مشاهده میکنید این پیشرانه هم گشتاور کمتری نسبت به ویتارا دارد و هم قدرت آن نیز حدود 35 اسببخار کمتر از رقیب خود در این مقایسه است. اما نمیتوان قاطعانه گفت که داستر خودروی ضعیفتری نسبت به ویتارا است چرا که در برخی از تستها در شرایط آفرود عملکرد بهتری از ویتارا دارد و فقط قدرت کمتر آن در جادههای هموار قابل مشاهده خواهد بود. داستر در 10.7 ثانیه از شتاب صفر به 100 خواهد رسید و حداکثر سرعت آن نیز 170 کیلومتر در ساعت است. این خودروی 1205 کیلوگرمی در شهر مصرف سوخت بسیار کمتری نسبت به ویتارا دارد و 9.7 لیتر در هر صد کیلومتر سوخت، میسوزاند. در شرایط جادهای نیز این عدد به 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد رسید. داچیا یک پیشرانه بهینه و بهصرفه را در داستر قرار داده که عملکرد قابل اعتمادی دارد. پیشرانه داستر اگر چه قدرت کمتری نسبت به ویتارا دارد اما بدون شک، در مجموع عملکرد آن قابل اعتمادتر از ویتارا است.
بخش داخلی و خارجی
مدلی که ایرانخودرو بهعنوان فیسلیفت ویتارا عرضه کرده، آخرین مدل ویتاراهای سوزوکی نیست. بههمین دلیل این مدل از لحاظ ظاهری تفاوتهای اندکی با ویتاراهای قبلی موجود در ایران دارد. بنابراین شما با خرید ویتارای فیسلیفت، چیز جدیدی بهدست نمیآورید و تفاوت ظاهری آن به حدی اندک است که در نگاه اول چندان مشخص نخواهد بود. از لحاظ کیفیت و فضای داخلی، فضای کابین ویتارا را در حد متوسط میتوان دانست. کیفیت متریال بکار رفته در کابین نیز از مواد ارزان قیمت بوده و کیفیت پایین صندلیها خستهکننده خواهد بود. در مسافتها طولانی شما در کابین ویتارا احساس ناراحتی خواهید کرد و بههیچ عنوان نمیتوان از لحاظ راحتی، به این خودرو نمره خوبی داد. اما از لحاظ طراحی داخلی، ویتارا ظاهر بهتری در این رقابت دارد. طراحی داخلی بهگونهای هست که بتوانیم آن را دوست داشته باشیم.
طراحی خارجی داستر بروزتر از ویتارا است. اگر چه چهره این خودرو، دقیقا هدف داچیا از عرضه آن را نشان میدهد اما بکارگیری چراغهای جدید و بخشهای کرومی رنگ، باعث شده شما با یک خودروی ارزان قیمت خوب مواجه شوید. نسخه جدید داستر، همانند ویتارا در جزئیات نمای ظاهری دچار تغییر شده اما این جزئیات بسیار بهتر و بیشتر از ویتارا بودهاند. فضای داخلی داستر چندان چنگی بهدل نمیزند و کابینی مشابه خودروهای تندر 90 و ساندرو دارد. اما از لحاظ راحتی، دقیقا بالعکس ویتارا بوده و شما با یک کابین نرم و راحت روبرو خواهید بود. ارتفاع زیاد داستر از سطح زمین باعث میشود شما دقیقا حس سواری یک شاسیبلند را داشته باشید. جنس متریال داخلی کابین داستر چندان چنگی بهدل نمی زند و مانند ویتارا از مواد سخت و ارزان قیمت تشکیل شده است.
تجهیزات
عدم حضور سیستم ESP در ویتارا کاملا حس میشود، و خودرو در جاده کمی متشنج عمل میکند. لغزش ویتارا بر روی جاده به دلیل نبود همین آپشن است. از لحاظ کیسه هوا، ویتارا مجهز به 2 عدد ایربگ برای راننده و سرنشین جلو, 2 عدد ایربگ جانبی و 2 عدد ایربگ پردهای است. از دیگر تجهیزات این خودرو میتوان به مانیتور LCD هفت اینچ لمسی برای سرنشینان جلو، 2 عدد مانیتور پشت سری برای سرنشینان عقب, آیینه های جانبی برقی تاشونده راهنما دار مجهز به گرم کن، سیستم ضد سرقت خودرو (ایموبیلایزر), کمربند ایمنی جلو سه نقطهای قفل شونده با قابلیت تنظیم ارتفاع و پیش کشنده, سیستم اتوماتیک قطع سوخت در هنگام تصادف, قفل مرکزی لمسی و استارت بدون کلید، مجهز به گرمکنهای تشک و پشتی صندلی راننده و سرنشین جلو و … اشاره کرد. خوشبختانه ویتارا از سطح تجهیزات خوبی بهره میبرد.
داستر در برابر ویتارا، تجهیزات بسیار کمتری دارد. کیسه هوای سرنشینان جلو، آینههای جانبی برقی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان،ریموت کنترل, کروز کنترل, صفحه نمایش دمای بیرون, رینگ آلومینیومی, چراغ مه شکن جلو, سنسور عقب تجهیزات اندک داستر را شامل میشوند. همچنین خریداران میتوانند داستر خود را با تجهزات اضافی: کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو – کمربند ایمنی جلو مجهز به Pretensioners – روکش چرمی صندلیها و غربالک فرمان – باربند طرح کروم سفارش دهند.
قیمت و کیفیت
داستر بهعنوان یک کراساوور ارزان قیمت در اروپا عرضه شده که نسبت به قیمت پایین خود، عملکرد بالایی دارد اما شرایط این خودرو در کشور ما کمی متفاوت است. داستر در کشور ما چندان هم ارزان قیمت محسوب نمیشود و با قیمت 119.000.000 تومانی در حال عرضه است. اما با این حال در این مقایسه عملکرد بهتر داستر باعث شده که جایگاه نخست را کسب کند.این محصول در مسیرهای ناهموار کشش و ثبات خوبی دارد از لحاظ راحتی کابین و فضای داخلی نیز، داستر بسیار قویتر از ویتارا خواهد بود.
ویتارا در کشور ما، با قیمتی در حدود 135.000.000 تومان در حال عرضه است. این قیمت در شرایط فعلی چندان منطقی نیست چرا که رقبای ارزشمندتر زیادی وجود دارند که از لحاظ قدرت، کیفیت و زیبایی چندین پله بالاتر از ویتارا هستند. قیمت بالای ویتارا، عدم راحتی سرنشینان در فضای داخلی و سواری خشک، باعث میشود این خودرو در جایگاه دوم قرار گیرد.
نگاه کلی
مشخصات |
رنو داستر |
سوزوکی ویتارا |
پیشرانه |
2 لیتری 4 سیلندر |
2.4 لیتری 4 سیلندر |
قدرت |
135 اسب بخار |
169 اسب بخار |
گشتاور |
195 نیوتن متر |
227 نیوتن متر |
گیربکس |
اتوماتیک 4 سرعته تیپ ترونیک |
5 سرعته اتوماتیک |
محور محرک |
چهارچرخ |
چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد |
10.7 ثانیه |
12 ثانیه |
حداکثر سرعت |
170 کیلومتر در ساعت |
185 کیلومتر در ساعت |
طول |
4.31 متر |
4.5 متر |
وزن خالص |
1205 کیلوگرم |
1552 کیلوگرم |
ظرفیت باک |
50 لیتر |
66 لیتر |
مصرف سوخت |
8.2 (ترکیبی) |
9 لیتر (ترکیبی) |
قیمت |
119 میلیون تومان |
135 میلیون تومان |