خبرگزاری فارس: در روزهای گذشته دو حادثه جداگانه برای دو فروند جنگنده «اف-35 لایتنینگ» ارتش آمریکا اتفاق افتاد. این حوادث بار دیگر بحثها درباره امنیت و آمادگی این جنگنده گرانقیمت را داغ کرده است.
مقامهای نیروی هوایی آمریکایی پس از این سوانح اعلام کردند که چهارشنبه گذشته یک فروند جنگنده اف-35 در پایگاه هوایی «اگلین» به دلیل اشتباه محاسباتی خلبان با دماغه هواپیما بر باند فرودگاه فرود آمده است. یک جنگنده دیگر اف-35 نیروی هوایی آمریکا هم حین انجام ماموریت آموزشی با پدیده «برخورد پرنده با کابین» مواجه شد.
هفتهنامه «نشنال اینترست» در مطلبی با زیر سئوال بردن عملکرد این جنگنده گرانقیمت نوشت: فرود جنگنده اف-35 با دماغه بر باند فرودگاه «لکه ننگ تازهای بر اعتبار این جنگنده بسیار گرانقیمت و البته فوقالعاده معیوب است.»
این نشریه با اشاره به جزئیات حادثه پیش آمده برای این جنگنده و بیانیه نیری هوایی آمریکا، حوادث اخیر را رخدادی «ناخوشایند» برای برنامه مورد انتقاد ساخت جنگنده اف-35 توصیف کرده است.
گزارش اداره حسابرسی دولتی آمریکا که در ماه ژوئن (تیر) منتشر شد، نشان داد که 966 مورد نقص آشکار از ماه ژانویه گذشته در این جنگنده ظاهر شده، که دستکم 180 مورد از این نواقص تا پیش از ضرب الاجلی که پنتاگون برای آغاز تولید انبوه این جنگنده اعلام کرده، رفع نمیشوند.
فرود اف-35 با دماغه در باند فرودگاه پایگاه اگلین
در بخشی از گزارش اداره حسابرسی دولتی آمریکا آمده است: «پنتاگون در زمینه تکمیل برنامه ساخت اف-35 پیشرفتهایی داشته، اما با توجه به شتاب صورت گرفته برای اتمام این پروژه، در این برنامه تصمیمهای متعددی اتخاذ شده که احتمالا بر روی عملکرد هواپیما و قابلیت اطمینان بخشی و نگهداری آن تاثیر خواهد گذاشت.»
تحقیق نشریه «میلیتری تایمز» در ماه مه (خرداد) مشخص ساخت که تعداد حوادث ناگوار هوانوردی و پرسنل کشته شده در آمریکا به بالاترین سطح در شش سال اخیر رسیده است.
نشنال اینترست در خاتمه با اشاره به تصویر منتشر شده از حادثه اخیر برای اف-35، با کنایه نوشت: «این تصویر، احتمالا به تسکین نگرانی خلبانهای اف-35 کمکی نخواهد کرد.»
ارتش آمریکا پیشتر نیز استفاده از ناوگان هواپیماهای جنگنده اف-35 خود را برای تحقیق در مورد نقص فنی موتور آنها متوقف کرده بود.
یکی از مشکلهای جدی اف- 35 در سامانه رادار آن است و رادار این جنگنده به طور ناگهانی حین پرواز از کار افتاده و خلبان مجبور به روشن و خاموش کردن سخت افزارهای راداری برای راه اندازی مجدد آن میشود.
«جفری هاریگان» از افسران ارشد این پروژه پیش از این گفته است: «رادار این جنگنده توانایی ندارد و این مشکلی بسیار خطرناک برای جنگندهای است که بعضا باید به تنهایی برابر چندین فروند از جنگندههای دشمن ایستادگی کند.»
یکی دیگر از مشکلهای این جنگنده نیز نحوه تنفس خلبان در ارتفاعهای بسیار بالاست که بارها حوادثی را برای خلبانان این جنگنده گران قیمت ایجاد کرده است. اف -35، ساخت شرکت «لاکهید مارتین» است.