فرادید؛ تا به حال درباره شرکت خودروسازی اشکودای چک در ایران حرف زیادی زده نشده است. این شرکت اروپایی که توانسته ظرف یک دهه به فروشی 1میلیون دستگاهی در بازارهای جهان دست یابد، در اروپا چیزی بیش از تویوتا و هیوندای فروش داشته و برنامههای وسیعی را برای افزایش تولید تا سقف 1.5 میلیون دستگاه در دست اجرا دارد.
به گزارش فرادید، اشکودا که هماینک به مرز تولید 700 هزار دستگاه خودرو در سال 2017 در اروپا نائل آمده، با فروش سالانه 1.2 میلیون دستگاه خودرو در 110 کشور جهان یکی از گزینههای اصلی ورود به بازار ایران جهت تولید خودرو ارزان پس از برجام بود که پس از رصد وضعیت نامناسب کسب و کار در ایران، عطای ورود به کشور را برای دومین بار پس از انقلاب به لقایش بخشید. در گزارشی جالب به بررسی مهمترین نکات پیرامون وضعیت گذشته و امروز این شرکت، و نیز چشمانداز آینده پرنده پراگ میپردازیم.
تاریخ چک؛ تاریخ زوال کمونیسم
جمهوری چک همیشه یکی از خاصترین کشورهای اروپای شرقی بوده که از قبل درگیری و سپس گذر از بحرانهای سیاسی اقتصادی ملی و بین المللی، هماینک به مدلی موفق در جهان برای طی کردن راه توسعه یافتگی بدل شده است. کشور تا خرخره درگیر در کمونیسم که طی قرن بیستم 4 بار با کمونیسم گلاویز شد، سرانجام با فروپاشی شوروی سابق و آزادی از دستان چدنی کمونیسم، نخستین گامها برای تبدیل شدن به قطب صنعتی اروپای شرقی را به سرعت پیمود.
در این راه، شاید شرکت خودروسازی اشکودا را بتوان نمونه بارزی از رشد سریع طی کمتر از دو دهه دانست که باپیوستن به زنجیره جهانی فولکسواگن در سال 1999، پس از چند سال به یک مدعی بزرگ در بازار خودرو اروپا تبدیل شد.
تاسیس؛ از دوچرخه سازی تا خودروسازی
درست 122 سال و 7 ماه پیش در چنین روزهایی، بنگاه صنعتی کلمنت اند کلاین در قلب پراگ دست به تاسیس برند اشکودا زد. این کار که با هدف تولید خودروهای سواری و تجاری صورت پذیرفته بود، خیلی سریع اشکودا را به یکی از مدعیان جدی تولید اتومبیل در شرق و مرکز اروپا بدل ساخت.
نام اشکودا از مهندس خلاق شرکت کلمنت اند لورین یعنی امیل اشکودا برگرفته شده که نقش مهمی در طراحی و تولید خودروهای این برند دارد. لوگو شرکت هم تیرکوچک با بالهای پرنده در حال پرواز است که در مرکز یک دایره جا خوش کرده است.
اولینها؛ پیشروهادر اوائل تولید این برند، نام دو مالک شرکت یعنی واسلاو لورین و واسلاو کلمنت روی خودروها نصب میشد، ولی از اوایل سال 1915 دیگر اشکودا تنها با نام خود خودرو تولید میکرد. اولین خودرو کاملا مستقل شرکت اشکودا هم مدل 422 ساخت 1929 بود.
فروش خوب، اوضاع مالی ردیفمجموع فروش اشکودا در یک دهه اخیر در بازار اروپا به مرز 5.5 میلیون دستگاه سر میزند ضمن اینکه سود سالانه این شرکت بیش از 1.6 میلیارد یورو بوده ضمن اینکه سود عملیاتی این بنرد سال 2017 حدود 34 درصد رشد داشته است. فروش این شرکت در بازار چین سال گذشته به مرز 335 هزار دستگاه رسید که باعث شد اشکودا بالاتر از رنو، پژوسیتروئن و بسیاری برندهای مشهور دیگر، خود را در مقام یک اتومبیلساز پیشرو اروپایی به خریداران چینی معرفی کند.
ژنهای فولکس، جاذبه آئودیپنج اتومبیل محبوب و موفق این شرکت به مدد استفاده از پلتفرم جهانی فولکس واگن و نیز موتور و گیربکسهای فوق العاده بادوام آئودی توانستهاند خود را رد بین 100 اتومبیل پرفروش بازار قاره سبز جا کنند. موفقترین خودرو این شرکت البته هنوز هم هاچبک فابیا و سدان بزرگ و مجلل سوپرب است ضمن اینکه دو شاسی بلند کاروک و کودیاک هم جزو موفقترین اتومبیلهای رده خود در اروپا و البته بازارهای جهانی هستند. موفقترین خودروهای اشکودا در چین هم سوپرب و کودیاک هستند که در 18 ماه اخیر به ترتیب 65 و 75 هزار دستگاه در این کشور فروش داشتهاند.
چشمانداز؛ برقیهای ارزاناشکودا یکی از عناصر حیاتی در نقشه 2030 گروه خودروسازی فولکس است. بر این مبنا قرار است بخشی از سرمایهگذاری 30 میلیارد دلاری فولکسواگن به طراحی و تولید خودروهای ارزان بردبلند و برقی در شرکت اشکودا اختصاص یابد که کراساوور اسپورت ویژنای (VISION E) نخستین محصول از یان برنامه ده ساله است.